Nekromanti Fading Suns..

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Intetsägande svar och en följdfråga

Fading Suns är ett av de där spelen som står och samlar damm i bokhyllan. Hittills har inte de jag spelar med visat intresse för ett renässans-/medeltidsinspirerat SF-spel, men om sådana preferenser står att finna i din grupp är det ett helt godkänt spel.
Reglerna bygger i grunden på att slå med 1T20 under Trait + Skill. Världen är väl skoj den också...

Som sagt, ett tämligen oengagerat svar, vilket för mig fram till en fråga till de som är mer insatta i spelet.
Då jag någon gång i framtiden ämnar konvertera mina medspelare vill jag gärna ha några flashiga moduler att slå dem i ansiktet med. Alltså, vilka tillbehör rekommenderas i första hand? Hur är kompabiliteten mellan första och andra utgåvan (har själv andra)?
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Världen är lik den i Mutant Chronicles. Fast utan Mörka Legionen och utspritt över större område. Det finns flera olika fraktioner och de är mer inspirerade av "medeltida" handelshus än av olika nationer (som i MC). Såsom jag har förstått det, men jag kan ju ha fått det hela om bakfoten =).

Fast det finns några roliga utomjordiska raser =).

//Slaskis

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
FS är ett bra spel inte värdens bästa MEN att jämföra FS med Mutant Chronicles som några gör är att förolämpa spelet..

Fadin suns håller viss balans mellan de olika grupperna i fadings sun är inte varje modul mer kobboltiskt än den föregånde.. ( viss koboltism kan man skymta men den är inom kontrollerade former )
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det är ett mycket trevligt spel. Ganska udda, och mycket intressant på grund av dess speciella spelvärld.
Ta en stor dos Dune och lägg till en hel del fantasy, samt en liten dos från olika SF källor så som WH40, Stargate, War of the worlds (tänker på symbioterna) och slutligen en dos The three musketeers och en stor portion vidare utvecklad kristendom så har du ungefär Fading Suns.

Har gjort en mycket kort sammanfattning på min sida, du kan ta en titt där om du vill. Tyvärr så är den nog inte så informativ som jag borde ha skrivit den.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Intetsägande svar och en följdfråga

Kompabiliteten är rätt så ok. Det som skiljer är att i 1st ed så finns det ett par grundegenskaper till. Human/Alien. Dessa har tagits bort, och allt som baseras på dem i 1st ed baseras på Ego i 2nd.
Sedan så kan man inte längre köpa utrustnings för Beneficies i 2nd.
Priserna på saker och ting har dock ändrats en hel del med. I 2nd ed är det inte en så stor inflation på Firebirds, det vill säga att saker kostar mindre, och folk har mindre pengar.
Slutligen så har tidslinjen rättats till, dragits fram några år och hela spelvärlden har snyggats till i kanterna.

De böcker jag kan rekommendera är; Children of the Gods: Obun & Ukar, Byzantium Secundus (om du vill spela på denna värld, annars så kan det kvitta), Players companium är bra då den beskriver några raser som endast nämns i regelboken. Sedan så har jag ännu inte tittat på Starcrusade eller Lost worlds, men den senare har jag hört är rätt bra med, om man vill spela på någon av de försvunna världarna.



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

The Harvester

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
5
Location
Skellefteå igentligen men för tillfället Stockholm
Re: Intetsägande svar och en följdfråga

En annan väsentlig skillnad är rymdskepp och hur dom fungerar, i 1st ed så är du en mjuk accelleration, du trycker på gasen halvvägs dit du ska och sedan bromsar andra halvan av vägen. I 2nd ed så har dom gjort om det och systemet för sköldar för att passa Noble Armada, nu mer så klarar alla skepp av att accellerera upp till max hastighet på 4 rundor eller 12 sekunder. Det går precis lika snabbt att bromsa in också.

En bok att rekomendera är Merchants of the Jumpweb, en väldigt bra bok men intressanta priser och även en sektion som täcker in brott och staff för olika klasser. Förutom det så är dom Fief books som har kommit ut bra, världarna är väl beskrivna och även en liten karta av solsystemen, beskrivning hur långt solarnas falnande har nått osv.

/ The Harvester
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Du har säkert rätt. Att det var likt MC var bara ett intryck jag fått utan att ha läst i regelboken.

Men en likhet finns ju - (alltför hög) teknologi är ju förbjuden.

//Slasker

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Endast VISS teknologi är förbjuden. Den teknologi som behövs för att samhället ska fungera är tillåten.
Anledningen till att teknologin är förbjuden är att kyrkan anser att skapandet av avancerad teknologi som inte visste några gränser var den andra republikens största synd. Vi människor ansåg oss mäktigare än skaparen själv, och det anser kyrkan var en anledning till de händelser som ledde till den andra republikens fall, och påbörjade den nya mörka åldern.


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Intetsägande svar och en följdfråga

Vad jag minns rakt av så fanns det inga regler för hur du flög, stred och så vidare med i regelboken över huvud taget från 1st ed, jag kan ha fel dock. Det var mycket länge sedan jag läste 1st edition, och den vi använder är 2nd ed, så jag tenderar att glömma alla skillnaderna som man inte direkt stöter på i de sourceböcker som gjorts för 1st ed.

Merchants of the jumpweb har jag inte, låter som en bok som bör införskaffas.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
The Dark Between the Stars

Dark Between the Stars är helt klart en gosig liten pryl att peta in i kampanjen. Jag älskar den. I övrigt anser jag Fading Suns vara ett av de system med mest möjligheter. Du kan flippa åt alla möjliga håll.

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 
Top