Re: Hur gör du i Vampire?
Hej Rising
Nu var din fråga ställd till Ymir men jag kanske hinner före att svara hur man skulle kunna lösa "problemet" med tjocka intriger som i spel som Vampire. Men jag tycker att dessa principer även går att amplicera på andra spel. EON är ett bra exempel.
"Då undrar jag hur du gör i Vampire?"
Jo.
IGNORERAR!. Jajjamensan, jag struntar i det som jag inte tycker om. Hos mig finns inga Glasswalkers-varulvar, Samuel Height eller jappanesar-ninja-karate-vampyrer i västra USA som sparkar skiten ur folk.
Hurdå? Kanske ni undrar nu. Jo, även om det finns 400 sidor om ett ämne till ett rollspel så
behöver man inte använda det. Man kan alltid välja vad man har med i sina äventyr och i sin spelvärld. Och enligt mitt tycke så behöver man inte sitta dag ut och dag in med en sådan oarbetning, då man endast behöver arbeta om de aspekter av spelvärlden som spelarna kommer att vara i kontakt med (och kanske lite till så att man är förberedd i fall att spelarna skulle göra något "dumt").
"
Blir det inte schizofrent då när WWs version av en vampyr börjar utvecklas åt ett annat håll än din version av densamma? Blir man inte forcerad att använda detaljerna på just det sätt som WW önskar?"
Nej. Det behöver inte bli så. För att ta ett exempel på makronivå, så har jag inte tagit del av 3ed utveckling av Assamiterna och kan därför inte använda "schismen" inom klanen. Och då stannar mina Assamiter på 2ed-nivå. Enkelt!
Eller kanske ett mikronivås exempel: jag gillar Monocada (sp?) så alltså han har inte blivit mördad av sitt barn. Tadaa...!
Denna princip tycker jag fungerar bra att använda då det är
jag som är SL och inte spelföretaget som har skrivit spelet, som vissa spelare tycks tro i bland. Det kräver dock att jag är tydlig med att påpeka att det är MIN spelvärld och inte Neogames eller WW. Om de har läst i bok om något "häftigt" som jag inte har tagit del av så gäller det helt enkelt inte. Och mina ändringar går över all deras nördkunskap de kan tänkas ha om ämnet!
Så. Men frågan består: Hurvida det inspirerar till att vara kreativa eller inte. Jag tycker det, men jag antar att det finns folk därute som tycker att jag bara är ett viljelöst offer för ett profithungrit spelföretag. Och att jag är tvingad till att följa den utstakade vägen som är inom spelvärldens ramar.
Jag håller inte med. Om man inte är rädd av sig så går det alldeles utmärkt att ändra i färdigskapade spelvärldar, och det med besked. Så länge man sätter sig in i ämnet och tänker ett steg längre än vad man annars skulle göra. I det finner jag mycket nöjje, men jag kan förstå att det kan uppfattas vara för ansträngande för vissa.
Och mot det finner jag inget försvar. Det är nog snarare en fråga om hur mycket jobb man vill lägga ned, och vad man helst jobbar med. Eller?
MVH & LPH / J