Nekromanti Fansin vs Periodisk skrift

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Fansinmakare skulle väl ibland kunna liknas vid mer eller mindre fromma anarkister som handlar i god tro och utan personlig vinning. Vi tar inte så hårt på eventuella rättigheter (dvs andras rättigheter) och tänker heller inte alltid på vem som äger rättigheterna till materialet i fansinet (fansinet Armageddon löste det på ett smidigt sätt -- alla rättigheter tillföll automatiskt fansinet utan att författare eller illustratörer informerades i förväg, eller ens efteråt... därför har den fd redaktionen valt att inte lägga upp gammalt material på nätet).

Frågan man kan ställa sig är om och hur man egentligen borde beakta gällande regler för publicering. Kopierade skrifter ska nog egentligen ha ett utgivningsbevis, och även ISSN-nummer. Vad anser ni?

Se www.prv.se för info.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fansinmakare skulle väl ibland kunna liknas vid mer eller mindre fromma anarkister som handlar i god tro och utan personlig vinning.
De två senare aspekterna hindrar inte att man kan ställa till rejäl skada. Det är nog ganska osannolikt i fanzinsammanhang, dock. Själv skulle jag visserligen bli ganska sur om grejer som jag skrivit publicerades utan mitt medgivane, fast det skulle ganska mycket till för att jag inte skulle ge det medgivandet gratis.

ISSN-nummer ger stackars fansinredaktörer extrajobb och skit. Å andra sidan innebär det - lissen to ziss - att man kommer att kunna komma åt kopior av gamla fanzinartiklar, och kanske till och med få bläddra i gamla fanzin, via de bibliotek som måste lagerhålla sådant. Om man nu tar hobbyn på allvar är sådant värt att spara IMO.

Erik
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
ISSN-nummer ger stackars fansinredaktörer extrajobb och skit. Å andra sidan innebär det - lissen to ziss - att man kommer att kunna komma åt kopior av gamla fanzinartiklar, och kanske till och med få bläddra i gamla fanzin, via de bibliotek som måste lagerhålla sådant. Om man nu tar hobbyn på allvar är sådant värt att spara IMO.
Utgivningsbevis är ingen billig sak men jag antar att ISSN inte är lika kostsamt. Problemet är väl bara att det medför lite extra krångel samt att man måste skicka några ex till utvalda lärosäten som sedan ser till att ens alster kommer samhället till glädje, antingen som returpapper eller värme i elementen (ett uppkopierat fansin får inte direkt en egen hylla...).
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Re: Stölder

Tja, bara det inte även blandas ihop med att stjäla författares/illustratörers och fotografers verk, som faktiskt aldrig varit inblandade i fansinet, som diskuterats i tråden "Genesi och rollöshet" här nedanför.
Det är förhoppningsvis en helt annan diskussion. Kanske är dylika stölder vanligare i nätpublikationer (men det förekom väl förmodligen i ett och annat pappersfansin också)?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Problemet är väl bara att det medför lite extra krångel samt att man måste skicka några ex till utvalda lärosäten som sedan ser till att ens alster kommer samhället till glädje, antingen som returpapper eller värme i elementen (ett uppkopierat fansin får inte direkt en egen hylla...).
ALLT som skickas till ställen som Kungliga Biblioteket som pliktexemplar sparas, eller så begår de tjänstefel. De skickar det inte med returpappret eller slänger bort det. Detta inkluderar uppkopierade fanzin. Däremot kan de hamna i högen för katalogisering kallad 'det gör jag senare' vilket innebär att det dröjer innan de är tillgängliga.

Det gamla RQ-fanzinet Tales of The Reaching Moon - ett prozine, men ändå - finns på British Library. Var jag någorlunda energisk kunde jag beställa kopior av de ex jag inte har.

Erik
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Tjänstefel eller ej, alla universitetsbibliotek behåller inte alla pliktexemplar (pga utrymmesbrist eller något annat).

Under perioden 1986-1989 lyckades en person i min spelgrupp erhålla samtliga pliktexemplar som Äventyrsspel skickade till ett visst bibliotek i Sverige.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Ett par nummer av Grunthen saknas på kb och jag har pga det fått både ett uppmaningsbrev och samtal om att jag _måste_ skicka in dem.

Uppenbarligen är det lag på att även uppkopierade fansin ska skickas in till riksarkivet.

Nån dag ska jag även försöka att montera ihop de nyuppkopierade numren av Grunthen som saknas och skicka in, alltid kul att de finns tillgängliga. =]

Att de överhuvudtaget visste om Grunthen beror på att de två sista numren gjordes på tryckeri och de skickade in pliktexemplar av allting. Uppenbarligen sitter det nån nisse och går igenom allting, även fansin, och ser till att de har allt som har getts ut.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Det är väl bara kb som _måste_ spara allt, övriga som det skickas pliktexemplar till får göra som de vill.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Utgivningsbevis är ingen billig sak men jag antar att ISSN inte är lika kostsamt.
Att få ett ISSN-nummer kostar ingenting. Liten parentes i sammanhanget.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Tjänstefel eller ej, alla universitetsbibliotek behåller inte alla pliktexemplar (pga utrymmesbrist eller något annat).
Nä, men pliktexemplar skall skickas till ett antal olika bibliotek, och åtminstone ett av dem skall behålla ett ex av dem - med största sannolikhet Kungliga Biblioteket.

Skilj på universitetsbibliotek i största allmänhet och de bibliotek som är ansvarsbibliotek.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Att de överhuvudtaget visste om Grunthen beror på att de två sista numren gjordes på tryckeri och de skickade in pliktexemplar av allting.
Tryckerier har order om att göra så, jo. Det är ursprungligen vad 'pliktexemplar' innebär, och ursprungligen var det ett sätt att hålla koll på vad folk tryckte. För censurändamål, alltså...

Jag kommer inte ihåg om det sträcker sig till affischer och dylikt, men jag vet att det finns stora samlingar av en- och tvåsidiga trycksaker också.

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Det är väl bara kb som _måste_ spara allt, övriga som det skickas pliktexemplar till får göra som de vill.
Det finns en idé om 'ansvarsbibliotek' vad gäller egentliga böcker; meningen är att allting skall finnas i mer än ett exemplar, så forskare som vill utnyttja dem inte skall sätta sina kladdiga fingeravtryck på KB's ex annat än i nödfall.

Erik
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Sinkadus och annat grus

Skulle det alltså vara fullt möjligt och valsa in på KB och be dem kopiera upp till exempel gamla nummer av Sinkadus eller rollspelsprodukter? Eller är det läs men kopiera ej som gäller? Finns det någon form av översiktligt register över vad KB innehåller någonstans?
 
Top