Nekromanti fansinekonomi

Aron Ambrosiani

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
137
Location
Stockholm
En fundering bara: vilka fansin går på plus? De tre kostnader jag kan tänka mig är tryck och porto. Fortasse bellum har (ännu) ingen föreningspost och gratis tryck, alltså kostar varje skickat ex 5 kronor. Plus kuvert som ligger på typ 50 spänn för 80 st. Vi får 5 kr per nummer plus 3 kr i bidrag. Alltså går vi plus, vilket jag tycker är lite fascinerande. Detta försöker vi kompensera genom att dela ut gratisnummer.

Är det några andra fansin som går plus, så fort man tar med tryckkostnader borde man väl gå back? Hur mycket kostar det att trycka professionellt?

mvh Aron Ambrosiani
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Är det några andra fansin som går plus, så fort man tar med tryckkostnader borde man väl gå back? Hur mycket kostar det att trycka professionellt."

Prova att skicka en förfrågan om offert till något tryckeri. Jag vet inte så mycket om så tunna, mer om en boks tjocklek. Då kostar en upplaga på 1000 böcker, 200 sidor i A5 ca 24 kr + moms, det blir något dyrare för en upplaga på 500.

Men skall jag gissa, så kostar det nog mellan 20 öre till 1,50 per sida. Men det varierar, när jag skickade en förfrågan om offert på ovannämna bok fick jag priser på upplagan (1000 ex) som varierade från 30.000 till 50.000. Dvs nästan dubbelt så dyrt hos den dyraste som hos den billigaste.

Mvh
Fredrik

PS. Observera att detta är tryck plus bokbindning, trycket är offset. Digitalt tryck är billigare. DS.


http://www.backtotellus.com/
 

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Det är nog ingen som egentligen går plus på att ge ut fansin. Inte om man ser till antalet arbetstimmar som man lägger ned, åtminstone... Vad jag menar är att även om man totalt skulle gå plus så är ju timlönen inte mycket att skryta med...: )

/Daniel
 

AlterE

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
5
När jag skulle ge ut Almagest för 3 år sen så närmade jag mig kulturförvaltningen i min dåvarande hemstad, Landskrona. De var mycket positivt inställda och betalade hela tryckkostnaden. Jag tipsade då fansinmakare om denna möjlighet, men vad jag vet är det ingen mer som nappat.

Vad gäller porto så går det utmärkt att skicka brev utan frimärken. Tack vare att postverket skulle rationalisera för några år sedan, skar ner personal och införde automater, så är det billigare för dem att inte sortera ut icke-betalda brev. Jag finner det fulllt försvarbart att inte bettala porto för fansinutskick. Postverket har svikit sitt samhällsansvar sen den började leka vinstdrivande företag, införde full avgift för distribution av tidningar och därmed tvingade omkull många entusiasters verk.

AlterEgo går förstås inte plus men är förmodligen ensamt om att inte heller gå med förlust (?)

Johan
 
Top