Nekromanti Familjeparkering

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Rent tekniskt, när ska man få stå på en familjeparkering?

Måste man ha ett barn? två?
Måste man ha en barnvagn med sig?
Måste man ha med frugan\maken?
Får man parkera med en sedan eller måste man ha en kombi?
Måste barnen vara med eller räcker det att handla till barnen?
Kan två lesbiska kvinnor ställa sig på familjeparkeringen?
Kan två heterosexuella killar ställa sig på familjeparkeringen? Ingen vet ju att man inte är homosexuella sambos

Kan man ställa sig på familjeparkeringen om man har med sig någon annans barn? Oavsett vem som har fött barnen, hur gamla får dom högst vara?

Räknas jag och min gamla pappa som en familj? Jag är ju hans son och därmed hans barn, right?
Kan affären ge böter om man inte räknas som en "familj"?
Varför får man inte lära sig sånt här på körskolan?
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Du träffar verkligen med huvudet på spiken på ett riktigt dilemma för en annan. :gremsmile:

Jag har varit gift i snart 15 år (13 maj) och anser nog att jag och maken är en familj - även då vi inte har barn...
Så enligt det resonemanget skulle vi utan skamkänslor kunna parkera på Familjeparkeringar. :gremsmile:

Men så är det den lilla detaljen som att jag förstår varför man gör familjeparkering. För finns det något så överdjävligt som att plocka ur tre småttingar ur en bil och en extrabred barnvagn. Risken för andras bilar är överhängande, risken för att någon av de små kommer på vift finns ju också och då är det bra med lite utrymme att fånga upp dem i och att ge andra bilister chansen att hinna bromsa/upptäcka dem. Dessutom är små griniga småttingar som man kommer ut från Det Stora varuhuset med hopplösa att få in i bilen. Det ska dras åt det ena och andra hållet och hon/han vill ju så tokgärna ha gosdjuret inne i butiken och strävar att få omkull föräldrarna (faster i det här fallet) så att det går bra att rusa in igen...
Så jag förstår som sagt familjeparkeringen.

Nu kommer vi till mitt krux. Jag lider av ischias och har inget handikapptillstånd så att vi kan parkera på sådana platser (gissa om det sticker i mina ögon när en ung grabb/tjej i tjugoårsåldern glider in och tar en handikapplats - särskilt när denne rör sig smidigt som en gasell, ser bra och inte verkar lida av någe handikapp).
Det händer, ja, jag erkänner att vi parkerar på just familjeparkeringar när min ischias är som allra värst - och ändå så skäms jag ögonen ur mig, jag har ont, svårt att röra mig, men handla behöver jag och jag vill verkligen ha så korta sträckor som möjligt att gå när det är som värst.

Jag anser nog dock att man ska ha en mindre familj, dvs en med barn, alternativt gamla mormor/farfar som har svårt att röra sig för att parkera på dessa platser. De finns där för att underlätta för familjerna med stora kullar/mindre kullar, stort utgiftskonto och svårt att hålla rätt på de små.
Givetvis ska inget kön spela roll eller om det verkligen är Din familj. Är man barnpassare så anser jag att man har rätten att räkna sig som familj i det läget...

Vad det gäller böter så tvivlar jag grymt starkt på att företagen är intresserade av sånt. Det viktiga för dem är ju att få dit sina Kunder. När platser på halvstora parkeringar tryter måste man kunna använda familjeparkeringarna också... fast på de ställen jag handlar är det oerhört sällsynt. :gremsmile:

Eva
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Kan två heterosexuella killar ställa sig på familjeparkeringen?

Empiriska bevis jag har framforskat säger att 2, 3 och 4 heterosexuella killar kan ställa sig på familjeparkeringen utanför Coop Forum.

I övrigt gäller sunt förnuft, respekt och bondhyfs. :gremgrin:
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Varför får man inte lära sig sånt här på körskolan?

Därför att man som vuxen människa antas kunna göra sådana bedömningar själv. Dvs att familjeparkeringar är till för de som har nytta av det. Detta är förstås ett radikalt felslut, herregud: vi lever i Sverige, och här följer vi regler, inte nåt j-a solidaritetsbaserat flum.

Var lugn, snart kommer det nog ett regelverk även för familjeparkeringar. Jag har ringt folkpartiklarna.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Äntligen nåt som jag vet!

Butikernas familjeparkeringar är ett sätt att VIP:a de kunder butikerna helst vill ha, dvs barnfamiljer som drar ut välfyllda, lönsamma vagnar. Man bötfälls inte om man står på en familjeparkering som icke barnfamilj (med ett eller flera barn), åtminstone inte på de Coop Forum som jag känner till. Stå där du om du står ut med ilskna blickar från en ensam förälder med ett gäng skrikande trötta ungar. Däremot har vi parkeringsvakter vid rusningstid och storhelger som bötfäller de som står på handikapp-parkeringar eller som hindrar trafiken genom att stå på tvären i infarten eller dubbelparkera.

Jag står aldrig på familjeparkeringarna, det är mycket bättre att stå nära en sån där kur för vagnar. Kidsen travar miltals på dagis och de har bra kondis. Mitt bästa mammatrick är att handla på lördagar klockan 8 när stormarknaden öppnar - då får man vara helt ensam med ett par pensionärer, allt är snyggt upplagt och parkeringen är tom på bilar.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Re: Äntligen nåt som jag vet!

Mitt bästa mammatrick är att handla på lördagar klockan 8 när stormarknaden öppnar - då får man vara helt ensam med ett par pensionärer, allt är snyggt upplagt och parkeringen är tom på bilar.

Är det verkligen ingen annan som tänker på det? Jag tycker att stormarknader brukar vara proppfulla så fort de öppnar. Ibland kan man ju undra om alla dessa barnfamiljer faktiskt får betalt för att sova över i affären, så att de kan fylla ut golvet "instant" vid öppning :gremwink:.

Mitt bästa singeltrick är annars att besöka Ikea på fredagkvällar. Garanterat fritt från trängsel och gravidmagar...

Och btw, i min idealvärld behöver inte någon åka till stormarknaden överhuvudtaget. Föräldrarna sitter hemma med sina barn och en miljövänlig el-truck levererar lördagsmiddagen till dörren. Inga bråk på Ica och inget vansinnigt SUV-åkande till butiken, bara kvalitetstid och god miljövård. Ahh...
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Äntligen nåt som jag vet!

Ibland kan man ju undra om alla dessa barnfamiljer faktiskt får betalt för att sova över i affären, så att de kan fylla ut golvet "instant" vid öppning .
I Umeå är man helt ensam vid öppning, som en kändis som hyrt hela butiken. Om jag handlar med barnen vid rusning blir jag tokig, då får det vänta till nästa dag.

Jag häpnar över hur mycket mat andra barnfamiljer handlar. Jag har två barn och jag har aldrig i mitt liv fyllt en kundvagn, inte ens till 30-årsfest eller julhelg. När jag storhandlar blir det kanske en stor och två små tygkassar. Andra barnfamiljer med två barn drar ut TVÅ fulla kundvagnar med kassar. Vem äter maten? Om jag handlade så mycket skulle jag givet beställa via internetbutik.

Mitt bästa singeltrick är annars att besöka Ikea på fredagkvällar. Garanterat fritt från trängsel och gravidmagar...
Jag var där torsdag kväll i veckan och det var ljuvligt! Bästa sättet att spara tid är att göra saker när ingen annan gör det.

Föräldrarna sitter hemma med sina barn och en miljövänlig el-truck levererar lördagsmiddagen till dörren.
Jag hoppas att ditt system slår igenom, eller att nån äntligen uppfinner teleportern. Helst vill jag handla själv, jag är lite petig med matkvalitet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Re: Äntligen nåt som jag vet!

Det lokala Coop Forum har öppet till 22 sju dar i veckan. Jag brukar storhandla på söndagskvällar kirng kl 20. Lugnt och köfritt. Enda problemet är färskt bröd.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Re: Äntligen nåt som jag vet!

Sant, kvällspasset är också bra även om jag tycker att det brukar vara lite slitet och skräpigt innan stängningsdags.

Bröd kan vara ett problem också på morgontimmarna om det inte har hunnit fyllas på. Då får man baka själv, eller nöja sig med bröd på tub eller bake off. Eller gårdagens limpa.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Kickass lösning annars, köra förbi det lokala dagiset och knycka en unge för att kunna parkera på familjeparkeringen vid affärn med gott samvete. :)
 
Top