Fabula Ultima

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag blev mycket positivt överraskad av Fabula Ultima när vi spelade det på GothCon. Några av guldkornen:

Initiativsystemet är busenkelt, men visade sig rymma ett oväntat djup. En på varje sida slår initiativ för gruppen, med support från övriga. Vinnande sida får börja, och sedan turas sidorna om att göra sina handlingar. Inom gruppen får spelarna prata ihop sig om ordningen. De får dessutom förändra den från runda till runda. Det innebär att gruppen kan anpassa sin taktik utifrån hur det går i striden. Är den ena gruppen större, får alla de som inte agerat än göra det sist i rundan. Strid mot många fiender kan därför bli rätt otrevlig, så det gäller att jämna ut oddsen när man har chansen.

I övrigt tar inte striderna hänsyn till position eller förflyttning utöver att flygande fiender inte går att nå med närstridsattacker. Men de går att slå ner från luften 😃

Alla slag slås med två tärningar, så kallade Duality Dice. En snitsig detalj med det är att till exempel vapenskadan blir inbyggd i slaget. Den är högsta tärningen (High Roll) plus ett fast värde. Snabbt och enkelt! Alla har ett fast försvarsvärde (eller egentligen två: fysiskt- och magiskt-) som anfallen slås mot. Även det gör att anfallen går smidigt.

Karaktärerna börjar på nivå 5 och kan då ha nivåer i upp till tre klasser. Eftersom det finns 15 klasser i grundspelet innebär det en enorm mängd kombinationsmöjligheter. Men det finns tips på kombinationer så att man slipper alltför stor analysparalys. Något jag tycker är väldigt befriande är att klasserna inte är balanserade. Vissa är helt enkelt mycket bättre, men alla tillför "smak" till karaktären. Personligen är jag less på "cookie cutter"-karaktärer, så för mig är det här är ett superkul vägval.

Jag kommer säkert att upptäcka mer när jag läser vidare. Ska även testa att spelleda den 20/4.

Brasklapp: Jag har bara spelat Press Play, läst spridda delar av reglerna och kollat på ett antal videoklipp. Så jag är definitivt ingen Fabula Ultima-expert.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Spännande, tack för rapporten! Var det några element som kändes mindre bra i spelet? Just analysparalysen har varit den bit som gjort mig mest avskräckt från spelet, men snyggt att de ändå löst den biten då.

Vad var anledningen till ”varför vi slåss” för er?
 

LegoIvar

Inte veteran
Joined
10 Jun 2022
Messages
196
Spännande, tack för rapporten! Var det några element som kändes mindre bra i spelet? Just analysparalysen har varit den bit som gjort mig mest avskräckt från spelet, men snyggt att de ändå löst den biten då.

Vad var anledningen till ”varför vi slåss” för er?
Inte trådstartaren, men spelade samma äventyr på GothCon. Om du vill läsa äventyret finns det gratis på Internet, jag har inte läst det. Anledningen till att karaktärerna äventyrade var att uppdraget skulle hjälpa ett kungadöme mot ett imperium som alla ogillade. Mina (och min pappas) tankar var att systemet var enkelt, men inte särskillt djupt, men detta kan vara eftersom vi inte har skapat karaktärer. Mindre bra element var att det var svårt att bestämma sig för vilket attribut som anändes, och eftersom man använde två kunde man använda nästan vilket attribt som helst när som helst.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Intressant läsning och kul att ta del av andras upplevelser, särskilt när spelet ligger på den egna horisonten över spel som jag funderar på att testa till framtiden.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Har spelat det lite. Typ 2 eller 3 sessioner. med en del världsbygge. Defintivt udda, men det fungerar bra i mitt tycke. Man skall dock vara beredd på att rollpersonerna är inte vidare tuffa i början trots att de är lvl 5. Osäker hur det blir senare.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Spännande, tack för rapporten! Var det några element som kändes mindre bra i spelet? Just analysparalysen har varit den bit som gjort mig mest avskräckt från spelet, men snyggt att de ändå löst den biten då.

Vad var anledningen till ”varför vi slåss” för er?
Precis som @LegoIvar skriver så var det många gånger som det var oklart vilka attribut man skulle använda. Jag tycker i och för sig inte att det gör så mycket och jag tror att gruppen hittar en lämplig metod efter ett tag. I SL-vägledningen finns det några exempel och i regelboken, ännu fler.

Något som jag inte är jätteförtjust i, är att använda traits/bonds i kombination med Fabula-poäng för att slå om misslyckade tärningsslag. Det kan bli rätt krystade förklaringar till varför man ska få använda ett visst trait/bond. Ingen deal breaker dock, utan bara ett personligt irritationsmoment.

Jag gillar annars att spelet uppmuntrar till metaspel och en ganska tydlig separation mellan spelare och rollperson.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg

Fabula Ultima is a Tabletop Roleplaying Game inspired by Japanese-style console RPGs,or JRPGs. In Fabula Ultima, you and your friends will tell epic stories of would-be heroes and fearsome villains, set in fantasy worlds brimming with magic, wondrous locations, and uniquely bizarre monsters!

Features:
  • Create your own setting together: with three different styles as reference, your group can freely shape the world as they wish, including powerful kingdoms, small villages, major historical events, and the people who inhabit these lands.
  • A simple and intuitive ruleset that evokes both gameplay and atmospheres from the most beloved JRPGs, all while encouraging players to proactively set goals and influence the story: no choice is without consequence!
  • A Bestiary filled with monsters, demons, beasts, and more: from simple encounters to deadly bosses, our heroes will face many challenges!
  • Fifteen Classes to mix and match in order to create your favorite heroes: inspired by videogames, this modular growth system lets you design deep and unique characters. Choose your group type and embark on great adventures!
  • Everything the Game Master needs to set the scene and accompany the group through marvelous, larger-than-life adventures! Advice, guidelines, and all the tools required to bring the heroes’ dark mirrors on stage... the Villains!
  • A5 softcover, with dust jacket. 360 full-color pages, beautifully illustrated by professional artists from all over the world
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag blev rätt intresserad av hur det funkar med "create your own setting together" och vad som menas med "heroes' dark mirrors on stage".
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Jag blev rätt intresserad av hur det funkar med "create your own setting together" och vad som menas med "heroes' dark mirrors on stage".
Jag har inte hunnit läsa om settingbygget än. När det gäller "dark mirrors" så är tanken att det ska finnas tydliga kopplingar mellan hjältarna och skurkarna, att de i många fall ställts inför samma moraliska dilemman, men att skurkarna valt det ondare alternativet där hjältarna valt den högre vägen. Briljant, i mitt tycke!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Ögnade igenom boken.

Man ska spela hjältar - det är förutbestämt - men världsskapandet handlar om att bestämma vilken form världen har, med en torus-form som den vanligaste, bestämma nivån av teknologi och magi, gruppen ska komma på tre länder utifrån teknologi-nivån samt ett antal mysterier och gåtor som omger världen. Boken ger tabeller som förslag på alla dessa, exempelvis att ett mysterium är att ett folkslag har kommit från en annan dimension. Gruppen ska även komma fram till vad som förde dem samman, om det var av en gud eller att de delade mål, etc.

Jag har börjat gilla den här typen av samberättande av världar mer och mer för att slippa undan att behöva sitta och hårdplugga inför varje nytt spel man plockar upp. Det lyfter också hur unikt varje spel blir i varje spelgrupp. Nackdelen är naturligtvis att det inte går att publicera äventyr för sådana här typer av rollspel. Inte så som äventyr är skrivna idag, i alla fall, vilket jag ämnar ändra på i framtiden.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Måste säga att jag verkligen gillar den här tabellen. Så trött på dungeons som grottor.

View attachment 17492
Jag gillar hur många av dessa med enkelhet kan kombineras med varandra, till och med skapa kreativa utmaningar. Aha så inuti en koloss och den kommer leda oss vidare till undervattens templet genom vilken vilken vi kan nå fängelset för att frita X. Nu har vi ramarna, nu är det bara att måla upp bilden som vittnar om vår resa när vi fritog X.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Nu har jag läst mer än hälften av grundreglerna och är om möjligt ännu mera pepp :) Jag beställde faktiskt döda-träd-versionen av regelboken och Press Start-äventyret igår.
 
Last edited:

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Det intressanta för mig med Fabula Ultima är att det är ett av få fantasy rollspel som jag känner en enorm vilja att spela! Det känns hemma på något sätt och lättare för mig att relatera till då jag i min ungdom främst konsumerade fantasy genom dator- och tv-spel. Sen är min upplevelse när jag läst spelet att det är lätt för mig att begripa samtidigt som jag gillar att det lutar sig in mot det gemensamma skapandet av världen.
 
Top