Nekromanti Faeries. det ljusa folket, fae... v

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Vad man än kallar dem... var finns dem? Jag vill veta vilka rollspel som behandlar detta ämne, hur mycket fokus spelet har på dem och vad för sorts fae. Är det den klassiska ljusa tingeling, den onda/egoistiska, den individuella, osv...

Jag vill nämligen fippla lite med sådant i modern tid, vill veta vilka spel som har det idag så man inte härmar ngt rakt av. Det skulle isf bara bli fokus på Fae, inte en massa religioner och gudar som i Millennium (?) eller ngn form av drömvärld som i Changeling...

Vet att jag aldrig kommer att vara först med ngt, så det jag försöker göra kan jag göra bra och lite varierat istället... =)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Tja du har ju dem i viss del i Västmark (och Trollvinter vill jag minnas).

Sedan finns de till Ars Magica och till GURPS (3rd edition). De varierar ju kraftigt vad de är men är mer enligt folktron än 1800-tals romantiska släktingar till Tingeling.

Det är väl det jag kommer på på rak arm. :tekopp:

/Ulfgeir
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
DnD (det gamla men inte äldsta) hade ett supplement för att rollspela många slags älvor i deras eget rike. The Wee Folk hette det.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Älvhjälp?

Det skulle isf bara bli fokus på Fae, inte en massa religioner och gudar som i Millennium
Det går ju naturligtvis att skippa alla demoner, änglar, gudar och andra oknytt som man inte tycker om och helt fokusera på älvorna. Det är inte den klass i Millennium som är mest detaljerat beskriven, men jag planerar att åtgärda det någon dag. Själv ser jag inte älvorna som varken goda eller onda, mer som små barn som inte tänker på något annat än sitt eget nöje, oavsett hur illa det skadar andra.

/tobias
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Älvhjälp?

Jag ville givetvis inte klanka ner på Millenium... har inte ens läst det ordentligt än (har inga planer på att klanka ner på det sen heller) utan gjorde mest en jämförelse...

=)
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Channgeling: the Dreaming

...var ett rollspel som ingick i White Wolf:s Wolrd of Darkness-svit som behandlade sådana. Eftersom jag inte är så insatt i själva myten om dem så vet jag inte hur pass nära de låg verklighetens myt, men de hade ett flertal olika sorters changelings (faeries) med i grundreglerna.

Det är dock nedlagt och avslutat nu, men borde kunna gå att få tag i.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Inte ett rollspel, men...

Alan Lee och Brian Froud har tecknat och illustrerat en hel bok om älvor, kallad "Faeries". Det är inte ett rollspel, men varenda rollspelsskapare som tänker ha "riktiga" älvafolk verkar ha den i sin hylla och mer eller mindre oförvanskat skriva av den.

Förmodligen är det därför som Castle Falkensteins, Västmarks och Ars Magicas älvor är så hejjans lika varandra. :gremgrin:
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Channgeling: the Dreaming

Som jag förstod av changeling (har inte läst det själv) var Faeries enbart en del av den drömvärld som utgjorde den "glamorösa" halvan av världen. Där fanns trollkarlar, drakar och annat oknytt med om inte DeBracy ljuger tungan svart för mig =)
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Inte ett rollspel, men...

Vad för sorts älvor är det? Är det den klassiska romantiska älvan, eller är det den mer egoistiska Irländska älvan?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Inte ett rollspel, men...

"Är det den klassiska romantiska älvan, eller är det den mer egoistiska Irländska älvan?"

Det är allihop. Boken innehåller folktro från de brittiska öarna, hela faderullan från Skottland till Cornwall och från Armagh till Dorset, och från före kristi födelse fram till en liten bit in på den viktorianska eran, alltihop skrivet i form av små korta essäer kring en klase illustrationer av ovan nämnda illustratörer.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Channgeling: the Dreaming

Sant - Changeling kommer från faeries, men är inte del av världen Arcadia där Channgeling hör hemma. Men av det intryck jag fick av spelet så fyllde det gott det faktum att spela en fairy. Det fungerade rätt bra då vi spelade det (för den enda gången...)
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Mer om älvor

Om du vill ha lite lästips om berätterlser med älvor rekommenderar jag mangan Berserk (den ges ut på engelska av företaget Dark Horse Comics). Bortsett från att en av huvudpersonerna är en älva finns det inte så mycket om älvor annat än en del av historien, men det är en mycket intressant del.
Kortfattat handlar det om en liten flicka som rymde hemmifrån från sina föräldrar när de misshandlade henne, och i skogen (dit hon flydde) förvandaldes hon till en sorts älva. När hon blev mäktigare förförde hon dom andra barnen i byn och förvandlade även dem till ävlor, vilka anföll sina förädrar och varandra och det blev ett stort älve-krig. Mycket "grisigt" men ganska inspirerande.
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Inte ett rollspel, men...

En annan bok, som jag nämnar i detta sammanhang huvudsakligen eftersom jag köpte den samtidigt som jag köpte nämnda Faeries, är A Field Guide to Irish Fairies. Jag tycker det är en trevlig bok, som har som uttalat syfte att hjälpa den som vandrar på irländsk landsbygd att identifiera de tretton vanligaste älvfolken, och även ge råd om hur man uppför sig mot dem, för att inte stöta sig med dem.
En trevlig liten bok.

/Daniel
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Mer om älvor

Det kan väl inte vara samma Berserk som finns som Anime-serie, där jag såg ett avsnitt och lade sedan av eftersom huvudpersonen (kille) hade ett svärd som kunde misstas för ett par längdhopparskidor i storlek...
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Inte ett rollspel, men...

Oj... du... om jag får tag på boken så vill jag gifta mig med dig. Den lät helt enkelt underbar! =)

Jaja... tack till Krille med för sitt boktips =)
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Inte ett rollspel, men...

  • The Grogoch
  • The Grey Man
  • The Sheerie
  • Changelings
  • The Pooka
  • Merrows
  • The Banshee
  • The Leprechaun
  • The Dullahan
  • Butter Spirit
  • Skeaghshee or Oakshee
  • Far Darrig
  • Watershee
 

Ziaxool

Veteran
Joined
7 Jun 2002
Messages
137
Location
Kolmården
Re: Mer om älvor

Jo, det är samma Berserk, även om animen och mangan (alltså: TV-serien och böckerna) är så vitt skillda att jag inte skulle direkt anknyta dem med varandra.
Och angående svärdet så börjar det faktiskt på slagsvärd-storlek, möjligen mindre, för att växa genom seriens gång. Ja, det är ju inte samma svärd alltså, men huvudpersonen (med det grisiga namnet) Guts blir starkare hela tiden och behöver helt enkelt större svärd (om du läst mangan så förstår du). Förutom det GIGANTISKA svärder har han även en armprotes med inbyggd kanon och en levande rustning som käkar av honom när han bär den.

Hur som helst så har varken Guts eller hans svärd speciellt mycket med älvorna i serien att göra, och det var snarare älvorna än svärdet jag ämnade tippsa om, även om jag gillar båda. :)
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Inte ett rollspel, men...

samma kille har nu, 20 år senare gjort denna: GOOD FAERIES/BAD FAERIES

vilken av de två skall man ta, eller måste man köpa båda tror ni?
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Inte ett rollspel, men...

Jag skulle satsa på båda. Jag har inte Good Faeries/Bad Faeries, men nu när jag vet att den finns är det inte alls omöjligt att jag skaffar den också. Den första boken är i alla fall väl värd pengarna.

/Daniel
 
Top