Nekromanti Fan vad codex va bra!

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Hmmm !!!

Jooonjaaa Codex var bra det håller jag med om MEN jag har en känsla att de inte riktigt ansträngde sig med detta avsnitt jag har liksom läst bättre Codex'ar förr..
Nu vill jag inte säga att avsnittet var dåligt det var det inte MEN Det kunde ha varit bättre..

Det känns som att de i detta avsnitt hade massor av artiklar som i betyg: "roligare än stirra på väggen" till "bra"

Ingen av de artiklarna betyg var på nivåerna: "Utmärkt" till "Jag har sett ljuset"
*suck* kan vara att de inte hade tid eller ork denna gång ELLER så är det den förbannade huvudvärken jag har fått nu på kvällen som gör mig burken.. /images/icons/cool.gif tja hur som helst så var inte Codex sin riktiga superba kvalite denna gång.
Specielt besviken var jag på artikeln om sport i N2 den var fattig. Klart användbar men inte vidare fantasi fylld ni kunde ha satt dit mer kött på benen så att säga Sport är ett underbart område att rollspela i..
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Nej, det tycker jag inte

Ironisk?

Jag menar, den senast Codexen liknade ju mer en hybrid mellan PC-Gamer och Svenska Damtiding än en tidning om rollspel. Dataspelsresensionerna flödade, något som verkligen känns angeläget. Okej, visst, andra rollspel än neoGames skall ha gottom utrymme, men dataspel? Jag tror inte ens att 1% av tidningens läsare har det som huvudintresse, men enligt det här numret kan man frestas att tro att Codex redaktion ser dem som sin målgrupp. Konkurrera med PC-gamer?
Och artikeln om rollspelare och flickvänner kändes enbart löjlig. Artiklar om rollspelares sociala liv är nog INTE vad läsarna vill ha.
Nej, jag blev OERHÖRT besviken på senaste Codex. Varför denna sidhysteri? Hela tiden tjat om att det skall vara så många sidor som möjligt, men innehållet blir bara sämre och sämre. Varför ha en massa sidor då man har bra material till ett fåtal, och sedan fylla resten med, ursäkta ordvalet, men jag hittar inget bättre beskrivande, skit.

/Calle, hade avbeställt Codex om han inte behövt sammankalla föreningsstyrelsen först.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Blaur

Jag kan förstå att Codex försöker vända sig till en bredare publik nu när de skall lanseras i olika butiker..
Att få fler läsare--- 19 kr är ju inte så dyrt för en tidning.
jag tyckte dock att codex nr 5 var full av slarvfel men för 19 kr så kan man ju gotta sig åt de bra artiklarna..
Nåväl..

Blaur

Profeten från Norr
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Re: Nej, det tycker jag inte

Okej, visst, andra rollspel än neoGames skall ha gottom utrymme, men dataspel? Jag tror inte ens att 1% av tidningens läsare har det som huvudintresse, men enligt det här numret kan man frestas att tro att Codex redaktion ser dem som sin målgrupp. Konkurrera med PC-gamer?

Det finns faktiskt klara indikationer för att folk som läser Codex även är intresserade av just dataspel. Jag har aldrig träffat en rollspelare som inte håller på med datorer, har du?

Och artikeln om rollspelare och flickvänner kändes enbart löjlig. Artiklar om rollspelares sociala liv är nog INTE vad läsarna vill ha.

Personligen tycker jag artikeln var ganska rolig att läsa, även om det kanske inte var någon megahög kvalité på den.

Nej, jag blev OERHÖRT besviken på senaste Codex. Varför denna sidhysteri? Hela tiden tjat om att det skall vara så många sidor som möjligt, men innehållet blir bara sämre och sämre. Varför ha en massa sidor då man har bra material till ett fåtal, och sedan fylla resten med, ursäkta ordvalet, men jag hittar inget bättre beskrivande, skit.

Valet är ju att du för samma pris får en betydligt tunnare tidning där artiklarna som inte "hör dit" fattas. Är det mer prisvärt. Det är läsarna som gör Codex, och de gjort den som den ser ut idag...

/Emil
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
NITTON SPÄNN!!!

Givetvis vill jag att codex ska vara så bra som möjligt och jag ser fram emot när min lokala spelleverantör får in den. (Och NEJ jag tänker inte börja prenumerera, jag VILL stödja att det finns spelaffärer och undviker därför i möjligaste mån prenumerationer, internethandling etc vad gäller rollspelshobbyn.)

Dock så tycker jag att så länge den kostar NITTON SPÄNN så lär man ju köpa den i vilket fall som helst, jag betalar gärna NITTON SPÄNN även om det så bara skulle vara för typ ledare, insändare och recensioner.


/Bjorn

PS: NITTON SPÄNN!
(Jävligt billigt)
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Nej, det tycker jag inte

Jag är böjd att hålla med dig, även om jag inte tycker det är fullt så illa. Fortsätter den här trenden som den gjort hitills komemr jag inte läsa Codex om 6 nummer (förutsatt att den har samma degenereingshastighet).

Men, jag tror på bättring och även på att vissa nummer alltid kommer vara dåliga, andra bra.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Bättre än de tidigare iaf. Denna åsikt kan bero på att jag inte spelar något av NeoGames spel. I detta nummer var det lite mer blandat material. Flickvän/Pojkvän artikeln och testet tyckte jag var roliga. Men dataspels sektionen kan de ju ta bort. Även bio delen är väl lite tveksam, men det var ju filmer med rollspelsanknytning.

/Korp
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Prima som i primas!

"Dataspelsresensionerna flödade, något som verkligen känns angeläget."

Jag håller med dig. Det känns verkligen angeläget att få med recensioner om crpg.

"Jag tror inte ens att 1% av tidningens läsare har det som huvudintresse"

Kankse inte som huvudintresse, men väl som intresse. Jag tycker att dessa crpgartiklar är bra att ha med. Det känns rätt.

"Och artikeln om rollspelare och flickvänner kändes enbart löjlig."

Jag tyckte den var riktigt rolig, det gjorde min flickvän också. /images/icons/wink.gif
Testet som följde var oxkså trevligt.

Tyckte Codex var bra!

/Sir Foilan

Take out bloodyland (7:37)
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
Kass som i Kassör

"Kankse inte som huvudintresse, men väl som intresse. Jag tycker att dessa crpgartiklar är bra att ha med. Det känns rätt"

Hmm, har du märkt att de är i majoritet? DET känns inte rätt. Dessutom, om jag vill läsa om dataspel köper jag en dataspelstidning, vill jag läsa om rollspel köper jag en rollspeltidning. Vill jag läsa om dataspel köper jag INTE en rollspelstidning, det är lika logiskt som att jag inte köper en dataspelstidning om jag vill läsa om rollspel.
Men det kanske är så att Codex har börjat inrikta sig på alla nördhobbys som finns. I så fall borde de sluta påstå att det är "tidningen för dig som spelar rollspel", utan "tidningen för dig som har en hobby som kan kallas nördig".

"Jag tyckte den var riktigt rolig, det gjorde min flickvän också.
Testet som följde var oxkså trevligt."

Hmm, jag måste ju säga att det kändes mer relevant än dataspelstjafset, men ändå... Att istället för att skriva om rollspel skriva om rollspelarens liv är fel.

/Calle
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
livstilstidning

Men det kanske är så att Codex har börjat inrikta sig på alla nördhobbys som finns. I så fall borde de sluta påstå att det är "tidningen för dig som spelar rollspel", utan "tidningen för dig som har en hobby som kan kallas nördig".

Här skulle jag nog vilja ge dig rätt. Jag har också uppfattat det som att Codex är en "livstilstidning", ungefär som Slitz, Elle, Mens Health eller vad som helst. Codex vänder sig helt enkelt till "gamers", eller spelnördar om man så vill. (Observera att jag inte skrev "ROLLSPELSnördar".) Det framgår också rätt tydligt av den lilla texten längst ner på första sidan. ("Utfyllnadssvammel" eller något i den stilen.)

Det som förstårker intrycket ännu mera är just testet (om huruvida läsaren kan hitta en flickvän). Dylika är ju givna i en livstilstidning som vänder sig till en klart definierad målgrupp. Av föregående talares tonfall antar jag att denne inte kan identifiera sig som spelnörd. Kanske bra det, vad vet jag?

Jag har själv vissa problem med att identifiera mig med Codex målgrupp, men kan inte heller påstå att jag är helt ointresserad av exempelvis film och musik, även om jag däremot råkar vara väldigt ointresserad av just dataspel. Jag är måhända inte en typisk "gamer", men så länge tidningen endast kostar 19 kr tycker jag att den helt klart är prisvärd. Tycka vad man tycka vill sedan om livstilstidningar och dataspel.

/Pauli "Baldyr" Paananen, rollspelsnörd

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Karl Nilsson

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
24
Location
Sandviken, Sverige
Komentar om Codex

Personligen gillar jag rollspel av de flesta sorter. Såväl som vanliga rollspel såsom film&dataspel. Och om en del tycker att det känns onödigt med film&dataspels inslag, kan ni ju se det så här:
Istället för att ha ett mindre antal sidor i Codex för 19 Kr får ni flera sidor till samma pris. Se dom nya typerna av artiklar som en bonus. Det finns ju oftast nått läsvärt inom film&dataspels området.

Jag känner på mig att någon troligtvis vill påpeka att man bör ta bort film&dataspels sidorna och få mer sidor om gamla hederliga rollspel, men då finns ju det en hake. Det kan vara svårt att få tag på bra material om rollspel till Codex, och jag finner det inte som ett problem med att Codex försöker att brädda sina vyér utan mer som ett utmärkt drag för att locka till sig en bredare publik och att förhoppningsvis få fler människor intresserade av vanliga rollspel.

Karl Nilsson
Dataspels Recensent, Codex
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Komentar om Codex

Jag tycker de även bör ta sig en allvarlig funderare om att ha med artiklar för utländska spel med. Även om det inte är majoriteten av artiklarna så tycker jag inte att det är fel att då och då ta med en artikel till ett utländskt spel.
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
för mycket dataspel jo

<I>Och artikeln om rollspelare och flickvänner kändes enbart löjlig. Artiklar om rollspelares sociala liv är nog INTE vad läsarna vill ha.</I>

Kände du dig träffad eller? =)

Nej, men jag håller med om att det var för mycket dataspel!
Själv vet jag inte om den där tidningen är speciellt användbar men den är rätt trevlig att läsa faktiskt!
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: livstilstidning

Codex en livstilstidning?

Nu kan man ju definiera den typen lite olika, men de livstilstidningar jag läst brukar ha tester med regelbundet, klädtips, o.s.v. Personligen tyckte jag testet bara var en kul ploj-grej som precis som artikeln innan var skriven med glimten i ögat. Livstilstidningar brukar hålla en mer seriös ton.

Att rikta sig till en målgrupp är inte det samma som att vara en livstilstidning.

Daniel Schenström
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
Re: livstilstidning

Huruvida Codex är en livstilstidning eller inte beror givetvis på hur man definierar livstilstidning. Samtidigt finns det nog olika slags livstilstidningar också. Fast definitionen på livstilstidning är nog inte riktigt min poäng.

Det jag menar är snarare att Codex vänder sig till en väldefinierad målgrupp, nämligen "rollspelaren". Jag citerar första sidan i Codex #4:

"Tanken är att ge ut en rollspelstidning för alla typer av spelare (...) Du ska även kunna läsa om filmer, dataspel och musik som passar rolspelare. (...) är du sann rollspelare så diggar du Aliens och Terminator, du har roligt åt Terry Pratchets böcker och du har inte skada av att lyssna på mäktig filmmusik (...) Du läser säkert en och annan serietidning, spelar tuffa dataspel, har alldeles för många svart T-shirts (varav flera med tryck på) och dricker mer Cola än vad det är nyttigt. Du är med stor sannolikhet dessutom kille (...) och är mellan 13-30 år gammal. Det går att generalisera och sätta hela grupper av människor i fack. Det gör vi på Codex. Codes är till för dig som spelar rollspel."

Därmed är målgruppen väldefinierad. Jag betvivlar inte att målgruppen finns, utan konstatterar endast att det finns fler än jag som inte riktigt kan identifiera sig med den "rollspelare" som beskrivs ovan. Därför känns tidningen måhända inte heller lika angelägen för oss som känner sig alienerade.

Fast jag kan egentligen bara tala för mig själv.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Warduke

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
297
Location
Enköping
Re: livstilstidning

Jag vet inte riktigt vad i beskrivningen du finner alienerande. Jag identifierar mig inte med allt i Codex-citatet men det mesta. "För alla typer av spelare" och "till för dig som spelar rollspel" borde väl inkludera även dig?

Daniel Schenström
 
Top