Nekromanti Fansinstödet indraget

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Har varit i kontakt med Sverok och tyvärr är det så att fansinbidraget inte finns längre. Mycket trist och även om det nu handlade om småpengar så var det alltid ett välkommet bidrag.

Hans
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Har varit i kontakt med Sverok och tyvärr är det så att
fansinbidraget inte finns längre. Mycket trist och även om det
nu handlade om småpengar så var det alltid ett välkommet
bidrag.


Har de gett en anledning till varför detta skett?

/Alexander Gyhlesten
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Nej, han jag pratade med (Kriss Andsten) sa bara att det var avskaffat och jag frågade egentligen inte vidare om varför de dragit in det. Det är ju inte helt långsökt att tro att de tagit bort de för att spara in på den administrativa delen (dvs någon som har hand om bidraget och lite pappersknuffning). Att de skulle tagit bort det för att spara pengar tror jag inte på - det handlar om så små summor, särskilt de senaste åren då antalet pappersfansin har kunnat räknas på en hand... I vilket fall så tycker åtminstone jag att de kunnat behålla det - det handlar ju som sagt om småpengar.

Hans
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Jag misstänker att de inte längre hade någon som hade kompetens och vilja att ta hand om det i kombination med att det antagligen inte var någon som sökte det som gjorde att det togs bort. Har för mig att posten för fansinbidrag i ett par års budgetar inte utnyttjades alls.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Om jag inte är helt missinformerad så har det samma anledning som att konventsbidraget är indraget eller i alla fall i farozonen för att bli det, nämligen att Sverok inte har någon koll på om det ens efterföljs (nämligen med en annons i koncentsutskicket i fråga)! Personligen tycker jag detta är ren idioti och jag frågar mig vilken funktion det oerhört anonyma riksförbundet egentligen har numera. Trist.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
"Bidraget var 3 kr/distribuerat exemplar. "

Ah, inte mer? Jag trodde det var något i stil med hela portot eller nått.

Fast så klart om man ger ut en tidning som når ut till flera hundra prenumeranter så blir det ganska mycket ändå.

Finns det några kommunala bidrag eller annan slags stöd som pappers-fansinister kan få: Pappers-fansinhobbyn om något är en kreativ och karaktärsstärkande hobby;).

Nella - Som inte förstår sig på Sverok
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Föreningsporto ligger på 3:50, eller gjorde det förut iaf nu kan ju Posten höjt det till 789:- eller nåt, och med det kan man skicka ett fansin på 100gr. Nu är 100gr lite väl lite för ett A4-fansin med ett gäng sidor, men det funkar i allmänhet för små A5-fansin. Det var också detta som var tanken, att i stort sett kunna täcka porto-kostnaden.

Det går att få bidrag från sin kommun med lite tur, även om det säkert blivit svårare de senaste åren med minskade kulturbudgetar. Jag började kolla på detta och det verkade ganska lovande.

Har för mig att jag läst någon annan fansinists kommentarer om att söka dylikt bidrag nånstans. Kanske finns det på Zinescene.org? Eller finns kanske rent av skribenten här?

Sverok är en stor blobb människor, och en stor blobb människor är alltid svår att förstå.
 
Top