Nekromanti Faith RPG - intressant rollspelsupplägg - nu på Kickstarter

LeifW

Veteran
Joined
30 Oct 2014
Messages
10
Inte mitt projekt, men jag tycker det är värt att dela:

https://www.kickstarter.com/projects/burninggames/faith-the-sci-fi-rpg

Illustrationerna till spelet är riktigt riktigt häftiga och känslan är rätt fin vad gäller story osv. Huruvida "inga tärningar" är bra eller inte kan diskuteras, men jag tycker att de har fått till ett enkelt, men ändå taktiskt system. De skyltar också med att "inget papper behövs", men påpekar också att det går bra att skriva på rollformulären som vanligt om man föredrar det.

Hursomhelst - kolla in det på kickstarter-länken ovan!



  • FAITH is a PNP RPG that uses no pen & no paper.
  • FAITH replaces dice with cards. Players have a hand of cards from which they can choose which one they play, giving them a unique “resource management” system.
  • The mechanics of FAITH are easy to learn, but there is a lot of strategy involved in its confrontations. Instead of simply rolling a dice, players will have to think carefully when they play their cards. Players can explore different strategies to find the one that better fits their play style.
  • The game is centered around the narrative aspect of RPG’s, moving away from constant checks and rewarding the players for good role playing, while keeping the role of the GM as a story teller instead of a living encyclopedia.
  • The art is on the table: every card from the player deck contains a unique illustration of the universe of FAITH. This makes diving into our futuristic setting easier and makes the whole experience more immersive. Additionally, players will have access to illustrated gear cards that display all the information they need to use them
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
LeifW;n72995 said:
[*]The mechanics of FAITH are easy to learn, but there is a lot of strategy involved in its confrontations. Instead of simply rolling a dice, players will have to think carefully when they play their cards. Players can explore different strategies to find the one that better fits their play style.
[*]The game is centered around the narrative aspect of RPG’s, moving away from constant checks and rewarding the players for good role playing, while keeping the role of the GM as a story teller instead of a living encyclopedia.
Jag tror möjligen att de menar något annat än vad jag menar när jag pratar om "narrative aspect". För typ allting utom den där meningen om "narrative aspect" tyder ju på att det i grunden är ett rätt vanligt stridsfokuserat rollspel.

Men jag kan ha fel. De kanske har massvis med bra SL-tips om hur man bygger berättelser till exempel, och äventyr som inte bara består av en massa encounters staplade på varandra med lite narrering mellan.


Inte för att det är något dåligt med sådana spel heller, såklart. Jag gillar ju D&D4, trots allt. Och jag tycker att det här verkar väldigt intressant och lovande. Pledgat för grundspelet nu.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Det där ser ju skithäftigt ut. Jag bryr mig inte om det visar sig att det är det sämsta spelet någonsin. Ansatsen att designa ett så brädspelslikt rollspel gör mig tillräckligt intresserad för att vilja kasta lite pengar på dem.

/tobias
 

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Joined
13 Feb 2014
Messages
356
Location
Kanada
Gurgeh;n73048 said:
Det där ser ju skithäftigt ut. Jag bryr mig inte om det visar sig att det är det sämsta spelet någonsin. Ansatsen att designa ett så brädspelslikt rollspel gör mig tillräckligt intresserad för att vilja kasta lite pengar på dem.

/tobias
Du gillar D&D 4E då? Nä okej, jag ska inte vara sådan.

Spelet ser ju rätt coolt ut TBH (och dat art är ju riktigt snygg i mina ögon), men jag har pledgat för mycket den här månaden redan. :/
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Kraetyz;n73050 said:
Du gillar D&D 4E då?
Jag gillade det som D&D 4 försökte göra, men jag var inte helt nöjd med resultatet. Det var ett intressant spel, men passade inte mig riktigt.
 

LeifW

Veteran
Joined
30 Oct 2014
Messages
10
krank;n73004 said:
Jag tror möjligen att de menar något annat än vad jag menar när jag pratar om "narrative aspect". För typ allting utom den där meningen om "narrative aspect" tyder ju på att det i grunden är ett rätt vanligt stridsfokuserat rollspel.
Håller med dig. Jag tänker att de menar så enkelt som att de har hållt reglerna enkla och strömlinjeformade vilket ger utrymme för mer narrativ mitt i actionsekvenser t.ex, då reglerna inte saktar ner eller "kommer ivägen för" narrationen. Och med narration menas nog mer "inlevelsefulla beskrivingar och uttryck", snarare än story-byggande.

Kul att flera gillar det, spelmakarna har gjort ett sympatiskt intryck, vilket för mig alltid gör att man gärna stöttar sådana här projekt. Och illustrationerna - riktigt fina..
 
Top