F28 Miniatyrspel

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Och vi har ett ypperligt svenskt figurspel som stöder det i form av F28 (det lyckas med att vara både mycket snabbare och mycket bättre än någonsin 40K).


Full disclosure: Jag gör QA för det.
Kan du sälja in spelet, vad är dess usp?
Jag är mest intresserad av skirmish-spel men förstår att man kan spela F28 i olika lägen och att gränsen är ganska flytande?
Funkar det lika bra för sci-fi som för fantasy?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Det lutar hårt på system som activation och suppression - varje runda har du en full action (två actionmarkörer) eller två half actions. Har man kvar actions (alltså inte har aktiveringsmarkörer) kan man spendera dem för reaction (som overwatch), ochman kan göra en halvaction som att gå och spara sin andra halvaction till Overwatch. Man kan ofta fokusera sin action för att göra den med prioritet, och då gå före en reaktion om inte den har prioritet, så man vill ofta t.ex. stå still och skjuta. Om man skjuter på något, träffar det, men inte skadar det, kan man (om man fått ihop tillräckligt många sådana träffar, och beroende av typ av mål) lägga på aktiveringsmarkörer, så det funkar alltså att göra fundamentet i modern small unit tactics, att först lägga Suppression och sedan rycka fram. Man har högre Suppression Threshold i enheter, så man vill sällan ha löst springande individer i större slag till skillnad från i mycket Warhammer - F28 är verkligen motsatsen till Herohammer. Närstridsreglerna ligger helt i linje med resten av reglerna, och har rätt litet eget system.

Det stöder också stridstyperna Battle (som WH40K, bara mycket snabbare), Skirmish (run5 tio man per sida) och Narrative (som i WH40K Rogue Trader, med SL/moderator och kanske fyra modeller per person och rollspelselement). Spelet är byggt så att du enkelt kan använda 40K-modeller, men också modeller från andra SF-figurspel - eller i många fall andravärldskrigsmodeller, om man vill. I andra utgåvan är det _riktigt_ bra polerat och balanserat.

Suppression-systemet är det som gör att det känns mer som riktig taktik.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
Låter intressant.
Bygger man listor med poäng?
Kan man skapa egna faktioner/listor utifrån byggstenar, eller är det färdiga faktioner som gäller?
Hur mycker spelar terräng och multi-levels in?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Poäng: Ja, alltifrån kanske 1200 poäng för en Battle-lista av 40K-storlek till 50 poäng för en Skirmish ellerkanske 30-50p för Narrative (du brukar få rätt duktiga om än ömtåliag figurer i Narrative).

Listor: För Skirmish och Narrative sätter man ihop helt själv utifrån listor (så t.ex. 4 poäng för själva gubben, 1 poäng för Heavy Armor och en poäng för en Autorifle 1p, klar i Skirmish). Skirmish och särskilt Narrative stöder också advancement om man spelar en kampanj. För Battle finns det en lång uppsättning färdiga faktions-listor som stöder ungefär alla modeller ur 40K, men inget hindrar att du skapar nya, och eftersom byggstenspoängen finns blir det enklare att gissa vad kostnaderna borde vara.

Terräng är jätteviktigt - infanteri (särskilt de med mindre rustning) vill jättegärna vara i skog eller hus, medan terrängen är dålig för fordon (Hazardous/Dangerous terrain). Multi-level är sekundärt, och det är mest att riktigt höga strukturer har förmågan"Elevated" som gör att de kan se över icke-elevated-terräng. I Battle är terrängen mer abstrakt, så att det inte är så viktigt exakt var i ett hus en figur står - spelet försöker undvika den sortens pixelbitching.

Man mäter och kollar LoS innan man börjar slå, så man kan inte göra bort sig på det (mitt ögonmått för avstånd i figurspel suger).
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,084
Facebook-gruppen, om du är intresserad:


Öh, ingen aning varför den visar ryska i previewen, det är svenska och engelska som gäller...
 

Jim Profit

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
117
Location
Stockholm
Det ska också tilläggas att spelskaparna försöker vara väldigt tillgängliga, och älskar all typ av återkoppling. Det finns också ett nyhetsbrev som innehåller allt (AARs, taktikartiklar, scenarion, extraregler, etc. etc.) förutom nyheter (tillgängligt på BGG/FB)!

//En av spelskaparna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,119
Location
Stockholm
Facebook-gruppen, om du är intresserad:


Öh, ingen aning varför den visar ryska i previewen, det är svenska och engelska som gäller...
Jag har samma problem många gånger.
 

Republiken

"Ni vill höra om undergången?"
Joined
22 Oct 2023
Messages
25
Hej! Jag spelar också F28!

Att ha ett så enkelt och figur-agnostiskt regelsystem har räddat mig från 40k-ångesten över att aldrig bli klar med ens armé och vara låst till en specifik setting/faction/story.

Har gjort mängder med skirmishlag (kitbashade och konverterade) från kits från en massa olika återförsäljare.

Föredrar det mest rollspelslika Narrative men dom andra skalorna av spelet är också kul.
 
Top