Nekromanti Fandaserska

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Tänkte Göra en alvisk fandanserska. Har för tillfället använt yrket underhållare med lite bytta färdigheter. De färdigheter som är byta ärFingerfärdighet, Gyckla och Skådespel mot Su`nai Illivi, Undvika, Etikett. Verkar detta rätt eller helt galet. Vapenmästtare kändes inte helt rätt då fandans verkar mer för underhållning.
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Hon är Thism. Jag har inte kommit så långt än. Jag får se vad det blir av det hela. Hennes pappa är gästgivare och har stora skulder.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Fandaserska + Thism = sant ?

Hon är Thism.

Nu talar jag bara ur ren magkänsla, men är fandanserska en riktig thism grej ?
Jag hade för mig att det var mestadels Kiriya som pysslade med sådant.
Om du det nu är som jag har för mig, så får hon räknar med lite social stigma från andra Thism. Å andra sidan så är ju bara det upplägg för intressanta rollspelssituationer /images/icons/wink.gif

/Naug
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Fandanserska

Du skulle kunna låta henne få smulan mer stridsvana (1 enhet eller 2) om hennes karriär är framgångsrik, eftersom yrket ändå har sina rötter i krigiska traditioner.

Alt. kan du ge henne stridsvana 5 eftersom det är så mycket som stridsvana som man kan träna upp.


Vi hade en kvinnlig Kiriya (egentligen bortlämnad Sanari/människa med ärvd förbannelse, men det är en annan historia) som var fandanserska. Hon hade vapenmästare som yrke, men hon hade iofs en läromästare som hon tränade lite andra stridskonster under också.
Jag tror din idé på att använda underhållare med vissa modifikationer. Det låter definitivt som en fungerande idé. Det är bara 2 saker man måste komma ihåg.
1) Ändra på saker och ting så att dom passar med vad din karaktär har lärt sig under alla år tills äventyrets start. Var konsekvent.
2) Skägga inte för hårt... Det kan göra andra spelare avundsjuka. (Det låter iofs inte som att du planerar något svår-optat-combat-monster, men det tåls alltid att poängteras /images/icons/wink.gif)

/Naug
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Fandaserska + Thism = sant ?

Fandanserska är inte en Thism grej. Thism tycker sådant är löjligt som fan etc etc....
Visserligen skulle Thism nog använda en ishani, men dom skulle inte dansa med den......
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Fandaserska + Thism = sant ?

Fandanserska är inte en Thism grej. Thism tycker sådant är löjligt som fan etc etc...

Vilket ger ett utmärkt upplägg för en karaktär, hon gör någonting som är lite socialt "tabu". Många bra intressekonflikter kan byggas på det /images/icons/smile.gif.


/Naug
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Fandaserska + Thism = sant ?

Visst visst, alla Thism är löjliga i alla fall, men jag påpekade att den genomsnitliga Thism inte skulle ägna sig åt sådant
 

Ratigan

Veteran
Joined
20 Feb 2002
Messages
90
Location
Södertälje
Re: Fandanserska

Jag bytte ut dom färdigheter jag inte tyckte skulle vara intressanta för en alv och la till färdigheter från su`nai Illivi. Det blev tydligen lite kontroverst att ha henne som en thism/images/icons/cool.gif
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Inte då...

Inte enligt mig.

Det är ju faktiskt en klassisk typ av karaktär som man kan bygga på konceptet, "Den utstötte".
Å andra sidan, du om du vill ha en fandanserska med goda kontakter med sin omgivning och en fandanserska som har mycket vänner osv. Då kanske du borde fundera på Thism.

Fast då är hon ju inte utstött längre /images/icons/crazy.gif

/Naug, att vara utstött ger karaktär.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
fattar inte varför man ska byta ut fingerfärdighet men annars låter det väl bra (-?)/images/icons/hairy.gif
 
Top