Nekromanti Falleri fallera - att falla från häst

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det händer ju att man faller av kusen man rider. Vi har kört med fallskada och hästens skadebonus vid fallet. Utgående då från att hästen är i galopp givetvis vid tillfället. Hur gör ni?

Hur gör ni med rustning, jag minns inte vad boken säger i skrivande stund. I viss mån anser jag att mjuka vadderade skydd hjälper vid fall och likadant hindrar ju en plåt oftast en vass sten från att tryckas in i kroppen...

Själv har jag provat på att falla från en travande häst ganska nyligen och man kan klara sig alldeles utmärkt, jag var bara halt en månad efter och jag hade ju hjälm, annars hade jag nog inte varit inräknad här längre.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag skulle nog fuska och använda Neotech 2s regler om att glida längs underlag. (Lite granna som fallskadereglerna, fast om man typ kastas ut från en bil, en motorcykel eller mycket praktiskt nog :gremsmile: en häst).

Fast det är ju som bekant fusk, eftersom N2s tabeller inte finns i Eon. Om jag inte hade dom så skulle jag nog kika på fallskadereglerna och improvisera utifrån dom en smula. Hur snabbt springer en häst i gallopp egentligen?


/Naug
 

Funs1

Veteran
Joined
19 May 2003
Messages
40
Location
Aspåsnäset (Östersund)
Jag har hållt på med ridning i flera år, och ramlat av si sådär ett hundratal gånger (inte för att jag är dålig skall påpekas ;-) )

Jag har aldrig haft någon rustning, bara hjälm, och det har skett i "manegen" på mjukt underlag, och ute i det fria, med träd och annat hårt inblandat. Det gör inte så våldsamt ont, men det beror på. Kanske OB2T6 i grund, och sen reglerna för fallskada vad det gäller hårt/mjukt/utstickande underlag. Har man rustning så blir det nog max några blåmärken.

Det känns lite svårt att föra över skada sådär direkt, men om vi skulle snackat 4-5T6 skulle nog jag och andra ryttare varit nära döden mer än en gång....

Kan tillägga att hästen ALDRIG trampat på mig när jag ramlat av, även de gånger jag hamnat mitt framför kusen, och denne ibland i galopp dundrat över mig.

/Funs1
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Jag har hållt på med ridning i flera år, och ramlat av si sådär ett hundratal gånger (inte för att jag är dålig skall påpekas ;-) )"

Hur snabbt har du och hästen rört er då?

För på vanligt gräs i en "gång" (vad det nu kallas för :gremblush: ) eller i en lite långsammare skritt så skulle jag nog inte ge särskilt mycket skada. Jag tänkte mest på om hästen dundrar fram allt vad den kan så lär det göra ont att ramla av på grund av den höga hastigheten man har framåt. Inte för höjden mellan hästryggen och marken (som förvisso är nog för att ge den oförsiktige ett blåmärke eller två, men gör knappast ont nog för att rättfärdiga skadetärningar. Iaf inte när jag SLar :gremsmirk: )


/Naug, :gremsmile:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Mina uppgifter om hästen hastighet kan nog vara inkorrekta men de jag har är:
Kort Galopp 250 m/min
Manövergalopp 350 m/min
Ökad galopp 450 m/min
Den sista är väl den jag misstänker kommer till pass i anfall riddare-riddare mellan. Vad det blir i km i timmen vet jag inte. Ni får gärna räkna ut det, men just nu är jag så surrig i huvudet ändå.

Vad det gäller skador i fall så skulle man kanske kunna kikanera lite Neotech2 men som du säger, alla har inte de reglerna.
*går bort till hyllan och kikar utan att säga något om vad hon kommer fram till*

Aha, vi får väl förutsätta att kroppen i alla fall har samma hastighet som hästen när den lämnar djurets rygg. Då skulle man kunna fixa hastigheten på kroppen, korrelera den mot eventuell hastighetsökning på väg mot marken och därifrån utgå från underlaget och kika lite på om det finns "glidmöjlighet" eg. om man faller rakt ner och tvärstopp eller om man har vinkel mot underlaget... och, och.

*hjärnan slutsnörd*

Nä, jag grejar ju inte ens att omvandla meter/minut till meter/sekund. Om man tar allt genom 60 får man väl m/s.... eller vänta nu, jo, det stämmer.

450/60 blir ca 7,5 m/s, vilket i sin tur ger en fallskada på Ob3T6 på 3 olika träffområden, om vi då lägger till falleffekten av två meters fall dvs +0,6m/s.... det blir 8,1m/s och ger en fallskada på ett snäpp högre. Aj, det gör ju ont ju. Det är däremot inte lika grymt som grundfallskadan upp till två meter + hästens grundskada. Det verkar vara en bra lösning helt enkelt.

Jämför med Ob1T6 (grundfallskadan) + Ob7T6 (hästens grundskada hos de tyngre odjuren) på 1 ställe. Hm det där med ställen gör ju faktiskt en djävla skillnad. Få se

Totalt
4 X Ob4T6
kontra
1 X Ob8T6

vete fasen vilket som är värst.

Hur blir det sedan med rustningen?

*gräva*

Hm, inget där om rustning räknas eller ej, vad är detta.

*gräva*

I Neotech hjälper inte rustning, Ha säger jag bara. Nog tusan hjälper rustning, om inte annat så håller den ihop kroppen. :gremsmile: Fast fall från flygplan, jaja, det är en annan sak liksom.

Då funderar jag fortfarande, och inget svar har jag. Hm.
 

Boridus

Veteran
Joined
13 Mar 2004
Messages
106
Hade en i vår spelgrupp som fummlade på ett rida slag och rammlade av hästen. KOmmer inte ihåg vad han fick i skada men det var typ OB3T6 i 2 kroppsdelar, eller nåt..det roliga/sorgliga i det hela var att han fick slå sin egen skada och slog så högt att ena knät krossades och njuren punkterades och att han dog som följd...vart en ganska komisk händelse...
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: km/h

Jag vet inte. Jag tror att det är dressyrtermer. Jag hittade en info om att travare skulle kunna nå upp till 40 km/h och då misstänker jag att det är galopp i dressyrhänseende (som ser ut som galopp i sirap ungefär). Jag försöker gräva vidare senare. Alla tips mottages tacksamt... :gremfrown:

När det gäller längre förflyttning av häst har vi ju andra hänseende att ha i åtanke. Full galopp kan inte användas speciellt länge... det är inte transportfart så att säga. :gremsmile:
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Faller i faller a faller alla

Rygar har fallit av hästar han med, back in the days.. i trav och det gav honom ett blåmärke och en fläskläpp.. Vidare skulle nog hans syster vara död sen länge om det gjorde SÅ ont att ramla från häst..

fortfarande så håller jag med om att höjden inte är särskilt farlig i sammanhanget utan att det snarare är farten.. dock bör påpekas att om man ska rida en hel dag så rider man inte i gallop, knappt i trav.. vidare så är det så att man omöjligt kan applicera fallskadatabellen när man inte ramlar vinkelrätt mot saker.. åker man frammåt och glider på marken så bör man skadas ylite, men inte så att man ska slå extraskador (lämpligare att SL sätter ut lite Trauma, Smärta och kanske nån blödning som han/hon tycker är lämplig)...

/Rygar som hjälper Naug på traven.. gångarter: skritt, trav och galopp
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Re: km/h

I ordning blir det: 15km/h, 21km/h och 27km/h.
Ja de där värdena verkar rätt långsamma om man talar om hästars "maxhastighet". En snabb häst kommer upp i dubbla den högsta hastigheten iallafall. Sen orkar de antagligen inte springa så värst många kilometer i 50-60 km/h...
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Faller i faller a faller alla

"dock bör påpekas att om man ska rida en hel dag så rider man inte i gallop, knappt i trav.. vidare så är det så att man omöjligt kan applicera fallskadatabellen när man inte ramlar vinkelrätt mot saker.."

Hmm. I alla dramatiska jaktscener så rider man iaf i gallopp och det är ju där man gärna vill applicera reglerna :gremwink:

Dessutom, fallskada endast när man faller vinkelrätt mot saker och ting. Jag är lite skeptisk. Vad händer då om man faller rakt ned och landar på en lutande grästäppa? Jag skulle nog snarare dra av någon tärning skada för "faller på sned yta" eller något liknande.

Dessutom kan jag tänka mig att det är relativt ofarligt att ramla på gräs. Det är under allvarligare olyckor som dom allvarligare skadorna tittar fram (döh :gremsmile: ). Typ om man i hög fart faller på en sten eller in i ett träd eller något annat smärtsamt.


/Naug, har faktiskt aldrig spelat en ridjakt någonsing inser han :gremblush:
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Re: Faller i faller a faller alla

om vi ska leka fysik..

nån nämnde 40 km/h som en galoppfart.. 11m/s.. alltså skulle det motsvara ett fall från 8 meter MEN det "fallet" är ju frammåt isf, allt enligt lagen om tröghet, aight?.. den fart du har frammåt jämfört med den du har neråt (vi säger att du sitter 1.5 meter från marken på hästen) är rätt liten. Om man adderar de här hastigheterna får man ungefär 15 m/s, alltså skulle det vara liktydigt att falla från en häst i galopp och att falla från 15 meters höjd, och om nån som har gjort det kan jämföra det med att ramla från en häst bör den finna en viss skillnad.. alltså är det mer logiskt att ta enbart den hastighet du har frammåt och låta det faktum att du inte landar direkt på marken utan snarare glider på den ta bort den extra höjden från skadan, sen kan man till råga på det låta rustningar skydda som vanligt.. i full galopp skulle alltså skadan bli ob3T6 - eventuell rustning...

/Rygar är trött och hungrig och förvirrad och hoppas nån förstår vad han menar
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Faller i faller a faller alla

Jag ser också gärna att saker händer i full fart. Den större faran vid låga farter och tumult är ju inte att man skadas av fallet som att man leker fällkniv eller annat obekvämt när man landar.

Sa jag något om endast vinkelräta fall? Nä, skador kan uppstå oavsett hur backen ser ut, i mitt fall föll jag på en helt jämn backe (ja med ett och annat gruskorn mellan grässtråna) och skadan uppstod av att jag de fakto slog i ryggslutet (i vilken vilar min ischias), hältan berodde dock på att höften var blåochgul efteråt.

Vill man tänka elakt låter man spelaren slå mot RÖR eller annan lämplig färdighet (akrobatik eller så) och då först dra av tärningar på skadan. Annars har vi full skada och ja, det kan bli harmlösa skador, eller så lyckas man landa illa ändå...

Då återstår fortfarande frågan var skadan skall ligga i effekt......

:gremfrown:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Faller i faller a faller alla

nej, det finns fler hästar som är passgångare... tölt förekommer också, men då har hästrackarn oftast lärt sig det från en islänning...

Gissa om det ser sköjj ut när en Nordsvensk töltar. :gremsmile:

sedan finns det någon annan gångart som jag inte kommer ihåg namnet på för närvarande... udda sak dock... mmm, om jag bara mindes.
 
Top