Fallout, TV-serien

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
OBS! Denna video innehåller felaktiga åsikter. Vad god radera omgående!

;)
Jag menade snarare åsikter som strider mot forumets regler 😁 Merparten av alla på forumet verkar ju hata mina åsikter kring filmer/tv-serier så ska felaktiga åsikter raderas borde ju mitt konto ryka fortare än blixten 😂

Jag har för övrigt sett fram till avsnitt fyra och tycker serien är riktigt riktigt bra!

Har en liten personlig invändning, men det handlar om en personlig preferens, inte att serien skulle vara dålig. Jag tycker att Maximus' story är jobbig att se på. Jag hatar nämligen i film/serie när någon utger sig för att vara någon som hen inte är och måste dölja det för andra. Jag väntar liksom bara på att personen ska avslöjas, har en klump i magen, och kan liksom inte slappna av förrän hemligheten är avslöjad. Men som sagt, det är en personlig preferens och det gör absolut inte serien dålig.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag menade snarare åsikter som strider mot forumets regler 😁 Merparten av alla på forumet verkar ju hata mina åsikter kring filmer/tv-serier så ska felaktiga åsikter raderas borde ju mitt konto ryka fortare än blixten 😂

Jag har för övrigt sett fram till avsnitt fyra och tycker serien är riktigt riktigt bra!

Har en liten personlig invändning, men det handlar om en personlig preferens, inte att serien skulle vara dålig. Jag tycker att Maximus' stort är jobbig att se på. Jag hatar nämligen i film/serie när någon utger sig för att vara någon som hen inte är och måste dölja det för andra. Jag väntar liksom bara på att personen ska avslöjas, har en klump i magen, och kan liksom inte slappna av förrän hemligheten är avslöjad. Men som sagt, det är en personlig preferens och det gör absolut inte serien dålig.
Om folk skulle behöva stänga ned sitt konto för avvikande åsikter så hade mitt konto varit helt nedstänkt sedan länge, jag gillar ändå Jupiter Ascending extremt mycket! Maximus del är för övrigt den som jag gillar minst av de olika berättelserna i Fallout. Jag ogillar den inte, men den var för mig minst spännande. Sen är det väl trevligt att du som mer eller mindre gillar alla serier och jag som mer eller mindre ogillar alla serier(jag skojar), ändå kan enas att Fallout är bra!? :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Tänkte dock att den kunde utgöra en intressant diskussion för folk här som har sett klart serien...
Jag kan tycka det är intressant att höra på folk som har motsatt åsikt än mig, men när de inleder med "The Fallout TV show is {...] the final straw for the fallout franchise as a whole" när Fallout har exploderat på spelplatformarna sen serien kom får mig av nån anledning att tro att det inte är värt att lägga en och en halv timme på att lyssna på vad de har att säga.

I synnerhet när punknedslag avslöjar så relevanta åsikter som att "Fallout 3 helt missförstod vad falloutvärlden borde ha varit". Att "om man tar bort "kuliserna" så påminner falloutserien om massor av olika rollspel, inte bara om fallout". Och att han klagar på att "Tv-serien ignorerar 30 år av lore", när han själv i samma andetag ignorerar 30 år av lore...

(med risk för att jag missförstått nån av de grejerna genom att lysna på dem utanför sitt sammanhang)

Det känns som samma inställning av "jag gillade inte den här serien så nu måste jag kladda mitt egen bajs över den tills ingen annan vågar gilla den heller" som jag har så svårt för i tidigare serie-diskussionstrådar.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag kan tycka det är intressant att höra på folk som har motsatt åsikt än mig, men när de inleder med "The Fallout TV show is {...] the final straw for the fallout franchise as a whole" när Fallout har exploderat på spelplatformarna sen serien kom får mig av nån anledning att tro att det inte är värt att lägga en och en halv timme på att lyssna på vad de har att säga.

I synnerhet när punknedslag avslöjar så relevanta åsikter som att "Fallout 3 helt missförstod vad falloutvärlden borde ha varit". Att "om man tar bort "kuliserna" så påminner falloutserien om massor av olika rollspel, inte bara om fallout". Och att han klagar på att "Tv-serien ignorerar 30 år av lore", när han själv i samma andetag ignorerar 30 år av lore...

(med risk för att jag missförstått nån av de grejerna genom att lysna på dem utanför sitt sammanhang)

Det känns som samma inställning av "jag gillade inte den här serien så nu måste jag kladda mitt egen bajs över den tills ingen annan vågar gilla den heller" som jag har så svårt för i tidigare serie-diskussionstrådar.
Med tanke på att väldigt få kritiserat Fallout på det sättet kanske det innebär att vi är på väg ifrån den formen av kritik 🙂

Sen är det väl trevligt att du som mer eller mindre gillar alla serier och jag som mer eller mindre ogillar alla serier(jag skojar), ändå kan enas att Fallout är bra!? :)
Jag tycker det är fantastiskt kul att vi alla kan enas i att tycka någonting är bra 😊 Den här veckan har varit otroligt kämpig och att enas under positiva saker ger mig verkligen energi och glädje 😊💙
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Jaa, alla har ju olika anekdotiska historier. Min anekdotiska känsla -fru, mor, vänner - som inte spelat spelet är att deras åsikter variera mellan "dålig" till "helt ok" men inte i närheten av den hype som de som spelat spelet känner.

Den enorma internetbuzzen och de otroliga betyg serien/avsnitten har på imdb TROR jag också styrs mycket av fansen som för en gångs skull är supernöjda. Jag har -igen, anekdotiskt - inte pratat med någon vän, på jobbet eller familjen som inte kände till IP:et sedan innan som tex tyckt att detta var i närheten av "shogun" eller "last of us" -även om den har ungefär samma betyg som dem på imdb.

Anyway, jag har inga belägg. Bara min känsla -att dom verkligen fick med sig fansen. Mina egna reflektioner är rätt nära denna:

 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Vad gäller om man måste vara ett fan av spelen eller inte... jag har inget annekdotiskt alls där. Men jag har en stark misstanke om att man behöver gilla både post apocalyps OCH fantastik om man verkligen ska gilla Fallout-serien.

Om man tycker "The Road" är kulmen av post apocalyps kan jag tänka mig att Fallout känns lite fånigt. Och serier som Silo tror jag kan uppskattas av många även om de inte gillar postapokalyps, för det är även ett drama, och ett mysterium, och en thriller.

Fallout har förvisso lite mysterium i sig också, men huvudsakligen är det en serie som gottar ner sig i helt utflippad postapokalypsestetik med monster, robotar och annan galenskap =)

Med tanke på att väldigt få kritiserat Fallout på det sättet kanske det innebär att vi är på väg ifrån den formen av kritik 🙂
Och Shogun med! Håller tummarna!
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Men jag har en stark misstanke om att man behöver gilla både post apocalyps OCH fantastik om man verkligen ska gilla Fallout-serien.
Ja, och gillar man postapokalyps såväl som fantastik så finns det nog dessutom en god chans att man redan spelat åtminstone något av spelen :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Den där recensionen känns överlag som "Hur vågar de kalla något X när det inte är 100% lore accurate till allt som har kommit innan", dvs den tråkigaste formen av lore nörderi (en attityd som är allt för vanligt bland Fallout fans och har varit det enda sedan Fallout 2 kom ut för 25+ år sedan).

Fallout TV-serien är inte byggd för att vara en nostalgia-machine. Den är absolut inte lore accurate, men försöker fånga estetiken och känslan i Fallout. Den där känslan att det finns en röd tråd som leder till något stort, fruktansvärd och ödesdigert...samtidigt som man blir konstant side-trackad av mini-dramas som är fullkomligt absurda. Resultatet en slags Doom Patrol-esque storyline i ett universum som är distinkt Fallout (estetiskt och kulturellt).
Todd Howard's relation till vad som är canon är också helt annorlunda än de flesta mediakreatörer. Det är ju ett ständingt meme att allting är canon för Todd Howard.
"Todd, gick det här landet under för 10 år sedan, som det står i det här spelet?" "Ja."
"Todd, gick samma land under för 3 år sedan, som det står i det andra spelet?" "Ja."

Bland anant har han sagt, lustigt nog, att allting i TV-serien är canon. Så lore-nörden har fel, det är lore accurate, enligt Word of God himself :D
 
Top