Nekromanti Falloutinspirerat spel med Dod 4.0 som regelmotor

Indiana

Veteran
Joined
28 Sep 2008
Messages
64
Precis som rubriken säger så ska jag dra igång en kampanj i fallouts anda främst inspirerad från fallout 3. Regelsystemet jag kommer använda mig av är Dod 4.0 då det är det system som jag är mest familjär med och som dessutom lämpar sig rätt bra för koboldande :gremsmile:

Har skrivit upp lite värden på vanliga monster i fallouts värld och börjat knåpa ihop ett litet äventyr. Tar gärna emot feedback av olika slag :gremsmile:

Yao Guai
Styrka 35
Storlek 35
Fysik 16
Smidighet 11
Intelligens 2
Psyke 11

Kroppspoäng 25
Naturligt abs 4
Attacker
Bett 2T8+2 FV 16, 2 klor 2T8 Fv17
Special; Björnkram FV 16
Om en Yao Guai lyckas med en björnkram kan den fångade varken anfalla eller försvara sig. För att komma loss måste man lyckas med ett slag på motståndstabellen med antingen smidighet eller styrka mot Yao guais styrka. När man sitter fast i en kram har Yao guai +10cl i sina bett attacker.

Mole rat
Styrka 10
Storlek 9
Fysik 11
Smidighet 11
Intelligens 2
Psyke 11

Kroppspoäng 10
Naturligt abs 2
Attacker Bett 1T6+2 FV 13

Deathclaw
Styrka 34
Storlek 23
Fysik 20
Smidighet 16
Intelligens 8
Psyke 14

Attacker
Kroppspoäng 21kp
Naturligt abs 6
Deatchclaw 8T8 +4 Fv 21
Om antalet skadepoäng övervinner offrets sto på motståndstabellen kastas offret omkull.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Re: Falloutinspirerat spel med Dod 4.0 som regelmo

Jag tycker att du har väldigt höga stats på dina monster. Jag skulle faktiskt göra som så att jag gick in på följande sida och modifierade statsen för monster utifrån följande formel:

GRUNDEGENSKAPER
ST×3 = Styrka
Hit points / 10 = Storlek (×2 om under 100, så hp: 80 --> Storlek: 16)
EN×3 = Fysik
AG×2 = Smidighet
IN = Intelligens
Psyke = 11
CH = Karisma

ÖVRIGT
Kroppspoäng: (Storlek + Fysik) / 2
Skadebonus: använd sedvanlig tabell på sida 25
PE × 2 = Upptäcka fara och Finna Dolda Ting
Combat skill / 5 = Naturliga vapen

VAPENLISTA
Bett, allätare (CL: -2) : 1T6 (halv SB)
Bett, köttätare: 1T8 (halv SB)
Hovspark, bak (CL: -2): 1T8
Hovspark, fram (CL: -2): 1T6
Klo: 1T6
Knipklo: 1T4
Näve: 1T3
Skallning (CL: -4): 1T4
Stångning: (CL: -4): 1T6
Spark: 1T6
Svanssnärt (CL: -2): 1T4
Svanssting (CL: -2): 1T6
Tramning: 1T8

EXEMPEL
En yao guai skulle då ha:

Styrka: 15
Storlek: 22
Fysik: 15
Smidighet: 10
Intelligens: 5
Psyke: 11
Karisma: 5

Kroppspoäng: 16
Skadebonus: +1T4

Bett
FV: 15, 1T6+1T2
2 klor
FV: 15, 1T6+1T4
Kram
(om båda kloattackerna lyckas blir det ett automatisk kramgrepp), 2T8+1T4

Anfallsstatsen + kramattacken tog jag från Monsterboken 1. Där finns reglerna att det björnen har FV 19 på att träffa med sitt bett utöver kramattacken, men det är 25% chans att den släpper sitt offer om någon annan attackerar den. När jag jämförde yao guai med björnarna i monsterboken så var den ungefär som en brunbjörn.

/Han som önskar lycka till
 

Indiana

Veteran
Joined
28 Sep 2008
Messages
64
Re: Falloutinspirerat spel med Dod 4.0 som regelmo

Oh! Tack för formlerna! :gremlaugh:

Men jag tror att du har fel på skadan. Tabellen för skador beroende på anfall/karnivor/växtätare mm ger bara vilken tärningstyp som ska användas. Sen är det formeln sty+sto/2 mot en lista på sidan 17 i monsterboken som ger hur många tärningar som ska användas om jag fattat saken rätt.

Då skulle din Yao gui ha 5t8 i skada på sina klor och 5t10 i bett? Eller har jag fattat helt fel?

Med tanke på vilka rustningar Rollpersonerna kommer kunna få genom bland annat broderskapet så krävs det att varelserna gör lite skada som kan anses överdriven i vanliga dod för att det ska kännas..
 

Leijonsparf

Veteran
Joined
5 Nov 2009
Messages
5
Re: Falloutinspirerat spel med Dod 4.0 som regelmo

jag skulle vilja ha det till SPECIAL-värde gånger två, på de grundegenskaper där motsvarigheter finns, men en ren konvertering är svårt, eftersom marginellt högre värden på högre nivåer i dod gör stor skillnad i vissa fall. men ovanstående gäller förmodligen för värden upp till 10, då intervallet för vad människor kan ha är (i grova drag) 1-10 i SPECIAL, och 3-18 i dod. det blir 2-20 med min konverteringsvariant, men människor med 20 i grundegenskaper i dod finns ju.

fast det vettigaste är förmodligen att strunta i konverteringsregler på högre nivåer och helt enkelt chansa på vad som låter rimligt. jag är inte helt 100 på hur allting räknas ut inom SPECIAL, men jag har för mig att det är en mycket mer linjär skala. för färdigheter så skulle man kunna dela deras procentvärde med fem, men det stämmer ju inte i praktiken, eftersom modifikationerna skiljer sig radikalt mellan dod och fallout. det rimligaste känns som att antingen skriva om allting speciellt för dod-systemet, eller helt enkelt kopiera systemet som fallout använder. det är väldokumenterat, och det har gjorts förut. lite för sifferintensivt (av uppenbara skäl), men användbart.
 
Top