Fallout 1-demot och introlåten

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Jag håller på och avverkar Fallout-tvserien nu, och den låste upp ett minne jag inte tänkt på på ett tag.

Jag minns att jag fick tag på det spelbara demot till original-Fallout. Antagligen på CD från något spelmagasin. Jag har för mig att introt fanns med, för jag har ett starkt minne av att ha sett det, och hört låten. Men inte den låt som är i fullversionen av spelet – Maybe, av the Inkblots. Utan en annan; I don't want to set the world on fire. Jag minns också att när jag väl fick tag på fullversionen av spelet så blev jag besviken på att en i mitt tycke sämre passande låt användes i introt.

Nu försöker jag räkna ut ifall det här är ett falskt minne. Det vore inte första gången min hjörna spelar mig ett spratt; den är notoriskt opålitlig. Här är vad jag hittat:
  • Ingen verkar skriva något om att låten faktiskt använts. Enligt den här wikiartikeln så var det tänkt att den skulle användas, men Interplay fick inte licensen i tid.
  • Ingen av inspelningarna av folk som spelar demot på youtube verkar inkludera introt.
  • Demot som finns att ladda ner på archive.org får jag inte igång i windows 11, men jag använde en Fallout DAT explorer för att öppna filerna och det verkar inte finnas något intro där. Uppackat är demot på 55 mb, där 35 är "critters", 7.2 är "interfaces", 3.5 är "sound" och 1.9 är "cuts", där "cuts" är fyra 0.5mb-filer. Inga långa filmsekvenser.
  • Enligt den här videon är det jag spelade det sjätte demot som skapades. Kring 11-minutersmärket börjar han prata om det demot, och han säger specifikt att man förutom demot också kunde ladda ner introt, och om man hade introt och spelet tillsammans så spelades introt när man startade spelet. Rimligt på tiden internet var långsamt; ett 20 megs demo är redan rätt biffigt.
  • Den separat nerladdningsbara introfilmen, som alltså eventuellt skulle kunna bekräfta mitt minne, kan jag däremot inte hitta någonstans.
Så…
  • Någon som har något sätt jag skulle kunna få tag på ett nästan 30 år gammalt speldemo-intro? Utan att börja typ köpa upp hela årgångar av HIGH Score med medföljande cd-skivor?
  • Någon som minns samma sak?
  • Eller, nästan lika bättre: Någon som minns motsatsen? Alltså att de spelat Falloutdemot men att låten även där var, som i fullversionen, Maybe?
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,123
Location
Göteborg
Jag har ett tydligt minne av att ha hört I don't want to set the world on fire i Fallout-sammanhang, och jag trodde att det var i något av de första två spelen eftersom det är de som jag har spelat.

Men Wikipedia hävdar att jag då minns fel:
"The Ink Spots' 1941 version is featured in the Bethesda Softworks video games Fallout 3, Fallout 4 and Fallout 76 on the in-game radio."

Jag har inte spelat de spelen, så den enda chansen att mitt minne har någon koppling till verkligheten är att jag åtminstone sett trailers för dem och att låten förekommit där.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Jag har ett tydligt minne av att ha hört I don't want to set the world on fire i Fallout-sammanhang, och jag trodde att det var i något av de första två spelen eftersom det är de som jag har spelat.

Men Wikipedia hävdar att jag då minns fel:
"The Ink Spots' 1941 version is featured in the Bethesda Softworks video games Fallout 3, Fallout 4 and Fallout 76 on the in-game radio."

Jag har inte spelat de spelen, så den enda chansen att mitt minne har någon koppling till verkligheten är att jag åtminstone sett trailers för dem och att låten förekommit där.
Jag är nästan säker på att jag hört den i Falloutsammanhang innan Fallout 3.

Men som sagt, mitt minne är opålitligt så att jag känner mig bensäker på det här betyder absolut inte att jag har rätt.

(Om jag lyckas bevisa att jag har rätt kan det bli så att jag gör mitt första meningsfulla bidrag till wikipedia någonsin och uppdaterar den där meningen =) )
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,016
Location
Ludvika
Jag har inget minne av detta. Alltså, jag kan ju absolut spela upp Falloutintrot i huvudet och lägga på Idwtstwof på den, och det känns ju som att de är gjorda för varandra.

Men jag sög i mig demot och hängde på interplayforumet och hela konkalongen, och med tanke på vilka hetska diskussioner det blev över valet av låt till Fallout 2 så skulle jag vara mycket förvånad om det skedde ett låtbyte mellan demot och det faktiska spelet utan att det resulterade i en står debatt om vilken låt som varit det bästa valet.

Men jag antar att du hittat Tim Cains kanal på youtube? Han pratar ju mycket om Fallout och svarar på frågor från folk, så du skulle ju kunna pröva att fråga honom kanske? Om han mins =)

 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
263
Jag kan bekräfta att demot inte har ett intro med sig. Jag minns inte exakt var jag laddade ner det ifrån, men antagligen första resultatet om man söker på "fallout 1 demo". Sedan kan jag inte heller minnas att det fanns med ett intro i demot när jag spelade det när det kom ut, även om jag återigen inte minns var jag fick mitt från (antagligen en CD-skiva som följde med något datormagasin).
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,737
Location
Eskilstuna
Jag har också klurat på exakt det här nyligen.

Men Tim Cain har sagt att de inte fick rättigheterna till I Don't Want to Set the World on Fire och tvingades använda Maybe. Och spontant, även om det bara var en demo, tror jag inte att de skulle ha tagit ta den juridiska risken att distribuera låten offentligt om man inte hade rättigheterna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,642
Location
Rissne
Jag har hittat demot på en gammal PC Gamer-skiva som finns på archive.org. Introlös även där. Men Cain säger ju å andra sidan att introt släpptes samtidigt men inte liksom i samma zipfil utan separat, att man kunde sammanföra dem. Så att PC Gamer inte gjorde det betyder ju inte att Cain har fel.

Men jag antar att du hittat Tim Cains kanal på youtube?
Jag länkade till precis en videon, så ja =) Och jag har skrivit en kommentar på den, i hopp om att få svar.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
188
När jag lyssnar på "I dont want to set the world on fire" så säger mitt minne att vi befinner oss i en buss...och sakta rör oss bakåt till vi ser att allt är förstört...

Är 99% säker på att det är Fallout 3 trailern

Spelat 1,2 och 3an....men det var länge sedan


Maybe låten säger mitt minne tillhör 1an eller 2an....osäker på vilken,


Dock endast minne....ingen fakta.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,601
Enligt wikin skulle låten varit introlåten i Fallout 1 men de kunde inte få licensen så de gick med en annan låt. MEN! En karaktär citerar hela första textraden från låten i spelet!

 
Top