Nekromanti Fancier Handouts

Radioaktiv

Hero
Joined
13 Feb 2011
Messages
1,310
Location
Nästan Brätte
Satt och skrev ett par brev som reflekterade över handouts i allmänhet. De som jag stött på i spel har varit antingen just brev och lappar eller mer faktamässiga som utdrag ur kassaböcker, eller i bästa och rätt ovanliga fall kartor. Och jag förstår att man inte alltid orkar göra egna med illuminerade bokstäver och så vidare men... Hur gör man dem lite roligare? Vad kan man göra för handouts som är lite mer än bara "ni hittar den här lappen på skrivbordet"?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Fotografier är pinsamt enkelt, eftersom det kostar typ ett tuggummi och ett handslag att få skitmånga foton utskrivna på riktigt fotopapper och så.

Jag tycker också om att försöka använda t.ex. lite tyngre/lyxigare papper, köpa riktiga kuvert att stoppa brev i, och så vidare.

Sedan kan man såklart alltid leka med blöta tépåsar och annat för att skapa en mer skitig/åldrad känsla. Få grejerna att kännas lite mer "på riktigt".

Jag har funderat på att köpa in otryckt tidningspapper för att kunna göra mer "riktiga" tidningsartiklar och sånt, som ju ofta dyker upp i t.ex. Call of Cthulhu.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Okey, det finns ett par metoder.
Jag föredrar att skriva ut mina handouts då det gör det lite lättare att reproducera för reruns av samma äventyr samt om man bara vill skriva om dem, men det är lite tricky då man gärna vill ha lite variation i skrift och så.

Till att börja med, här är ett gäng "handskrivna" typsnitt:
http://www.creavapeur.com/en/2010/polices-font-manuscrite/

Här är en bra tutorial för att göra text lite mer personlig (den handlar om att få typsnitt att se ut som om de är gjorda av galningar):
https://cthulhureborn.wordpress.com/2013/06/02/font-of-all-madness/

Här är en bra tutorial för att göra tryckta saker såsom officiella dokument:
https://cthulhureborn.wordpress.com/2014/03/05/making-brand-new-antiques/
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Min favorit är Tidningen™. Dels är de ganska roliga att göra, dels kan man smyga in all möjlig setting-info, dels kan man få in flera plot-grejer/handout, dels blir de snygga och dels är det en handout av typen som gör att man kan känna spelvärlden lättare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,023
Location
Ereb Altor
Måns;n154006 said:
Min favorit är Tidningen™. Dels är de ganska roliga att göra, dels kan man smyga in all möjlig setting-info, dels kan man få in flera plot-grejer/handout, dels blir de snygga och dels är det en handout av typen som gör att man kan känna spelvärlden lättare.
När vi spelade Undergångens Arvtagare så gjorde jag ofta en eller flera Polisgazetten mellan spelmötena där RP:s bedrifter inte sällan kom med på ett hörn.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Finfina länkar Tony! Tackar. Cthulhu Reborn-killen är väldigt skicklig.

Jag samlar på skannade äldre papper sedan jag började jobba med mitt 1930-talsspel Odd Soot. Det gör stor skillnad. Ihop med välvalda typsnitt och några grunge-texturer blir det riktigt bra.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
Det är riktigt kul att spilla kaffe på ett papper och elda kanterna med tändare, jag är impad av alla som orkar! Jag tror jag gav upp i ett gammalt hemgjort kultäventyr där vi gav spelarna flera handouts som de bara inte fattade alls. Kanske skulle vi varit tydligare, typ skrivit "GÅ HIT FÖR ATT HÄMTA GULD!". Men jag är inte bitter. Nej nej.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,528
Location
Göteborg
Det är betydligt säkrare att spilla och elda digitalt. Dessutom kan man ospilla om det inte blir bra. Men än så länge har jag inte hittat något digitalt sätt att skiva osynlig skrift med pressad citron : )
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
clarence redd;n154547 said:
Det är betydligt säkrare att spilla och elda digitalt. Dessutom kan man ospilla om det inte blir bra. Men än så länge har jag inte hittat något digitalt sätt att skiva osynlig skrift med pressad citron : )
Ähhh! Danger is my middle name! *halar fram tändaren o eldar på ett papper*
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag har gjort handouts till den Fantasy! kampanj som jag dillade om i en tidigare tråd (om att spela med bara en spelare). Det jag har gjort är dels att färga papper med kaffe för att det ska bli gult och lite knöggligt (det luktar inget kaffe efteråt och blir bättre än te, det provade jag också) sen så har jag gjort en mapp där min spelare kan samla de hand out hen får av mig i teman. Kartor, lejdebrev, information, uppdrag osv. Det jag också gjorde var att några utav de här dokumenten rullades ihop och fogades samman med lack och sigill för att få känslan av formalitet. Något annat har jag lagt i någon form av kuvert något ytterligare låg redan i mappen när spelaren fick den.

Sen har jag en bildbank i datorn för att kunna ge känsla för väder, natur, omgivning osv som kan visas vid behov. :)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,615
Location
Huddinge
Jag har lärt mig den svåra vägen att om du skall ha ett nerblodat papper som prop är det inte det bäste alternativet att skära dig själv i fingret och blöda ner pappret.
Dels behöver du väldigt mycket blod för att de skall kännas som en lagom mängd, dels ser riktigt blod på papper inte alls ut så som man förväntar sig att det skall göra.
Sedan får man ont i fingret också
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Lukas;n154904 said:
Jag har lärt mig den svåra vägen att om du skall ha ett nerblodat papper som prop är det inte det bäste alternativet att skära dig själv i fingret och blöda ner pappret.
Dels behöver du väldigt mycket blod för att de skall kännas som en lagom mängd, dels ser riktigt blod på papper inte alls ut så som man förväntar sig att det skall göra.
Sedan får man ont i fingret också
Jag känner på mig att det gömmer sig ett riktigt opassande skämt om blodsmitta och saving throws där någonstans, men jag suger på den ett tag till och följer upp med en relevant följdfråga istället: Vilken substans är egentligen bäst att använda om man vill fejka till ett nedblodat papper? Och då menar jag bortsett från eventuella digitala lösningar.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,726
Bäst? Ingen aning, jag tror inte jag försökt bloda ner papper någon gång.

Till en Halloween-fest gjorde jag fejkblod hemma i alla fall, med sirap, röd och grön karamellfärg och kakao. Jag tyckte det gjorde sig riktigt bra som äldre intorkat blod både på tyg och hud (also ätbart, yeeey). Jag hittar inget recept med röd karamellfärg är såklart för rödheten, grön ger mörkare färg, kakao ger nog också lite mörkare färg men framförallt gör de det hela mindre genomskinligt och hjälper nog till för att få intorkade fläckar att ha en bra lätt brunaktig ton. Vatten eller typ maizena för att göra rinnigare eller tjockare.

Graham Walmsley hade några äventyr han sålde där han hade en bloddroppe på framsidan. Jag tror han körde med ett nagellack i lämplig kulör. Gör sig nog inte lika bra utsmetat som ett mer rinnigt fuskblod.

 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,122
DeBracy;n154925 said:
Bäst? Ingen aning, jag tror inte jag försökt bloda ner papper någon gång.

Till en Halloween-fest gjorde jag fejkblod hemma i alla fall, med sirap, röd och grön karamellfärg och kakao. Jag tyckte det gjorde sig riktigt bra som äldre intorkat blod både på tyg och hud (also ätbart, yeeey). Jag hittar inget recept med röd karamellfärg är såklart för rödheten, grön ger mörkare färg, kakao ger nog också lite mörkare färg men framförallt gör de det hela mindre genomskinligt och hjälper nog till för att få intorkade fläckar att ha en bra lätt brunaktig ton. Vatten eller typ maizena för att göra rinnigare eller tjockare.

Graham Walmsley hade några äventyr han sålde där han hade en bloddroppe på framsidan. Jag tror han körde med ett nagellack i lämplig kulör. Gör sig nog inte lika bra utsmetat som ett mer rinnigt fuskblod.

Ska man ha nåt som håller i längden är det nog bäst med oätliga färger, så inte ens papper börjar fermentera eller nåt. Håller man sockerkoncentrationen hög och/eller torkar ut det ordentligt är oddsen såklart mer på ens sida. Socker är ju förbankat kletigt dock.

Det här måste ju gå att googla fram ett bra svar på dock. Vem orkar först?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Det knepiga om med färger (akryl, akvarell och dylikt) är ju dock att man vill få konsistensen rätt så att det flyter ut och lämnar lite textur på ett trovärdigt sätt. Jag får experimentera lite, helt sonika...
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
En gång när jag var spelledare och det spelarna skulle hitta 2 små handskrivna lappar. skrivna av en äldre kvinna som hade dött några år tidigare. Hon var farmor till en av spelarna och de hittade 2 små lappar bland hennes saker. tror de satt fast bakom ett tavla

Då bad jag min farmor att skriva dem. Hon skrev sådan där gammal skrivstil som är lite svår att läsa om man inte är van.Det fungerade toppen och gav intrycket av att det verkligen var en äldre kvinna som skrivit dem. vilket det ju var.

Nu har ju inte alla denna möjlighet. Men handskrivna lappar är trevliga, Och om det är uppenbart de inte skrivits av spelledaren själv ger det enligt mig lite extra känsla.

Så om man känner någon som kan skriva på ett lite ovanligt sätt så kan man alltid fråga om de kan hjälpa till. Och är det bara kortare saker så bör det ju inte vara något problem
 
Top