Nekromanti Familjerollspel

Manno Johánn

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
56
Location
Vansbro, the Valley
Jag har hamnat i bekymmer. Familjen tjatar på mig att de vill spela rollspel. Det är min flickvän, och hennes två söner (9 och 12 år). Är det någon som har erfarenhet av att spelleda för barn och har några tips att dela med sig av?
Jag har ganska stor erfarenhet av att vara SL, men det här kan man behöva få lite råd om ändå. Naturligtvis ska man undvika blodiga beskrivningar och svärord å sånt, men utöver detta? Tips, bitte

/Manno - som inte har något fint citat att avsluta med
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Jag har aldrig spelat med barn, föruom när jag själv var barn. Då gillade jag och mina kompisar strider, blodiga beskrivningar och svärord. =)

Seriöst tror jag att det är viktigt att se till att saker händer hela tiden, att försöka undvika att spelet segar ner sig. Jag skulle ta det lugnt med gåtor och sådant och i allmänhet hålla äventyret enkelt. Ge dem ett tydligt mål och ett tydligt sätt att uppnå det. Det behöver inte betyda att du ska ge dem allt på silverfat - se bara till att de aldrig sitter där och inte vet vad de ska göra.

Flickvänner, å andra sidan, brukar nöja sig med lite drakar att banka på. =)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Barn och rollspel

"Jag har ganska stor erfarenhet av att vara SL, men det här kan man behöva få lite råd om ändå. Naturligtvis ska man undvika blodiga beskrivningar och svärord å sånt, men utöver detta?"

Saker att undvika:

* Typisk rollspelsjargong. Det är knappt själv så att man begriper alla dessa konstiga saker som rollspelare uppfattar som naturliga.
* Komplixerade ord. Är man ca 9-12 år så har man inte samma ordförråd som när man är 30, så undvik "trebuchet", "Celerity" och "extra vehicular activities".
* Saker som behöver förklaring, som vuxna tar för givna. Av förståeliga skäl. En nio till tolvåring har i bästa fall bara börjat snudda vid sex, så låt bli det.
* Moraliska pekpinnar. Sådana får ungar ändå, och de känner igen dem omedelbart och gäspar större än hangardörrarna på Såtenäs när de hör dem.
* Allt för komplicerade intriger. Därmed är inte sagt att de ska vara snorenkla, men de ska inte vara löjlkomplexa heller.

Saker och ting man bör tänka på:

* Engagemang. Ska du hålla en nioåring intresserad så måste du få denne att vara engagerad och intresserad. Använd nioåringens intressen för att hålla intresset uppe.
* Aktivitet. Låt honom själv testa lösningar och komma på saker. Hindra inte allt för mycket: om han anstränger sig att komma på en lösning så bör det fungera eller i alla fall ge ledtrådar åt "rätt" håll. Säg definitivt inte "Nepp, det funkar inte", utan hellre "Nej, det verkar vara fel väg" och ge en ledtråd om rätt väg istället.

Saker som är högst överreklamerade:

* Svordomar. Sådana lär sig ungar ändå. Det innebär iofs inte att man bör lära dem nya, och ett kreativt språkbruk i övrigt bör uppmuntras, men man behöver inte lägga munkavle på sig. Var bara normalartig.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Tålamod & vara enkel.

Jag tror att man måste var atålmodig och enkel när man ska spela med barn. Köra med enkla & lättöverskådliga system. Kanske nått åt DoD-hållet.
Sen som du säger, att det är väll inte SÅ lämpligt att köra de blodigaste delarna utan att man kanske ska köra nån slags smårolig historia.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nått sånt..

Ja, det är ju inte ett så dumt förslag faktiskt. Det är ju humor, spänning och lite gott & blandat... Precis som ett kinderägg..../images/icons/wink.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Nått sånt..

Sport, glöm för all del inte sport...
Lite Kärlek också... åsså en kasse elakingar...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
grrrrryhmt sa grisen

Det verkar as coolt att köra med sina "nära och kära."
Tänk på att ni inte skall spela till så sent på kvällen då de blir trötta då.
Du ska nog göra lite mer "saga" av det med :)

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Låt...

...inte de riktigt små spelleda bara.

Utdrag från Gollums spelmöte med sexårig SL:
SL: Uppdraget är att döda en drake.
Spelare: Vi dödar draken.
SL: Okej... Ni får 900 000 guldmynt var, 500 000 silvermynt, femtio juveleroch ett magiskt svärd.

/Gollum - som inte spelat med den spelledaren mer än en gång

Drakens Tand dundrar vidare på nya äventyr - http://www.alfaweb.nu/dt/
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
låt dem göra saker de normalt inte skulle göra opch mycket specialeffekter, glömde jag säga mycket specialeffekter...

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
"Flickvänner, å andra sidan, brukar nöja sig med lite drakar att banka på. =)"

Roligt att faa veta. Nu har jag dock inte flickvanner som special - av goda grunder.
Min yngste spelare i familjen (vi spelar jul och sommer som fast tradition) ar syrrans 10 ariga dotter,
hon ar half-elf med kartritning som special och hon ar kanon bra.
Vi spelar D&D 3ed iofs med lite modifierade regler.
Det far inte bli for mycket intrig men hon klarar sig bra i strid med sin pilbage. Ett och annat "kryddat" ord kan forekomma.
"ursakta mitt engelske key-board"



Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Av egen erfarenhet kan jag säga att det är världen, spänning och hjältekänslan som får en att börja intressera sig för rollspel, däremot ej reglerna. Regler börjar man knappt fundera på och analysera förrän man är 12 år. Se därför till att ni spelar med ett riktigt enkelt system så att ni inte hakar upp er på något där. Hitta gärna på ett eget system med fem grundegenskaper och tio färdigheter. Slå för färdigheter med en tärning och ha en tvågradig utfallsskala - lyckande eller misslyckande. Ha absolut inte ett system som Eons eller Rolemaster där det krävs räkning för att få fram utfallet utan kör hederlig Basic Roleplaying. Skulle de bli intresserade av rollspel går det alltid att införa ett mer avancerat system senare.

Är det någon gång man ska använda klichéer så är det nog i början av spelkarriären. Om ni spelar fantasy är det alltså läge med lite drakar, troll, häxor och stora guldskatter, helt enkelt sånt som barnen känner igen från sagorna. Antagligen tycker iofs barnen att det är häftigt med levande skelett och en massa splatter, men med tanke på att deras mamma är med kan du spara det tills du lirar ensam med killarna. I ett sånt läge tycker de säkert att det är coolt att lira lite "farligare" äventyr när inte morsan är med och kollar vad som händer.

Och så det viktigaste av allt - se till att de klarar äventyret och gör det omöjligt för dem att hamna i fejd med varandra.

Det är en viktig uppgift som står framför dig - att inviga två nya individer i rollspelens värld! Lycka till!!!
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,512
Location
Stockholm
Lämpliga system

Drakar och Demoner - speciellt den gammla gröna boxen. DoD6 funkar nog bra också, men den gröna boxens regler är ju bara så enkla som det kan bli.

Mutant, originalet. Av samma anledning som ovan.


- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,511
Location
Helsingborg
Låt de få möta nya ting

Sånt älskar barn, beskriv de äckliga monstren som finns och låt de få möta dessa. Har du läst fantasyböcker så sno allt från dessa. Gärna m. en enkelt mål som i "Sagan om Belgarion".

Ha gärna bilder på hur föremål och kläder ser ut.

/[color:green]Han</font color=green> som är 21 och har inte spec. mkt erf av barn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
uj ja !

Klart att det ska vara med, fast i en barnvänligare version.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top