Nekromanti Facebook: Jaha, och...

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Efter lite tjatande så har jag nu registrerat ett konto på facebook, och min spontana reaktion är: "Jaha, och...".

Jag ser liksom inte poängen, vad ger facebook som inte dussintals andra befintliga teknologier redan ger?

Någon som kan övertyga mig om facebooks existensberättigande?
 
G

Guest

Guest
Du kan kasta får på folk och gå med i Ninja guppen, annars är det lika upphetsande som PLO.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Varenda jävel och deras morsor har Facebook. Det är enda fördelen jag kan se.

Problemet är att man inte vill komma i kontakt med alla sina gamla bekanta och deras morsor när man är 22, bor hos sin morsa, pluggar och har ett skitjobb, man vill göra det när man har en villa, snygg fru, välartade ungar och bara går och väntar på att få pensioneras... :gremgrin:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
För dig. Inga poänger.

För folk i farten har det två stora fördelar över alla andra nätverk och teknologier:

1. Folk använder sitt riktiga namn.
2. Alla har ett konto.

---

Själv är jag rädd för övervakningssamhället, och min WRNU-profil är min naknaste existens på internet. Så jag håller mig borta från Facebook.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Problemet är att man inte vill komma i kontakt med alla sina gamla bekanta och deras morsor när man är 22, bor hos sin morsa, pluggar och har ett skitjobb, man vill göra det när man har en villa, snygg fru, välartade ungar och bara går och väntar på att få pensioneras...
OK, så det är bara en snygg fru och välartade ungar jag saknar för att ha nytta av facebook?

I'm so screwed...
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Ja, och ett gäng gamla bekanta som pluggar, har skitjobb och bor hos sina morsor som kan sola sig i din strålglans.. :gremwink: :gremgrin:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag reggade mig eftersom det är huvudsakliga organisationsvägen för umgänge på min utbildning. När man har en stor hop med människor som inte känner varandra sedan innan är det rätt praktiskt att skapa en grupp (typ "Läkarprogrammet '07") och sedan organisera saker den vägen. Lättare än telefonsamtal och liknande, i alla fall.
 
G

Guest

Guest
Re: L eller R?

Ofan... Konstigt att jag inte blev inbjuden. Speciellt efter min 1000 kr gåva till IDF...
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Och där sätter vi P

Oavsett om Lexx nu skämtar eller inte så är den här tråden inte rätt plats att diskutera Palestinafrågan eller relaterade ämnen. Det får ni göra nån annanstans.

/Kalle
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Strunta i facebook. Många av de jag känner började skaffa facebookkonton och tjata på alla de kände för att göra det samma. Nu har de flesta börjar radera sin konton där.

Eller förlåt: deaktivera sina konton. Man kan ju inte radera sina saker där eftersom det inte längre är ens egna...
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Många av de jag känner började skaffa facebookkonton och tjata på alla de kände för att göra det samma. Nu har de flesta börjar radera sin konton där.
Nästan alla provar, endast några blir kvar. Ännu ett tecken på att Facebook är det nya Lunarstorm.
Liksom Lunarstorm kommer kanske Facebook att hitta sin målgrupp och sedan ligga kvar där, men knappast vara något som "alla" använder.

Gordeg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Den viktigaste funktionen (jag är inte specielt intresserad av alla larviga tilläggsprogram) är att man faktiskt kan HITTA gamla bekanta på Facebook, eftersom de flesta använder sina riktiga namn. Och bilder som faktiskt föreställer dem. Jag har lyckats återknyta kontaken med ett stort antal personer jag "tappat bort"... Det här kanske är viktigare för folk som är lite äldre, och hunnit avverka ett antal arbetsplatser, flyttat några gånger osv...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Någon som kan övertyga mig om facebooks existensberättigande?
Om jag ska vara ärlig, så nej det kan jag inte...
Den enda fördelen är at det var/är lite kul att se vart gammla klasskamrater tagit vägen. Det är den enda fördelen som jag kan se. Ananr så vette katten..
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Det här kanske är viktigare för folk som är lite äldre, och hunnit avverka ett antal arbetsplatser, flyttat några gånger osv...
Eller för folk som mig, vars kompisar till större delen flytt stan till förmån för hålor som Göteborg, Stockholm och Umeå.

Genom Facebook har jag hittat en del gamla klasskamrater, några polare från teaterföreningen jag lämnade i vredesmod efter att ledningen försökt (och misslyckats) att köra ut mig, rollspelspolare, släktingar man annars träffar kanske 1-3 ggr per år...

Sedan är det ju roligt att jäklas med Marco anonymt också, alltid ett plus. (*hrrm* inte för att jag gjort det, men tydligen har andra gjort)
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Hur ska du annars kunna bli en läskig stalker om du inte tar reda på all information som folk lägger ut där?
 
Top