Nekromanti fantastiskt finurlig fälla

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
jag läste en fantastisk berättlse präxis, och eftersom jag känner på mig att de flesta här är fäll-fanatiker så tänkte jag lägga upp den (fällan i sig inspirerar iallafall mig till att skriva en hel hoper (eller ett iallafall) äventyr:

tänk er en gömd dal som flödar över av mjölk och honung, och gatorna är belagda med guld. alla är glada och lyckliga. en gång i forntiden belägrades dalen av onda krafter, men dessa är sedan länge borta.... utom en djävulusisk anordning. och ja just det. mitt i dalen finns en stor virvel som slukar upp alla floder som rinner nerför bergssidorna.

enda vägen till dalen är antingen över bergen (branta otillgängliga, dimmiga... och varför inte? fyllda av troll och drakar) eller en underjordisk gång. om man finner den andra änden av gången hamnar man bredvid en underjordisk flod. denna kan man följa många långa dagsmarcher tills man kommer till en stor (öppen) slussport. på andra sidan floden finns en stor metalldörr. hur skall man nu komma över? man kan knappast simma i den strida floden, men det går att stänga slussporten. på den här sidan av floden iallafall. gör man detta så kan man klafsa över utan större bekymmer. väl framme måste man lyfta en stor balk för metalldörren, sedan är man äntligen -inne.
nu är det såhär att ståldörren slår _väldigt_ lätt igen, och den är inte lätt att öppna från insidan. vidare har man stängt av.... just det, strömvirvlen i dalen! kvarstår en långsam drukningsdöd för dalen och dess invånare....


(för den som undrar är detta saxat rakt av från "vägen till xanadu av Don Rosa)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag är nog synsk

>för den som undrar är detta saxat rakt av från "vägen till xanadu av Don Rosa

Va skumt. Det första jag tänkte på när du nämde de höga bergen var den Carl Barks-historien där ankorna hittar en glömd dal (Shangri-Lala vill jag minnas att den hette) som de till slut förstör genom att dränka i kapsyler, och så visar det sig att det du skrev var inspirerad av hans ivrigaste arvtagere :)

/Anders
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Jag är nog synsk

hur kan du få det till att verka som Shangri-Lala-historien(hrm vilken föresten första eller andra).
själv finns inte den känslan överhuvudtaget
jag tycker det mer käns som "den gömda dalen"

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

lave

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
340
såhär är det (spoiler??)

barks skrev om resan till tralala, dit joakim åkte för att lugna sina nerver (han trodde bland annat att han var en ekorre). den gången hoppade de ner med fallskärm. lite trubbel uppstod i dalen, och den blev nästan dränkt i kapsyler(!!!!) som joakim lät kasta ner.

nu blev don rosa inspirerad och skrev fortsättningen:
nästa gång de åkte dit letade de efter mongolväldets skattkammare, som skulle vara gömd i en dal som hette xanadu. föga anade ankorna att det var samma ställe som tralala, dit de rest innan. nu dränkte de nästan dalen IGEN fast med vatten den här gången. de räddade sig genom att såga upp förut nämnda metalldörr med en såg av -gamla kapsyler!

jag fullkomligt älskar barks och don rosas serier för övrigt... blir nästan inspiration till ett äventyr per serie =)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja..

Kalle Anka är skit. Men Carl Barks och Don Rosa är guld!


/MHO. /images/icons/smile.gif (Kan man missbruka IMHO-skyddets kraft? Hmmm..)
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: såhär är det (OT)

>jag fullkomligt älskar barks och don rosas serier för övrigt

Kan inte hålla med dig entusiastiskt nog. Jag formligen avgudar Rosas bok om Joakims liv. Varande den tuffa killen jag är måste jag motvilligt erkänna att jag faktist fick tårar i ögonen vid ett par tillfällen :)

/Anders
 
Top