Nekromanti Fallskador

Mordeath

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
15
Location
Västernorrland
Under ett speltillfälle igår kväll kom det upp några frågor gällande fallskador. Dessa frågor kom upp i samband med att tre klumpiga rollpersoner försökte hoppa mellan hustak vilket resulterade i över fem hårda fall innnan de slutligen blåslagna fick bege sig hemåt.

Frågan lyder dock hur gör man med rustning? Om en person faller 5 meter så får han 0b2t6 i skada på två kroppsdelar. Men har den personen på sig en tunnhjälm och landar på huvudet innebär det att personen måste få minst 21 i skadeverkan innan personen "känner" av landningen. Vad händer då om (teoretiskt sett) en person i tornerrustning trillar ut för en klippa på 25 meter? Han skulle inte löpa så stor risk att skada så allvarligt då skadeverkan skulle behöva bli över 30 för att fallet skulle bli farligt.

är tacksam för tankar och funderingar runt detta.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Nu har jag inte stenkoll på fallreglerna, men skyddar verkligen rustning vid sådana tillfällen? I de allra flesta spelsystem jag spelat genom åren, och det har blivit ett rejält gäng vid det här laget, så skyddar inte rustningar vid fall. Om de gör det i Eon skulle jag omedelbart husregla så de inte gör det.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Re: Fallskador (ANT)

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Archelon</div><div class="ubbcode-body">Spontan reaktion: Ingen mening med cyckelhjälm då va? </div></div>
Jodå, eftersom de fallregler jag nämnde oftast låter mjuka rustningar, som t.ex. läder, skydda. Och cykelhjälmar hör till den kategorin.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Fallskador (ANT)

Fast det är mer komplicerat än så, för motorcykelhjälmar är definitivt mer lika metallrustningar än mjuka rustningar, men skyddar ändå mot fallskador.

Jag är ingen expert på området, men detta är vad jag tror:
- cykel- och motorcykelhjälmar skyddar skallen mot att spräckas när man hårt slår i marken vid ett kort fall från tex en cykel/MC. De hindrar på inget vis nacken från att knäckas om man faller från Kaknästornet.

Så vid ett kort, hårt fall där det i huvudsak handlar om ytliga blessyrer och rena skallskador borde rustningar skydda. Vid långa fall där det handlar om att vart och varannat ben i kroppen går sönder borde rustningar inte hjälpa.

Någon regel för hur detta då skulle hanteras orkar jag inte föreslå; situationen då någon tillräckligt viktig person faller samtidigt som de bär mycket rustning har hittils inte uppstått i någon av mina kampanjer.

Eller vänta, snabb idé...man kanske kan använda rustningens BRYT som någon slags måttstock på när rustningen slutar skydda?

- Ymir, resonerar
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Fallskador (ANT)

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Ymir</div><div class="ubbcode-body">"Eller vänta, snabb idé...man kanske kan använda rustningens BRYT som någon slags måttstock på när rustningen slutar skydda?"</div></div>

Med oförstörbar rustning på de drabbade delområdena skulle det ju bara leda till löjligheter... :S
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Rustningen skulle varken göra från eller till... det är rörelseenergin och G-kraften som uppstår när fallet plötsligt stoppas av marken som gör skadan...

När det gäller MC-hjälmar och cykelhjälmar som tagits upp i tråden så har de, till skillnad mot till exempel en tornerhjälm, en inbyggd deformationszon av till exempel nån slags skumplast. Den gör att inbromsningen av hjärnan inte blir fullt så häftig. Det hårda skalet på en MC-hjälm krävs för att skallen ska kunna studsa mot assfalten medan man glider längs den, men gör varken från eller till om man åker med huvudet före in i exempelvis en lyktstolpe. Då blir hjärnan mos. (och hjälmen spricker sannolikt).

..möjligen kan en vanlig hjälm från medeltiden skydda skallen från att spräckas om man ramlar av hästen, med huvudet före i en sten. Observera vi talar om låga fall, med låg hastighet. Men från en fallhöjd på 5 meter, och huvudet före mot en stenlagd gård eller liknade, då är man rimligen stendöd. Även med tunnhjälm.

Jag skulle lösa det hela med fallskador som är oberoende vilken rustning man bär.

/Tomas (som både vurpat på MC, och sett en kille ramla med huvudet före från tredje våningen. Hjärnan ser ut som havregrynsgröt med lingonsylt efter det... ingen vacker syn.)
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Rent allmänt håller jag med dig. Delvis.

I stort sett all rustning har fördelen att den fördelar träffytan på ett större område. Påverkan är inte stor om rörelsemängden är väldigt stor (när lim x->∞ så konvergerar f(x) emot död ? :gremsmile: ), men det påverkar.

T ex om du faller emot en spetsig stolpe i fullplåt (alltså, stolpen var i typ trä, du vär klädd i fullplåt) så måste stolpen först passera din rustning (egentligen torde det till största delen vara den kraft som krävs för att böja plåten) det som kommer fördela träffen över större delen av din bringa innan den kan börja göra skada på det klart känsligare specifika området.
Sen blir det ju då också intressant om det är stolpen eller rustningen som ger vika först.


Men det skall erkännas att jag inte är fysiker och att det var länge sedan jag ägnade mig åt gymnasiefysiken :gremsmile:
 

coconets

Veteran
Joined
21 Mar 2006
Messages
74
Location
Uppsala
Re: Fallskador (ANT)

Jag har svårt för att förstå kopplingen här?

För det första: Jag trodde att plåtrustningar (och andra hårda rustningar) alltid var vaderad? och då borde ha minst samma skyddsverkan som en mjuk rustning?

Sen har jag svårt att se hur ett ben skyddat av ett (ganska tunt) lager läder skulle vara märkbart mer skyddat emot fallskador ifrån högre höjder än ett ben utan detta läder, om vi nu räknar bort de ytligaste skrubbsårsaktiga skadorna???

Och en läderhuvas funktion är väl inte tillnärmelsevis lika funktionen hos en cykelhjälm???
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
som jag sa, det är G-kraften vid inbromsningen som skadar. Och hur ofta träffar man en stolpe? Hård mark är det normala.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Man träffar alltid hårda, vässade stolpar när man faller. Om det inte händer mina spelares rollpersoner tar jag det som ett tecken på att jag blivit för mesig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ha ha, ok.. fast egentligen är det overkill... ramla från en borgmur, och du är rökt. Kanske till och med är så att en påle MINSKAR skadan, då den minskar kraften i inbromsningen.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Påle ger stickskada

Om rollpersonen ramlar på en spetsad påle så borde han/hon få stickskada och få användning för sin rustning. Nåt i stil med S+ob2t6, där S=fallskadan.
 
Top