Presentation Förklara ditt användarnamn

Mitt användarnamn kräver en spoilertagg för er som ännu inte spelat Erik Granströms (aka @Brior ) mästerverk ”Oraklets fyra ögon”:

Basenanji är en efrit som osynlig håller en klippa i luften och på så sätt kan skydda det blå barnet i Skuger, Ilibaurien. Men om man smetar in sig i blå honung (dvs ”kanderar sig”) lyfter efriten upp personen till klippan.

Men! Ett illa känt faktum är att jag förväxlade Basenanji med en annan karaktär: Zahembra! Denne Zahembra är enligt Chat GPT:

Karaktären heter Zahembra – en efarisk krigare som ransarderna anlitat som livvakt åt krystalokraten Huriems.

”Zahembra är så tuff att han måste dunka huvudet i väggen för att somna på kvällen.”
Det står i Kristalltjuren, avsnittet Personer och varelser.

Han beskrivs dessutom som bestående ”mest av muskler och bullriga ord”, med leopardhöftkläde och en krigarhatt gjord av ett björnkranium.

Nu är det lätt att tro att jag dras till jättelika, bullriga och muskulösa typer (villket nog stämmer om vi pratar tyngdlyftning i alla fall), men på tiden när jag skulle välja användarnamn så var avsikten ironisk: både Basenanji och Zahembra framstod som särskilt töntiga he-men för mig. Värsta löjligt juh!

när jag var 16 ville jag ha ett superhjätenamn. vilket kanske låter rollspelsrelaterat men jag började inte med rollspel förrän nästan 10 år senare. kommer inte ihåg om det kanske var pga nån internetlek på bilddagboken? hur som helst så ratade jag snabbt stål-jakob och super-jakob och landade i JAKOB JÄRNHAND - sen dess har det fått hänga med över internettets vidder.
jag tycker fortfarande att det är orimligt coolt 🙈

när jag var 16 ville jag ha ett superhjätenamn. vilket kanske låter rollspelsrelaterat men jag började inte med rollspel förrän nästan 10 år senare. kommer inte ihåg om det kanske var pga nån internetlek på bilddagboken? hur som helst så ratade jag snabbt stål-jakob och super-jakob och landade i JAKOB JÄRNHAND - sen dess har det fått hänga med över internettets vidder.
jag tycker fortfarande att det är orimligt coolt 🙈
Järnhanden var ju vad kampsportshjälten Iron Fist hette när de fortfarande översatte superhjältenamn.

Back