Nekromanti Fanatsy-setting utan alver, dvägar, orker och drakar?

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
erikt;n203159 said:
A Song of Ice and Fire har ju inga alver eller orker, och inga dvärgar (inte som egen ras åtminstone :wink:), men drakar finns definitivt.
Sant. Melniboneerna är dessutom av "drakhärkomst".
 

Per

Veteran
Joined
19 Apr 2015
Messages
74
Shadows of Esteren är ett spännande och välskrivet low fantasy spel utan dvärgar, alver och orcher.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
anth;n203186 said:
WHA...???

Står det någonstans?
Nej, men det går att läsa mellan raderna om man är vis. Alverna (och norog) är från en annan värld än Arcaria. Nu bor de på en ö och håller på med magi som är långt kraftfullare än något människorna kan. Do the math. ;)
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Jag är uppväxt med Tolkiens värld (jag var nära att skriva i, men så illa är det inte) och har väldigt svårt att tänka utanför dessa ramar och har egentligen inte ifrågasatt det, men förr eller senare blir man less. Efter att ha snubblat över Numenera började jag fundera över alternativa icke Tolkieneska fantasy-världar som ändå kan samma “feel”. Självklart är jag bekant med och har läst t.ex. Fritz Leiber och Michael Moorcock. På något sätt har ändå intresset falnat för att det “saknas” något. Nu har jag kommit på att det är för att jag i tidig ålder började med självindoktrinering med hjälp av Bilbo och senare Sagan om ringen. Konstigt nog, vad gäller scifi så sväljer jag nästan vad som helst.

Det är ovant med förekomsten av “utomjordinar” i en fantasy-setting. Jag får helt klart mer av scifi-vibbar av det än fantasy. Det kommer ta tid att lära om, men som synes råder det ingen brist på material.
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
erikt;n203159 said:
A Song of Ice and Fire har ju inga alver eller orker, och inga dvärgar (inte som egen ras åtminstone :wink:), men drakar finns definitivt.
Beror lite på hur kinkig man är. Jag menar, Others är åtminstone proto-alver. I tvserien ser de förvisso snarare ut som stentroll men i böckerna beskrivs de mer lika aes sídhe (och de är väl ändå en stor inspiration för just klassiska tolkienalver, eller?). Samtidigt har children of the forest alvlika drag. De är dessutom korta... men å andra sidan är båda raserna ganska mycket i periferin. Nu säger jag inte nödvändigtvis att de är alver men att de kan vara på fel sida smärtgränsen. :)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Om man tänker urban fantasy så borde hela WoD kanske fungera. Men främst då Changeling.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
St Germain;n203306 said:
Har någon nämnt Thieves World, Legend of the 5 tings, eller Carcosa?
Jag listade mest spel som bygger på författares verk.
Men du har rätt i att jag borde ha listat Robert Asprins Thieves World.

Tar man med Legend of the Five Rings kanske man ska ta med DnDs Oriental Adventures (OA) med?
OA utspelas på kontinenten Kara-Tur och valbara raser är olika asiatiska som spirit folk, korobokuru och hengeyokai.
Å andra sidan är Kara-Tur den "asiatiska" kontinenten i Forgotten Realms, där även den "europeiska" kontinenten Faerun finns med alver/dvärgar/halflings.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,116
Location
Göteborg
anth;n203316 said:
Jag listade mest spel som bygger på författares verk.
Men du har rätt i att jag borde ha listat Robert Asprins Thieves World.
Thieves' World finns ju som setting-supplement, om än inte något eget spel.
 

St Germain

Veteran
Joined
26 Sep 2016
Messages
14
Bolongo;n203344 said:
Thieves' World finns ju som setting-supplement, om än inte något eget spel.
Är det någon (för denna tråd) väsentlig skillnad på spel och kampanjvärld när det finns så många regelmotorer som hackas om för en specifik miljö/värld och ibland släpps med motorn eller ibland utan motorn?
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
St Germain;n203364 said:
Är det någon (för denna tråd) väsentlig skillnad på spel och kampanjvärld när det finns så många regelmotorer som hackas om för en specifik miljö/värld och ibland släpps med motorn eller ibland utan motorn?

Setting som finns tillgänglig till ett spel. Regelmotor är oviktigt.

Jag kikade nyss på settings till Dungeons & Dragons. Inte oväntat finns det fler än vad man har en rimlig chans att hålla koll på. Utöver de jag fann enligt nedanstående länkar finns det ju garanterat en uppsjö indiereleaser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dungeons_&_Dragons_campaign_settings
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_campaign_settings
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,368
DeBracy;n203015 said:
Artesia och A Song of Ice and Fire kvalar väl in?
En stor röst på Artesia! Läs materialet i rollspelet och läs givetvis serierna, sen kan du använda vilket regelsystem du vill, jag hade nog inte spelat det RAW ändå, för mycket pill. Men spelvärlden är fantastisk och består enbart av människor från olika kulturer och med lite olika "bloodlines".
 
Top