Nekromanti Facebook extremt irriterande "ridå"

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Är det fler som inte har Facebook som alldeles nyligen märkt att Facebook låter dig bara läsa början på en sida.

När jag scrollar ner (på Järnringens facebooksida) rullas en vit nag-skärm "logga in eller sajna upp" mer och mer för att till slut helt dölja informationen. Lite som Pinterest, som länge mött sina besökare med ett knytnävslag i ansiktet.

https://www.facebook.com/jarnringen

Är det fler än jag föreslår jag att alla företag som vänder sig till allmänheten omedelbart bojkottar denna skithög till företag. Är det bara JFABs sida behöver jag berätta för dem att de måste justera sina inställningar om de vill att även icke inloggade ska kunna se deras FB-sida.

OBS: det är enbart icke medlemmar som inte är inloggade som behöver svara. Tack.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
Jag stödjer till fullo idén att företag borde sluta ha sina sidor på Facebook. Företag bör ha egna hemsidor där de sa samlar all info de vill ge ut. Kan inte svara för Järnringen men bland annat Catalyst (som ger ut Shadowrun) är förjävliga på att enbart publicera information på sin tumblr och Facebook. Det är sjukt oproffsigt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,561
Location
Rissne
Själv tycker jag att företag bara borde utannonsera saker i branschtidningar och kanske på en anslagstavla utanför sitt kontor. Det här med att lägga ut saker "på internet" känns sjukt oproffsigt. Tänk på alla som inte vill ha internet, hur ska de kunna få tag på information?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det är väl inget fel på att ha en facebooksida, förutsatt att man kan ställa in den på "fullständigt fri tillgång för allmänheten".

Kan vi fokusera på frågan? Är det fler än jag som upplevt Facebooks nya "ridå"?

Jag vill ogärna störa JFAB om det inte är något allmänt hyss från Facebooks sida. Och jag kan inte hitta någon vidare diskussion om saken via google, så jag behöver veta om det verkligen gäller alla. Tack.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
krank;n134987 said:
Själv tycker jag att företag bara borde utannonsera saker i branschtidningar och kanske på en anslagstavla utanför sitt kontor. Det här med att lägga ut saker "på internet" känns sjukt oproffsigt. Tänk på alla som inte vill ha internet, hur ska de kunna få tag på information?
Liknelsen är väl snarare skillnaden mellan att utannonsera saker på en anslagstavla utanför sitt eget kontor eller att välja att göra det på en anslagstavla inne på ett annat företags kontor, en ort bort, inne i lunchrummet, där bara de som arbetar och råkar röra sig kring denna annars helt orelaterade tredje part har en en chans att se meddelandet?

Jag förstår din poäng, men jag ser inte hur det är orimligt att önska att företag inte enbart använde sig av facebook och sociala medier för att meddela allmänheten när möjligheten att ha en egen hemsida inte bara finns utan är tillgänglig för bokstavligen talat alla. Det är förhållandevis billigt och dessutom finns det inget som hindrar dig från att använda båda lösningarna (för de är inte egentligen substitut till varandra, utan kompleterande.)

Och ja CapnZapp, den där ridån finns och du är inte den enda som drabbas av den. Om något tror jag faktiskt den har luckrats upp på sistone, för jag minns distinkt en tid när jag inte fick se på någon facebooksida överhuvudtaget utan bara omkopplades direkt till en förfrågan om inloggning och registrering. Med den här ridån får man åtminstone läsa ett par meningar. EDIT: Eller inte, gjorde en testkoll. Får inte se järnringens sida alls utan omkopplas direkt till "join us or die!"-skärmen. :p
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
CapnZapp;n134914 said:
Är det fler som inte har Facebook som alldeles nyligen märkt att Facebook låter dig bara läsa början på en sida.

När jag scrollar ner (på Järnringens facebooksida) rullas en vit nag-skärm "logga in eller sajna upp" mer och mer för att till slut helt dölja informationen. Lite som Pinterest, som länge mött sina besökare med ett knytnävslag i ansiktet.

Är det fler än jag föreslår jag att alla företag som vänder sig till allmänheten omedelbart bojkottar denna skithög till företag. Är det bara JFABs sida behöver jag berätta för dem att de måste justera sina inställningar om de vill att även icke inloggade ska kunna se deras FB-sida.

OBS: det är enbart icke medlemmar som inte är inloggade som behöver svara. Tack.
Jag är inte medlem på fb, men varför ska jag kräva att företag bojkottar facebook när de uppenbarligen inte vill ha mig som kund.

/Luna Lovegood
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Luna Lovegood;n135058 said:
Jag är inte medlem på fb, men varför ska jag kräva att företag bojkottar facebook när de uppenbarligen inte vill ha mig som kund.

/Luna Lovegood
Det får du gärna tycka; men det var inte det jag talade om :)

Ska jag tolka dig som att du också får "vit ridå" när du försöker läsa Järnringens Symbaroumsida på facebook?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
charl;n135053 said:
Och ja CapnZapp, den där ridån finns och du är inte den enda som drabbas av den. Om något tror jag faktiskt den har luckrats upp på sistone, för jag minns distinkt en tid när jag inte fick se på någon facebooksida överhuvudtaget utan bara omkopplades direkt till en förfrågan om inloggning och registrering. Med den här ridån får man åtminstone läsa ett par meningar. EDIT: Eller inte, gjorde en testkoll. Får inte se järnringens sida alls utan omkopplas direkt till "join us or die!"-skärmen. :p
Intressant.

Jag startade den här tråden för att jag i ett års tid kunnat läsa om Symbaroum helt smärtfritt. (Något jag trodde gällde alla)

Jag skapade ett testkonto på Facebook för fem (?) år sedan, men har aldrig varit inloggad från denna dator.

Så jag trodde det var något nytt fultricks, och att Järnringen bara inte sett det själva.

Om det du säger stämmer, och att det aldrig gått läsa JFABs sida utan att joina the dark side, då tycker jag det är extremt tragiskt, eftersom det då skulle tyda på att Järnringen skiter fullständigt i att icke-facebookianer inte kan nå deras sida.

Men jag hoppas verkligen att inte behöva dra den slutsatsen, och att det går att be JFAB ändra inställningarna så att deras sida (för)blir verkligt publik.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,561
Location
Rissne
charl;n135053 said:
Liknelsen är väl snarare skillnaden mellan att utannonsera saker på en anslagstavla utanför sitt eget kontor eller att välja att göra det på en anslagstavla inne på ett annat företags kontor, en ort bort, inne i lunchrummet, där bara de som arbetar och råkar röra sig kring denna annars helt orelaterade tredje part har en en chans att se meddelandet?
Eller kanske snarare att annonsera på anslagstavlor i tunnelbanan, eftersom Facebook knappast kan betraktas som ett undanskymt hörn av internet direkt.

charl;n135053 said:
Jag förstår din poäng, men jag ser inte hur det är orimligt att önska att företag inte enbart använde sig av facebook och sociala medier för att meddela allmänheten när möjligheten att ha en egen hemsida inte bara finns utan är tillgänglig för bokstavligen talat alla. Det är förhållandevis billigt och dessutom finns det inget som hindrar dig från att använda båda lösningarna (för de är inte egentligen substitut till varandra, utan kompleterande.)
Tja, jag tycker att lösningen "använd båda" är bra, men det är SJUKT mycket lättare att hålla en facebooksida uppdaterad jämfört med att hålla en vanlig hemsida uppdaterad, åtminstone för oss som är inne på facebook i princip jämt. Separata hemsidor är... separata. Man måste göra en speciell ansträngning för att gå dit, logga in, skriva nyheten. Samma sak för besökare och kunder, ofta når man betydligt fler med en facebookpost (som är i ett gemensamt utrymme) än man gör med en nyhet som bara når det fåtal som faktiskt aktivt besöker ens hemsida år 2015. Jag själv besöker bara rollspelsföretags hemsidor om jag vill köpa eller ladda ner något, till exempel - det skulle aldrig falla mig in att orka släpa mig dit flera gånger i veckan/månaden för att se ifall det kommit några nyheter, när det är så mycket smidigare att bara kolla deras facebook.

Med det sagt så krävs det visserligen lite teknisk expertis för att lägga upp sitt facebookflöde på sin hemsida, men det är inte jättesvårt. På så vis kan man få det bästa av två världar.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
CapnZapp;n135072 said:
Det får du gärna tycka; men det var inte det jag talade om :)

Ska jag tolka dig som att du också får "vit ridå" när du försöker läsa Järnringens Symbaroumsida på facebook?
Nej det är nog en felaktig tolkning då jag inte får en vit ridå, på pinterest får jag det dock.
Du var dock hyffsat otydlig i huruvida man skulle bojkotta facebook, järnringen eller få järnringen att bojkotta facebook.
Det har inte med bojkott att göra för mig utan att jag helt enkelt inte lägger ut pengar för saker som inte fyller mina behov (ja jag ser information om produkten som ett av mina behov om jag ska köpa den) och är också hur de flesta företag kommer se det om du försöker bojkotta ett företag som inte har dig som målgrupp.

/Luna Lovegood
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
CapnZapp;n135073 said:
Intressant.

Jag startade den här tråden för att jag i ett års tid kunnat läsa om Symbaroum helt smärtfritt. (Något jag trodde gällde alla)

Jag skapade ett testkonto på Facebook för fem (?) år sedan, men har aldrig varit inloggad från denna dator.

Så jag trodde det var något nytt fultricks, och att Järnringen bara inte sett det själva.

Om det du säger stämmer, och att det aldrig gått läsa JFABs sida utan att joina the dark side, då tycker jag det är extremt tragiskt, eftersom det då skulle tyda på att Järnringen skiter fullständigt i att icke-facebookianer inte kan nå deras sida.

Men jag hoppas verkligen att inte behöva dra den slutsatsen, och att det går att be JFAB ändra inställningarna så att deras sida (för)blir verkligt publik.
För att vara rättvis så tror jag knappast att det är Järnringen själva som avsiktligt valt att det ska vara så. Skulden ligger nog snarare hos Facebook självt som ett företag, som uppenbarligen har gjort det valet.

Eller så är det beroende på vilken webbläsare, plattform, etc man använder sig av när man besöker sidan och egentligen är det hela "mitt fel".

Oavsett är det störigt.

Eller kanske snarare att annonsera på anslagstavlor i tunnelbanan, eftersom Facebook knappast kan betraktas som ett undanskymt hörn av internet direkt.
Sure, fast även i tunnelbanan när man har annonser brukar man placera dessa utanför spärrarna så att även eventuell allmänhet som inte har busskort kan se dem (fast jag måste undra varför dessa ens skulle besöka stationen till att börja med, men nåväl).

Tja, jag tycker att lösningen "använd båda" är bra, men det är SJUKT mycket lättare att hålla en facebooksida uppdaterad jämfört med att hålla en vanlig hemsida uppdaterad, åtminstone för oss som är inne på facebook i princip jämt. Separata hemsidor är... separata. Man måste göra en speciell ansträngning för att gå dit, logga in, skriva nyheten. Samma sak för besökare och kunder, ofta når man betydligt fler med en facebookpost (som är i ett gemensamt utrymme) än man gör med en nyhet som bara når det fåtal som faktiskt aktivt besöker ens hemsida år 2015. Jag själv besöker bara rollspelsföretags hemsidor om jag vill köpa eller ladda ner något, till exempel - det skulle aldrig falla mig in att orka släpa mig dit flera gånger i veckan/månaden för att se ifall det kommit några nyheter, när det är så mycket smidigare att bara kolla deras facebook.

Med det sagt så krävs det visserligen lite teknisk expertis för att lägga upp sitt facebookflöde på sin hemsida, men det är inte jättesvårt. På så vis kan man få det bästa av två världar.
Med wordpress och dylikt är det knappast svårare att uppdatera en "vanlig" hemsida än Facebook, men nåväl för att många råkar sitta med Facebook öppet hela dagen och därför slipper ett par knapptryck.

Jag som inte har Facebook och inte heller har några planera på att skaffa det kommer inte nås av nyheterna från företag som väljer att enbart använda sig av den plattformen, men det är väl klart att vi är ganska fåtaliga kanske och är det en produkt jag vill ha kommer jag ju köpa den ändå. Reserverar mig fortfarande rätten att störas av detta beteendet dock. ;)


Men en sak som jag just kom att tänka på: är det inte ganska dåligt affärssinne att posta saker på Facebook? Facebook själva äger väl allt man lägger upp där, eller åtminstone så tar de sig rätten att sälja materialet vidare till andra företag, så om man som företag lägger upp tex en pressrelease med lite bilder blir man inte av med rätten för det materialet då? Kanske inte gör så mycket när det är en pressrelease eller något sådant, men ändå.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
charl;n135147 said:
För att vara rättvis så tror jag knappast att det är Järnringen själva som avsiktligt valt att det ska vara så. Skulden ligger nog snarare hos Facebook självt som ett företag, som uppenbarligen har gjort det valet.
Jag har uppenbarligen varit otydlig.

Vad jag menar är att om Facebook plötsligt lagt på vit ridå för att hindra icke inloggade från att läsa Järnringens sida behöver Järnringen ju få reda på det i hopp om att det finns någon inställning som kan ta bort ridån.

Typ "ja, jag vill verkligen att alla ska kunna läsa min sida"-knappen. (Jag vet inget om Facebook, det kanske märks)

Jag kan inte säga jag fått ett tydligt "JA ridån händer för mig nu men inte innan" men jag känner inte jag kommer längre. Jag skriver nu ett inlägg i Järnringens subforum med länk hit.

Jag har alrig velat starta någon bojkott mot Facebook (eftersom jag anser det vore en lönlös ansträngning). Jag har heller inte sagt att Järnringen borde lämna Facebook, iallafall inte ännu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
krank;n134987 said:
Det här med att lägga ut saker "på internet" känns sjukt oproffsigt. Tänk på alla som inte vill ha internet, hur ska de kunna få tag på information?
Facebook =/= Internet.

Den dag Facebook = Internet, tar jag livet av mig.

krank;n135112 said:
Eller kanske snarare att annonsera på anslagstavlor i tunnelbanan, eftersom Facebook knappast kan betraktas som ett undanskymt hörn av internet direkt.
Det var en mycket bättre liknelse.
Det är som ett företag som säljer saker över HELA LANDET (som Hemköp, Kjell & Co, Indiska,...), men som BARA annonserar i Stockholms tunnelbana.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Har också stört mig på den så kallade vita ridån. Idag verkar de dock till och använda sig av en ny metod. Så fort man försöker scrolla så får man istället får upp en stor ruta som lägger sig över hela sidan, där man kan skapa ett Facebook-konto, eller logga in. Dock kan man välja att stänga ner denna ruta med Stäng-knapp nere till höger i rutan.

Något bättre än vita ridån, men inte mycket...
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
krank;n134987 said:
Tänk på alla som inte vill ha internet, hur ska de kunna få tag på information?
Vem vill inte ha internet? Vem kommer undan internet oavsett var företagen väljer att lägga ut sin information?

Allt och alla kommer att ha internet.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
krank;n135112 said:
Med det sagt så krävs det visserligen lite teknisk expertis för att lägga upp sitt facebookflöde på sin hemsida, men det är inte jättesvårt. På så vis kan man få det bästa av två världar.
Det är ganska intressant faktiskt hur Instagram, Twitter, Facebook mm har ersatt alla gamla hemmabyggda hemsidor som fanns i internets ungdom. Det känns som om storföretagen har konkurrerat ut de små aktörerna som fanns förr. Lunarstorm hade inte haft en chans om det försökte bli största communityt i Sverige i dag. Ibland funderar jag på hur länge det kommer att dröja innan de svenska nyhetssajterna slutar som Lunarstorm.
 
Top