Nekromanti Fantasy! 3.0

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Med 612 gram och drygt 300 sidor är 3.0 klart maffigare än tidigare upplagor. Efter en snabb genombläddring kan jag konstatera att illustrationer och kartor har lyfts och... jag anar ett skimmer av Svavelvinter (Erik Granström), Döda skogen, Maktens portar. (Jag tycker mig sakna en viss arkeolog och folkmusiker i kred-listan.)
 

Grimor137

Veteran
Joined
23 Jan 2015
Messages
20
nyvinter;n135139 said:
Baserat på både arketyperna i början och vad som står i Sci-Fi så tror jag det ska vara 15 NP över de fem egenskaperna.
Ja utom Vandrande riddaren som har 17?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Har tagit mig igenom den nu, riktigt mastig bok! Underjorden innehöll en hel del trevligheter; roliga äventyrsidéer, en svulstig kampanj och en hel del detaljer som är klart inspirerande för hur man som SL kan utforma scenarion och utmaningar, liksom idéer för hur man kan använda reglerna på enkelt sätt för saker som inte uttryckligen står i dem. Bra grejor!
Dock kan jag ju inte låta bli att vara pubeshåret i filmjölken och nämna att tryckfelsnisse har härjat runt rätt friskt i regelsektionen. De nyskrivna delarna, som den om magi, är väldigt bra. Men i kapitlen om färdigheter och strid så har en del grejor smugit sig in; mest i form av att gamla textstycken ligger kvar som motsäger de nya regeldetaljerna. Inget som en förnuftig spelledare går bet på att uttyda andemeningen i, men en liten errata kanske vore på sin plats någon gång framöver?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Med 612 gram och drygt 300 sidor är 3.0 klart maffigare än tidigare upplagor. Efter en snabb genombläddring kan jag konstatera att illustrationer och kartor har lyfts och... jag anar ett skimmer av Svavelvinter (Erik Granström), Döda skogen, Maktens portar. (Jag tycker mig sakna en viss arkeolog och folkmusiker i kred-listan.)
Alla credits för Underjorden! står vid Underjorden! (med Kayat), men glömde nog lägga in honom längst fram... had gjorde ju några bilder där med i absolut sista stund.. bummer. Sorry Stefan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Superstiligt! Jag hade hellre sett en box med två böcker (och karta) men jag antar att pengarna skulle sprungit iväg i så fall..
Det hade tyvärr blivit för dyrt. Sedan vet jag inte om det efterfrågas av majoritetten, eller om man hellre vill ha en bok. Personligen tycker jag lådor är trevliga, men kanske inte optimala. Om man inta har en massa lösa saker i dem.

Allmänt om grundegenskaperna:

De färdiga gubbarna har 15 np (delat på de 5 grundegenskaperna) för det mesta. Men gör man en customiserad gubbe, när man spelat ett tag, så är det 20 np, så den blir lite biffigare. (...efter testspel kom vi fram till det.)

Men tycker SL att 15 np passar bättre där med, kör på det.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Samla gärna ihop konstiga grejer ni hittar, och skicka ett PM till mig. Så kan det bli ett errrata senare.
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Arfert;n135199 said:
Det hade tyvärr blivit för dyrt.
Jag tycker att slipcase i stället för lufftiga lådor är att föredra, plus att det då fortfarande går under bokmoms. Men det blir tyvärr för dyrt ändå i produktionskostnad. Så full förståelse för den tjocka boken.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Arfert;n135192 said:
Alla credits för Underjorden! står vid Underjorden! (med Kayat),
Ah! Såg det nu.

3.0 var en positiv överraskning. Var inne på sfbok för att plocka upp Finna Dolda Ting och fick med Fantasy+SciFi+Action i farten med sikte på SciFi. Som det ser ut nu var Fantasy guldklimpen i fångsten. Samma vibes som i gamla Drakar och Demoner.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Beställde spelpaketet från SF-bok igår. Ska bli förbaskat roligt att få lägga vantarna på de nya prylarna. Att undersöka vad du pyntat Fantasy! 3.0 med ska bli ett sant nöje!
 

Grimor137

Veteran
Joined
23 Jan 2015
Messages
20
Arfert;n135199 said:
Allmänt om grundegenskaperna:

De färdiga gubbarna har 15 np (delat på de 5 grundegenskaperna) för det mesta. Men gör man en customiserad gubbe, när man spelat ett tag, så är det 20 np, så den blir lite biffigare. (...efter testspel kom vi fram till det.)

Men tycker SL att 15 np passar bättre där med, kör på det.
Ok då vet jag :)
 
Top