Nekromanti Fajter, förflyttning och andra funderingar

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Läste just en recension ( http://nanoapa.blogspot.se/2009/01/drakar-och-demoner-8.html ) av Drakar och Demoner 8 från Sagoskog förlag, som passerat under min radar helt och hållet, och jag inte kan hitta någon vidare information om. Till saken, hur som helst. Recensionen beskriver stridssystemet där alla karaktärer befinner sig i mer eller mindre abstrakta zoner som avgör vilka motståndare som kan angripa varandra; en rätt intressant lösning måste jag säga. Tänkte därför höra hur ni hanterar positionering, förflyttning osv. i Fantasy!:s strider?

Håller ni det hela på ett godtyckligt och mer narrativt plan utan att hålla så noga reda på var folk befinner sig, eller går ni ner på detaljnivå med rutnät och miniatyrer?
Vår spelgrupp kör ju över Roll20, så det har fallit sig naturligt att utnyttja rutnätslösningen, även om vi knappast har ett benhårt regelsystem att förhålla oss till.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Är inte alla recensionerna på nanoapa-bloggen what-if recensioner? De fantasierar om rollspelen så som de kunde ha sett ut?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Är det så? Det förklarar ju den saken i alla fall, snubblade bara över inlägget när jag rotade efter rollspelsbloggar. Hur som helst så är det ju i alla fall ett intressant koncept de kokat ihop, så frågan angående strider i Fantasy! kvarstår ju.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,547
Location
Fallen Umber
Haha! Ja, mycket riktigt är alla recensioner jag skrev på Den raljerande nanoapan av helt påhittade spel, ofta för att utforska någon idé jag hade eller beskriva något spel som jag önskade funnes (som DoD8). Idén med zonbaserad förflyttning är rätt hårt hämtad från FATE, har jag för mig.

Men verkligen kul att jag fortfarande kan "lura" någon (syftet var aldrig bedrägligt, utan lekfullt). :D
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Skyller på att jag knappt sneglat på DoD sedan Chronopia... :rolleyes:
Då måste jag ju nästan läsa vidare på bloggen bara för att se vilka andra tokerier du hittat på! Därmed inte sagt att jag inte tänker stjäla intressanta regelkoncept, hur fiktiva de än må vara. Men nu glider vi ifrån min huvudtanke med tråden: Fajtförflyttning i Fantasy!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag föredrar att hålla det abstrakt och godtyckligt. Just zon-baserade varianter är jag just nu väldigt förtjust i.
 

Axelsson

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
336
Location
Munkedal, Bohuslän
När jag spelar med barnen använder vi figurer utan rutnät, för att se var alla befinner sig. Med den ordinarie spelgruppen har vi kört narrativt.

Jag vet att Krilles Järn innehåller abstrakta zoner, kan vara något att titta på.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Nappade direkt och grävde fram stridsreglerna i Järn. Intressanta grejor! Om än lite väl komplext för att pressas in i Fantasy! utan att hyvla bort en del. Är ju svag för den där taktiska biten i strider, så man vill ju inte förlora vikten av positionering helt, men samtidigt blir det ju en viss begränsning att använda kartor etc. Exempelvis låser man sig ju lätt vid planritningar, och glömmer bort att göra häftiga saker som att svinga sig i takkronor och andra briljanta stridsmanövrer...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gelémässigt så är det inte så mycket: slå ett slag för att se om du kommer en eller två zoner. Sen kommer zonernas egenskaper och siktlinjer mellan zoner, men det är lite mer sunt förnuft än regler.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Krille;n71153 said:
Jag föredrar att hålla det abstrakt och godtyckligt. Just zon-baserade varianter är jag just nu väldigt förtjust i.
Please tell me more about this zone stuff. :)
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Jo det är sant, det var väl där vid zoners egenskaper som det blev lite väl mycket att hålla reda på, men det är ju som sagt en fråga om sunt förnuft.
Kommer nog bli tvungen att slänga ihop ytterligare ett dokument husregler till samlingen hemma.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Man delar in slagfältet i zoner. Zoner definieras inte som avstånd, för då blir de bara en avståndsmätare och kunde lika gärna vara rutor eller meter, utan som en godtycklig hyfsat likartad sammanhängande yta.

Ta ett värdshus där du har veckans barslagsmål, till exempel. Du har ett allrum, ett utrymme bakom bardisken, och en trappa upp till balkongen där rummen för enskilt kuttrasju ligger. Aha! tänker Krille, då har vi följande zoner:
  • Allrum
  • Bakom bardisk
  • Trappan
  • Balkongen
  • Ett antal rum på övervåningen
Mitt i allrummet står ett långbord, som mer eller mindre delar allrummet i två. Alltså är det inte riktigt sammanhängande, så man kan dela in det i Vänster om långbordet och Höger om långbordet. Dessutom kan man ju slåss På långbordet. Och rummen slåss vi inte i, så vi stryker dem. Så listan med zoner blir nu:
  • Allrum till vänster om långbordet
  • Allrum till höger om långbordet
  • På långbordet
  • Bakom bardisk
  • Trappan
  • Balkongen
Man kan ta sig från Allrummet till höger om långbordet till Trappan och tvärtom, och från Trappan till Balkongen och tvärtom, och man kan hoppa över räcket från Balkongen till valfritt Allrum men inte tvärtom.

Dessutom kan man ta sig från valfritt Allrum till Bakom bardisken, men det är lite meckigt eftersom man måste hoppa över bardisken, så dessa förflyttningar blir Jobbiga.

Man kan också ta sig från valfritt Allrum till Långbordet, och tvärtom. Dessutom kan man ta sig från ena allrummet till det andra.

Och så kan man ju hugga på folk På långbordet från respektive Allrum, så det är Nära de båda allrummen.

Det här går skitfort att rita ut på en bit papper, mycket fortare än att skriva det som text.

Så nu gäller följande:
  • I varje zon kan man slåss med vem som helst i samma zon.
  • Man kan slåss med någon i en angränsande zon om den andra zonen är Nära (exempelvis Långbordet-något Allrum).
  • Vill man flytta sig från en zon till en annan så slår man ett slag. Om slaget misslyckas kan man gå till en angränsande zon. Om slaget lyckas så kan man dessutom flytta sig en zon till, eller anfalla någon i zonen man kom till.
  • Vill man slå på någon i en annan zon som inte är Nära får man antingen springa dit (se ovan) eller skjuta/kasta.
  • Om man måste skjuta genom så många zoner att avståndet bedöms göra det meckigt att träffa (exempelvis Allrummet längst bort från trappan till Trappan), eller om skiktlinjen bedöms vara hindrad (exempelvis Allrummet till Balkongen), gör det svårare på valfritt sätt.
  • Siktlinjen kan också bedömas vara blockad (exempelvis Allrummet till något av Rummen på balkongen), och då kan man inte träffa alls.
  • Man kan när som helst lägga till fler zoner om man behöver, exempelvis Köket eller Första rummet på balkongen.
Och det är egentligen det som behövs. Till det har jag i Järn (se ovan för länk) definierat en massa zonegenskaper, som att det är svårt att hålla balansen där (om takkronan blir en zon), eller att den är så tajt att det bara får plats en person i det, eller så trångt att man inte kan få in ryttare i det, eller bara är en "mellanrumszon" som man inte kan gå till som till exempel en klyfta etc. Men det är extra tillägg, och grunden till zontänket är bara ovanstående sju punkter.
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Jag tror att jag stjäl det där rakt av till nästa spelmöte, så får vi se hur det går. Egentligen inte krångligare än att tolka manöverslaget som ett fysikslag med en svårighetsgrad som motsvarar jävligheten i att ta sig från zon A till B, så slipper man sitta och räkna förflyttningsrutor, och huruvida rollpersonen måste bränna en hel runda på att springa fram till motståndaren innan vederbörande får klippa till. Plus att tärningsslag alltid möjliggör fummel, och fummel är ALLTID kul...
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Krille;n71173 said:
Men det är extra tillägg, och grunden till zontänket är bara ovanstående sju punkter.
Tackar för förklaringen! Som jag ser det vid en snabb genomläsning så tillför det en lagom abstrakt och förenklad förflyttnings- och... skydds-mekanik (då man bara kan angripa i egen och närliggande zon samt lite line-of-sight). Tillförs det något mer magiskt som jag inte greppar?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ram;n71185 said:
Tackar för förklaringen! Som jag ser det vid en snabb genomläsning så tillför det en lagom abstrakt och förenklad förflyttnings- och... skydds-mekanik (då man bara kan angripa i egen och närliggande zon samt lite line-of-sight). Tillförs det något mer magiskt som jag inte greppar?
Det skulle i så fall vara lite magiskt kreativt medskapande, eftersom det egentligen inte hindrar spelare från att skapa nya zoner. Spelaren skulle helt enkelt kunna ropa "Jag rusar ut i Köket" och rita till en zon från Bakom bardisken, och sen bestämma att den nya zonen är Rökig, Svår terräng (pga alla brödkakor och grytor som hänger från taket) och har en bakdörr till Bakgården. Och sen skulle spelledaren kunna säga "eh, jahadå, då är det väl så".
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Tänkte just i de banorna, det har ju god chans att öka dynamiken i striderna och ändå verka inom reglernas ramar. En vresig rollperson kanske välter ett bord som tidigare räknades som en egen zon, och nu istället bara utgör ett hinder för att ta sig mellan zonerna, exempelvis. I like it!
Nu funderar jag mest på hur det bäst implementeras i Fantasy! Insåg att det kanske inte var en så jättesmidig lösning att översätta manöverslagen till fysikslag, eftersom monster ju sällan har ett rent fysikvärde. Kanske enklast och mest in the spirit of the rules att låta spelarna fördela stridstärningar även till manöverslaget.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Ursäkta för off-topic-inlägget, men jag har länge tampats med exakt hur jag skulle göra med miljöer i ett steg framåt (där jag sjabblat runt med miljöbyte och byta ut egenskaper med metapoäng i en miljö som man förflyttas till - det gelade inte riktigt bra) och kommer nog köra något ganska likt Krilles i slutändan. Möjligen slänger jag in Engage vagt snott ifrån ... jag tror det är Alshard - där man grupperar fiender abstrakt. Släng in ett par grejer som antagligen bara är användbara i ESF så blir det nog bra...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
(Jag vill f ö minnas att det här inte är supernytt - Rising hade en väldigt intressant utläggning om ämnet way back.)
 
Top