Nekromanti Fallout-rollspel

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
En kompis i föreningen, som inte spenderar sin tid här på forumet, gillar Fallout-pc-spelen. Han började prat om att försöka sätta ihop ett rollspel i en liknande setting, och jag svarade ungefär "Äh, det finns säkert redan". Jag har ingen aning om hur Fallout är, och jag har väldigt dålig koll på post-apokalyptiska rollspel i allmänhet.

Så, nu frågar jag forumets braintrust:
Vilket spel ska jag rekommendera honom att skaffa?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,302
Location
Örebro
Det släpptes ett Fallout-rollspel för ett par år sedan, baserat på (alternativt till) D20. Huruvida det är att rekommendera däremot, det vet jag inte.

Länk till omslag och baksida för spelet.

Edit: Jo, just ja... Ursprungligen var tanken att spelserien skulle baseras på GURPS, men som jag förstod det så blev det problem med licenseringen så man skapade ett litet eget system. Men det borde göra GURPS till en lämplig kandidat eftersom man haft det i åtanke för att skapa världen.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Endyamon said:
Det släpptes ett Fallout-rollspel för ett par år sedan, baserat på (alternativt till) D20. Huruvida det är att rekommendera däremot, det vet jag inte.

Länk till omslag och baksida för spelet.

Edit: Jo, just ja... Ursprungligen var tanken att spelserien skulle baseras på GURPS, men som jag förstod det så blev det problem med licenseringen så man skapade ett litet eget system. Men det borde göra GURPS till en lämplig kandidat eftersom man haft det i åtanke för att skapa världen.
Om mina efterforskningar är korrekta blev det problem med licensen för Fallout och spelet döptes om till Exodus. Verkar dock vara svårt att hitta ett ställe att köpa det på.

Finns det fler alternativ som linkar Fallout-settingen?
 

revault_UBBT

Veteran
Joined
1 Aug 2007
Messages
16
Kolla på den här sidan

Annars finns det många rollspel som utspelar sig i en liknande miljö eller lätt kan ändras till "fallout". Mutant UA innehåller de flesta regler som behövs för att spela i den miljön. Atomic Highway går också lätt att överföra till fallout. Finns säker massor med spelsystem som fungerar utmärkt om man vill spela efter apokalypsen.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Möller said:
En kompis i föreningen, som inte spenderar sin tid här på forumet, gillar Fallout-pc-spelen. Han började prat om att försöka sätta ihop ett rollspel i en liknande setting, och jag svarade ungefär "Äh, det finns säkert redan". Jag har ingen aning om hur Fallout är, och jag har väldigt dålig koll på post-apokalyptiska rollspel i allmänhet.

Så, nu frågar jag forumets braintrust:
Vilket spel ska jag rekommendera honom att skaffa?
Well, nu kommer jag väl få höra att jag är en fanboy igen, men det är ju exakt det som Apocalypse World är.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Möller said:
En kompis i föreningen, som inte spenderar sin tid här på forumet, gillar Fallout-pc-spelen. Han började prat om att försöka sätta ihop ett rollspel i en liknande setting, och jag svarade ungefär "Äh, det finns säkert redan". Jag har ingen aning om hur Fallout är, och jag har väldigt dålig koll på post-apokalyptiska rollspel i allmänhet.

Så, nu frågar jag forumets braintrust:
Vilket spel ska jag rekommendera honom att skaffa?
"Wastelands - Rollspelet
I wastelands, de stora ödemarkerna, finns inget kvar som påminner om den forna världen. Tiden då det fanns länder och stater med resurser att skydda befolkningen är för länge sedan försvunnen.
Kvar finns bara ruinerna och de brutala gängen, nomaderna och de få som livnär sig på jakt i ödemarken - de som lycktats överleva.

Några få har bitit sig fast i små byar där de försvarar sin sköra tillvaro från de kringströvande banditgängen till sista blodsdroppen.
Sådana platser är oaser av trygghet i den hårda världen där fredliga nomader och bönder idkar byteshandel med varandra.

Den första kontakten med utomjordiska varelser blev inte vad man hoppats på. Jordens nuvarande herrar är en främmande ras, kallad byrr, som tog över jorden i ett snabbt överraskningsanfall.
I trettio år har människan slavat under byrrs ok. I fabriker, i gruvor, i jordbruket och i de gigantiska storstäderna, plexen, varifrån byrr administrear världen. Allt för att föda byrr och producera material som fraktas ut i rymden till någon okänd destination."


Vill du ha ett riktigt bra post-apokalyptiska spel tycker jag du ska försöka få tag på Wastelands.
Det är gammalt svensk spel som är lite svårt att få tag på, men original böcker men dyker upp då och då.

Närstridsregel och lite andra regler skulle behöva revideras eller uppdateras. Men det går att låna lite från Western rollspelet som fortfarande har vissa likheter med Wastelands regelsystem.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Wastelands

No rules, no law, only chaos!
 
G

Guest

Guest
Jag håller faktiskt på att göra just en fallout-hack till Apocalypse World, har dock inte kommit långt alls.
Har lite moves, roller och någon sorts "designtänk".
 

android_iv

Warrior
Joined
17 Feb 2009
Messages
304
Location
Stockholm
Ett tag var jag sjukt sugen på att skriva ett Fallout-hack till Mouse Guard. Tror det hade kunnat funka bra, alla radioaktivitet och skit kan nog ta över "nature" på ett vettigt sätt.
Men som vanligt brukar mina projekt ganska fort gå om intet...
 
G

Guest

Guest
Haha, jo, misstänker väl nästan att det här projektet kommer gå samma öde till mötes. Entusiasmen över att ha fått ett helt fetgrymt spel brukar gå över efter ett tag.

Fast så får man inte tänka, en till whisky och mer skrivande är det enda som gäller!
 
Top