Nekromanti Fading Suns: mystisk tech

HZiliHT

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
5
Location
Örebros utpost i Gbg
jag har just köpt Fading suns, läst det och blivit lätt förälskad...
Jag tycker att både spelvärlden och regelsystemet är smått lysande, men efter min första session somspelledare kvarstår egentligen bara ett krux:
Är det någon som har några bra tips om hur man spelleder om tech så att det blir mystiskt och verkligen accentuerar karaktärernas alienation därtill, vilken ju går fullständigt stick i stäv med spelarnas idéer om SF i vanliga fall?

Where there is light there will be Darkness...
Where there is Darkness there can be no light!
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Problemet är inte att techen är totalt främmande för rollpersonerna. Mycket av techen är alldaglig och de flesta förstår någorlunda hur man _använder_ den, men hur den fungerar, det är ett fullkomligt mysterium för alla utom Guild of Enginners.
Som det nämns någonstans i teknologi kapitlet "Most people in Fading Suns can _interface_ with tech but not code it", vilket får översättas som att "De flesta människor i Fading Suns kan använda / interagera med teknologin men inte skapa och förstå den". Efter närmare koll så står det till och med på sid 200.

Trevligt att skaparen har fått ytterligare en troende i sin skara. Det finns fortfarande hopp för mänskligheten ;)

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Det är ju egentligen inte så att teknologin i Fading Suns är särskillt mystisk. Det är ju egentligen bara så att bönder och andra lågt stående varelser inte får använda den. Men eftersom spelarna sällan spelar bönder (även om det hänt mer än en gång i min spelgrupp) så behöver man inte lägga ner så mycket tid på att göra teknik mystisk. Alla männsikor ser ju ändå nobels i sina svävare och rymdskepp som flyger över byarna varje dag. Det mystiska kan du göra när man stöter på Vau- Symbiot- och självklart Ur-teknologi. Då kan man leka med funktioner, utseende och aktiveringssätt som gör den teknologin mystiskare.
Alltså. Teknologi är inte mystiskt, bara ovanligt.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tech avgör hur mycket du kan _förstå_ teknologin. Det vill säga hur mycket du förstår hur den fungerar. Tech används då du ska reparera eller uppfinna teknologi, inte använda den. Många personer av idag kan använda en fjärrkontroll utan att veta hur den fungerar internt, eller en dator för den delen. Likaså så kan de flesta avfyra en revolver mot ett mål utan att veta exakt hur det kommer sig att kulan far iväg mot riktat mål. Därav så vill jag påstå att de flesta personer i Fading Suns universum, så som det står på sid 200 i regelboken, kan _använda_ sig av teknologin, men inte många kan förstå varför den fungerar som den gör, än mindre reparera den eller uppfinna ny tech.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Okej. Men har för mig att man kan använda Tech endast om sin Tech+2 uppgår till samma nivå som det tilltänkta objektet, och för att reparera och skapa krävs samma tech värde som objektet har. Men rätta mig om jag har fel, det kanske var i 1st edition, eller så har jag blandat ihop det med ett annat spel :)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Det krävs en Tech två högre än Tech leveln på föremålet för att bygga ett teknologiskt föremål. Där i mot så avgör Tech hur du förväntar dig att ett föremål ska fungera. Har du Tech 3 så förväntar du dig att föremål ska fungera som teknologi från den viktorianska eran, men det innebär inte att du kan lära dig att använda mer avancerade föremål utan att höja Tech.
Allt teknologi som är ganska rätt fram hur man använder kan användas utan större problem. Alla kan till exempel snabbt lära sig hur en revolver eller en dörröppningsmekanism fungerar, just på grund av deras ganska uppenbara funktion. Men att direkt förstå hur en high-tech medicinsk scanner fungerar är en annan sak. Förstår du hur jag menar ?

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
JA!

Klart som kristall :)

Tror dock att jag i vissa situationer lagt in lite begränsningar för mina spelare, troligen house-rules. Men då enbart då de stöter på objekt och artefakter som de inte har en aning om vad det ens är för något, som typ vau-tech. Dock kan de efter prövningar och tester upptäcka hur och till vad objektet kan användas.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Det är sant...

...att man måste införa vissa begränsningar. Men man kan låta spelarna använda tech som är någorlunda vanlig i vardagslivet. Sådana saker som Vau-tech, Ur-tech eller rymdskepp med mera är nog bortom de flesta.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 
Top