WRNU Förydligande om moderering

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
Nu valde jag att göra en generell moderering, i en tråd som dragit på sig flera anmälningar och där jag uppfattade stämningen som onödigt hätsk, eftersom jag inte ville använda fredagkvällen till att läsa igenom exakt vem som skrivit vad, men varsågod:


Rickard:
Jo, när man försöker slänga in någon påhittad moralisk ställning baserat på något som ännu inte finns och sedan går hårt ut och bojkottar.

Vitulv:
Berätta om en moralisk ställning som inte är påhittad.

Rickard:
OK, så när du börjar med dessa typer av semantiska argument antar jag att du håller med om resten jag skrev.

Vitulv:
Det är ett av de mest felaktiga antaganden jag någonsin läst, och då är ändå internet förhållandevis mättat av felaktigheter.

Måns:
Jag vet inte vad det är du argumenterar för/emot. Tycker du att jag inte får bilda mig en uppfattning nu, utan måste vänta? Vilken är din poäng?

Vitulv:
Känner lite samma sak. Vem är egentligen moralpolisen i tråden?

Rickard:
Andra gången nu på kort tid du svarar mig och sedan tillskriver mig åsikter baserat på vad du börjat prata om.

Måns:
Tips; meningar som slutar med frågetecken är just frågor, inte påståenden. Kan vara bra att ta med sig om du tänker fortsätta läsa skriven text

Lemur:
Jag tycker att det är intressant att vilja rädda konsten och kulturen - genom att drakoniskt bojkotta kreatörer och begränsa vilka verktyg de får använda.

Vitulv:
Tycker du att det är drakoniskt att bojkotta någon som använder vad man själv anser vara oetiska produktionsmetoder?

Ovanstående är exempel på meningsutbyten där en eller flera personer svarar med aggressiva frågor, och verkar mer intresserade av att sätta dit varandra och få sista ordet än att föra en debatt, och i några fall argumenterar mot åsikter som inte har framförts i tråden. Inget enskilt inlägg bryter riktigt mot reglerna, men som helhet är det nära att spåra ur, och då gör jag en allmän moderering för att folk ska lugna ner sig lite.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
Nu valde jag att göra en generell moderering, i en tråd som dragit på sig flera anmälningar och där jag uppfattade stämningen som onödigt hätsk, eftersom jag inte ville använda fredagkvällen till att läsa igenom exakt vem som skrivit vad, men varsågod:


Rickard:
Jo, när man försöker slänga in någon påhittad moralisk ställning baserat på något som ännu inte finns och sedan går hårt ut och bojkottar.

Vitulv:
Berätta om en moralisk ställning som inte är påhittad.

Rickard:
OK, så när du börjar med dessa typer av semantiska argument antar jag att du håller med om resten jag skrev.

Vitulv:
Det är ett av de mest felaktiga antaganden jag någonsin läst, och då är ändå internet förhållandevis mättat av felaktigheter.

Måns:
Jag vet inte vad det är du argumenterar för/emot. Tycker du att jag inte får bilda mig en uppfattning nu, utan måste vänta? Vilken är din poäng?

Vitulv:
Känner lite samma sak. Vem är egentligen moralpolisen i tråden?

Rickard:
Andra gången nu på kort tid du svarar mig och sedan tillskriver mig åsikter baserat på vad du börjat prata om.

Måns:
Tips; meningar som slutar med frågetecken är just frågor, inte påståenden. Kan vara bra att ta med sig om du tänker fortsätta läsa skriven text

Lemur:
Jag tycker att det är intressant att vilja rädda konsten och kulturen - genom att drakoniskt bojkotta kreatörer och begränsa vilka verktyg de får använda.

Vitulv:
Tycker du att det är drakoniskt att bojkotta någon som använder vad man själv anser vara oetiska produktionsmetoder?

Ovanstående är exempel på meningsutbyten där en eller flera personer svarar med aggressiva frågor, och verkar mer intresserade av att sätta dit varandra och få sista ordet än att föra en debatt, och i några fall argumenterar mot åsikter som inte har framförts i tråden. Inget enskilt inlägg bryter riktigt mot reglerna, men som helhet är det nära att spåra ur, och då gör jag en allmän moderering för att folk ska lugna ner sig lite.
Så här när du radar upp dem så är ju både Rickards och Lemurs inlägg är sjukt jävla osköna, så jag fattar vad du menar nu. Ok, jag är med på noterna, tack.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
@Magnus Seter och @Gurgeh, om vi bortser från det mest uppenbart tragiska - att folk sitter och grälar på internet en fredagskväll - vad skulle ni säga att orsaken till bråken i nämnda tråd är? Vilken gruppdynamik ligger bakom? Hur kan ni som moderatorer göra för att kommunikationen här inne inte ballar ur alldeles (förutom att gå in och skriva varningar i grönt)?

Jag ser i citaten ovan att det snabbt blev en del otrevliga gnabbanden. Gissningsvis kände nog en del (exempelvis jag) att det snabbt blev ett visst grupptryck kring att vara emot AI-bilder i rollspel. Det bör vara angeläget att kunna diskutera detta ämne (och andra) utan att någon sida blir alldeles för dominant. Lätt hänt att det blir samma gamla gäng som sitter och gillar och håller med varandra - och blir aggressiva mot de få som vågar tycka något annat. Mångfald i åsikter vill ni väl ha, eller? Eller ska vi mest ägna oss åt att hålla med dem som dominerar?

Vad gäller själva sakfrågan - om det är rätt eller fel att använda AI-bilder i rollspel - så tror jag att den snart kommer att avgöras på ett mer definitivt sätt på den amerikanska marknaden. Och då lär svenska aktörer snart följa efter. Oavsett vad som skrivs här inne.
 
  • Like
Reactions: PAX

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
@Magnus Seter och @Gurgeh, om vi bortser från det mest uppenbart tragiska - att folk sitter och grälar på internet en fredagskväll
Jag köper inte problemformuleringen. Om du upplever min aktivitet som "tragisk" så är det din egna uppfattning, som inte alls är uppenbar. F.ö grälade jag inte, jag diskuterade. Vilket ju är poängen med ett diskussionsforum. Vilket även är det jag gör nu. Diskuterar. Jag önskar att folk kunde läsa inlägg lite mer generöst. Jag tycker nog att det är mer tragiskt att typ 30 pers anmälde inläggen.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,411
Location
Nirvana
Jag köper inte problemformuleringen. Om du upplever min aktivitet som "tragisk" så är det din egna uppfattning, som inte alls är uppenbar. F.ö grälade jag inte, jag diskuterade. Vilket ju är poängen med ett diskussionsforum. Vilket även är det jag gör nu. Diskuterar. Jag önskar att folk kunde läsa inlägg lite mer generöst. Jag tycker nog att det är mer tragiskt att typ 30 pers anmälde inläggen.
Jag har aldrig anmält något inlägg någonstans. Vilka som gör det här vet jag inte, men det är uppenbart att någon eller några har reagerat. Det är inte så svårt att förstå varför. Är det inte tragiskt att folk ägnar en fredagskväll åt att gräla på nätet? Det tycker jag.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,007
Location
Ereb Altor
Jag har aldrig anmält något inlägg någonstans. Vilka som gör det här vet jag inte, men det är uppenbart att någon eller några har reagerat. Det är inte så svårt att förstå varför. Är det inte tragiskt att folk ägnar en fredagskväll åt att gräla på nätet? Det tycker jag.
Det framgick i någon modernisering att det haglade in anmälningar (tror 30st nämndes) och sedan postades några inlägg som exempel på dessa. Minns inte exakt men det är ju typ det här ovan som du referat till som gräl. Jag lovar dig att när jag grälar så är det en helt annan ton och jag har, bortsett från vid några enskilda tillfällen, aldrig grälat på nätet. Min puls just nu är runt stabil vila. Jag är inte i närheten av gräl. Vilket jag inte var under min diskussion med @Rickard heller. Som f.ö en forumit som jag upplever klarar av att bli emotsagd.

ergo, jag ägnade inte min fredagskväll åt att gräla på nätet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,457
Location
Helsingborg
Min puls just nu är runt stabil vila. Jag är inte i närheten av gräl. Vilket jag inte var under min diskussion med @Rickard heller. Som f.ö en forumit som jag upplever klarar av att bli emotsagd.

ergo, jag ägnade inte min fredagskväll åt att gräla på nätet.
Japp, samma här. Respekterar både Måns och @Vitulv trots att vi kan ha hårda ordalag. Däremot borde vi tänka på hur vi snackar officiellt i fortsättningen.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,893
ergo, jag ägnade inte min fredagskväll åt att gräla på nätet.
Jag upplevde inte heller att det var särskilt gräligt. Jag tyckte att det var en bra tråd med konstruktiv diskussion. Om jag var tragisk eller inte vette fasen, jag kände mig inte tragisk i vilket fall.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,894
Location
The Culture
1) Jag tycker att folk får diskutera på nätet vid precis vilken tidpunkt som helst, och anser inte att det är mer eller mindre tragiskt om den tidpunkten är en fredagkväll.

2) Jag tycker att det är tråkigt när folk grälar på nätet, oavsett om det är en fredagkväll eller inte, och föredrar om alla diskuterar snällt och kontruktivt.

3) Just den nämnda tråden har inte dragit på sig 30 anmälningar (ännu), men om vi summerar anmälningarna från alla trådar om AI-bilder de senaste veckorna är det möjligt att det blivit så många.

4) Jag har inte, och vill inte ha, någon möjlighet att påverka diskussionerna i förväg. Folk får diskutera och bryter de mot forumets regler så gör vi något åt det då.
 
Top