Nekromanti Faliska spörsmål...

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
hur stort är intresset för en falisk ordlista?

Det skulle vara kul att ha... inget man säger nej till i alla fall :gremsmile:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det här har förbryllat mig ett bra tag...

I den Faliska kulturen ä familjen A och O och helt och hållet i centrum av samhället. Familjen, eller huset styrs av en patriark som är den äldsta manliga släktingen.

Nu ett snabbt hopp över till namnseder...

I den faliska kulturen får man ett egennamn, som ingen annan levande medlem av huset får ha. Man presenterar sig normalt som <egennamn> av huset <husets namn> från <hemstadens namn>.

Husets namn är samma som husfurstens namn.

Så långt allt väl.

...

Nu undrar jag...

1) Hur tusan håller man rätt på de mäktiga husen då de byter namn jämt och ständigt (eller iaf en gång per generation)?

2) Bör inte vissa hus tidvis heta samma sak? Två personer inom samma hus får inte ha samma namn, men om två husfurstar från samma stad heter samma sak, så gör deras hus det också, väl? Jag antar att det heraldiska vapnet samt familjeringen skiljer dem åt, men kallar falierna varandras hus saker som "Huset Serizor Två Rosor"?
Bör inte det isåfall kortas ner till "Huset Två Rosor" efter ett tag då husfursten byts ut?



Och över till något helt annat... hur stort är intresset för en falisk ordlista? Det finns trots allt ett par ord man kan gräva fram ur Eons olika moduler, använder man det som grund och sen skickar in fler som dykt upp under spelmöten kan det bli en rätt trevlig onlineresurs.

Förutsatt att någon på Neogames (Marco om jag inte minns fel?) inte sitter på en dylik som man kan få en preview av...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Frangångsrika familjer skaffar sig ett nonsens-tillnamn, likt "Manziir", eller "Tzorcelan". Det är inte omöjligt att det finns andra som heter likadant på andra platser, men familjerna brukar se till att de är ensamma om sina tillnamn på hemmaplan iaf.

Sedan har ju medlemmarna i familjen/släkten en bestående symbol iom örringen.


En ordlista kommer i den kommande cirefalierna-modulen.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Men just "Manziir" verkar vara en hyfsat vanlig titel, eller är det så stor skillnad på att vara vapenmästare (eller klingmästare) och att heta vapenmästare (Manziir)?

Och om jag då har kopplat det rätt så borde Narna Manziir fullständiga namn vara nånting i stil med Narna av Rhazcom Manziirs hus från Marek Pomian (Manziir är husets tillnamn) och Cerec Tzorcelans hela namn blir Cerec Tzorcelan av <sin husfurstes> hus från <sin hemstad> (då Tzorcelan är Cercs personliga titel)?

Om Cerec Tzorcelan då bli husfurst, kan då alla i hans hus titulera sig "Tzorcelan"? Eller är just den titeln endast till för Cirzariddare?
Och om någon från Rhazcom Manziirs hus inte är vapenmästare heter de fortfarande Manziir? Eler kan man ha titeln två gånger om som t ex Narna Manziir av Rhazcom Manziirs hus (egen titel + husets/husfurstens titel)?

Oj... nu är jag verkligen inne på smådetaljer...

Jag antar att det står svart på vitt i Riddaren men då jag inte har den till hands just nu passar jag på att fråga:
Ingår öronringen på något sätt i den heraldiska symbolen eller är de två helt separata?

Och tills sist, finns det någon som helst tidsplan för när man kan vänta sig en Cirefalisk modul? Är den helt färdig?
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Manziir är en titel som finns här och var. Däremot finns det (antagligen) bara en från Marek Pomian.

Är jag helt blackoutad efter 14h på jobbet, eller vem är Narna? Är det bara ett exempel eller? Svjv har inte Rhazcom någon dotter.

Men om det nu är så, så ja. Dina exempel är korrekta. Det kanske låter konstigt men korrekt. För en cirefalier är det solklart.

Och det är inte Cerec Tzorcelan som var den förste med tillnamnet Tzorcelan - det fick/tog han via sin familj. Hans korrekta namn skulle bli Cerec Tzorcelan av Harazmel Tzorcelan från Jarla (eller något liknande).

Tzorcelan är ingen vigd titel - det är en tilltalstitel. Jmf med alla vår tids fornnamn som berättar yrket eller egenskaper hos individen (typ Bosse Knekt eller Joe Miller).

Cirefalierna själva är inte så petiga med det där. Handelsfolk som arbetar på stora handelshus brukar ta handelshusets namn till sitt eget, vissa sjökaptener tar namnet på sitt skepp osv. Det viktiga är att ha ett namn. Ju mer accepterat och/eller formellt det är, ju finare blir det.

Öronringen är ofta en del av heraldiken.

Jag hoppas få ut modulen om cirefalierna i år. Calle har lovat att den skall bli prioriterad när jag väl är klar. =)
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Manziir är en titel som finns här och var. Däremot finns det (antagligen) bara en från Marek Pomian.

Är jag helt blackoutad efter 14h på jobbet, eller vem är Narna? Är det bara ett exempel eller? Svjv har inte Rhazcom någon dotter.
Narna Manziir är en av Dan Hörnings kreationer till Svärdsspel i Hadarlon. Tydligen hans bästa elev som tagits upp i hans hus, jag gissade på att hon skulle få en liknande status som hans dotter, iaf vad det gäller namn. Men sen är det ju inte helt otroligt att Dan Hörning var ute och cyklade när han skrev den boken... (tämligen troligt om man frågar mig, vilket man inte bör göra om man vill höra något snällt om den boken).

Nåja... jag trodde att Cirefalierna var petigare med sånt där... men jag antar det kan variera från familj till familj.

Nåja, behöver du nån hjälp med att få ut modulen om samväldet ställer jag upp med allt från korrekturläsning till lobbyism och möjligtvis hot om kroppsskador på Calle om hans trilskas....

*skojar*


...nästan. :gremshocked:
 
Top