Nekromanti Förvirring om mystiska krafter

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Kapitlet om mystiska krafter har orsakat mig stor förvirring. Jag är kanske dum, jag känner mig det i alla fall... Men genom lite surfande på forumet tror jag att jag har klurat ut hur det ligger till men vill för säkerhets skull fråga om jag förstått rätt...

1. Pågående effekt är inte alltid viljestark<--stark, utan det är menat som ett exempel?

2. "Kontrollen sitter i tills...rp misslyckas med" och "effekten varar till mystikern misslyckas med" är både exempel på något som är en pågående effekt, eller? Dessa exempel är tagna från Bända vilja och förhäxa.
Det borde alltså betyda att man slår för dessa på mystikerns initiativ varje runda? Blir osäker eftersom sen på Tvångsförvandling så står ju detta faktiskt utskrivet, vilket får mig att tro att det kanske inte alls är så? Och är något av detta alls en "pågående effekt"?! För det nämns ju faktiskt aldrig med dessa ord?

3. Om dessa nu är pågående effekter och jag faktiskt har räknat ut hur det ska funka, betyder det att man kan ha hur många pågående effekter på gång som helst och att man slår för alla i början på rundan? Utan någon korruption osv?

DUM och förvirrad Panda....
 

KassRos

Veteran
Joined
27 Jan 2015
Messages
11
vad jag kommer ihåg så är det slag på ens viljestark som man slår på generellt, men det som står i mystiska kraftens text talar om vad man ska slå om på ex. förhäxa. (har inte boken i närheten, så jag går efter minnet)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Dum Panda;n79219 said:
Kapitlet om mystiska krafter har orsakat mig stor förvirring. Jag är kanske dum, jag känner mig det i alla fall... Men genom lite surfande på forumet tror jag att jag har klurat ut hur det ligger till men vill för säkerhets skull fråga om jag förstått rätt...

1. Pågående effekt är inte alltid viljestark<--stark, utan det är menat som ett exempel?

2. "Kontrollen sitter i tills...rp misslyckas med" och "effekten varar till mystikern misslyckas med" är både exempel på något som är en pågående effekt, eller? Dessa exempel är tagna från Bända vilja och förhäxa.
Det borde alltså betyda att man slår för dessa på mystikerns initiativ varje runda? Blir osäker eftersom sen på Tvångsförvandling så står ju detta faktiskt utskrivet, vilket får mig att tro att det kanske inte alls är så? Och är något av detta alls en "pågående effekt"?! För det nämns ju faktiskt aldrig med dessa ord?

3. Om dessa nu är pågående effekter och jag faktiskt har räknat ut hur det ska funka, betyder det att man kan ha hur många pågående effekter på gång som helst och att man slår för alla i början på rundan? Utan någon korruption osv?

DUM och förvirrad Panda....
Edit: Läs följande tråd så kan vi ju se om du har fler frågor efter det:
https://www.rollspel.nu/threads/695...xakt samma fråga finns kvar här på forumen...
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Tack för svaret =).
Men det står ofta "tills mystikern misslyckas med ett viljestyrka..." Men det står inte när dessa viljestyrkaslag ska slås? Om det är en pågående effekt så borde det ju bli ett slag varje gång i initiativordningen. Men det står inte. Är det helt allmänt kanske? Att om man av någon anledning måste slå viljestyrka och misslyckas så slutar magin funka? Det känns konstigt att det vore så.

Exempel: Bända vilja novis. Kontrollen sitter i tills rollpersonens koncentration bryts eller rollpersonen misslyckas med [Viljestark<--Viljestark].

Koncentration är när man tar skada, det är klart. Men när är det man ska slå dessa slag för viljeslag som kan misslyckas?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Dum Panda;n79525 said:
Tack för svaret =).
Men det står ofta "tills mystikern misslyckas med ett viljestyrka..." Men det står inte när dessa viljestyrkaslag ska slås? Om det är en pågående effekt så borde det ju bli ett slag varje gång i initiativordningen. Men det står inte. Är det helt allmänt kanske? Att om man av någon anledning måste slå viljestyrka och misslyckas så slutar magin funka? Det känns konstigt att det vore så.

Exempel: Bända vilja novis. Kontrollen sitter i tills rollpersonens koncentration bryts eller rollpersonen misslyckas med [Viljestark<--Viljestark].

Koncentration är när man tar skada, det är klart. Men när är det man ska slå dessa slag för viljeslag som kan misslyckas?
Jag har inte regelboken här och skriver dessutom på telefon. Så det bästa jag kan göra här och nu är klistra in det förslag jag skrev i andra tråden, som Järnringen iallafall inte aktivt klagade på... ;-)

Om det fortfarande inte är klart, är det nog bäst för alla om vi inväntar ett officiellt svar.

Mycket skum editor men förhoppningsvis kommer det här:
Men tills dessPågående effekt: Grundregeln för pågående effekter är att de verkar tills mystikern misslyckas med ett Viljestark, vanligtvis modifierat av offrets Viljestark. Slå varje runda på mystikerns initiativ, ett slag per pågående effekt och offer. Den pågående kraften kräver ingen koncentration från mystikern; att slå dessa slag räknas som fri handling.

För effekter som drabbar rollpersonerna vänder SL på slaget enligt regeln om motståndarens förmågor på sidan 173 (avsnittet "Förmågor"). Exempel: En häxa anfaller resen Ogina med Örtrankor. Det angivna slaget i beskrivningen är [Viljestark
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det gick sådär. Men tillräckligt kom med för din fråga. Kolla andra tråden via länken i mitt tidigare post. Mvh, Z
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
@Dum Panda: tror att de andra har svarat på dina frågor, eller att du själv redan gissat svaret.

"tills mystikern misslyckas med ett viljestyrka..." betyder att mystikern slår på sin tur i initiativordningen, precis som du gissade.

Alla effekter som pågår flera rundor (eller kan göra det, beroende på om slag lyckas) räknas som pågående effekter.

En mystiker kan ha obegränsat antal pågående effekter igång samtidigt. Korruptionen kommer vid kastandet av kraften och är oberoende av hur många rundor den pågår.
 

Opoopo

Veteran
Joined
12 Mar 2015
Messages
159
För att förtydliga, när magikern slängt sin besvärjelse, säg förvirra. Då är magikern fri att agera, slänga en ny besvärjelse, springa, attackera osv och kan som en fri handling fortsätta med besvärjelsen? Så länge motståndsslaget lyckas? Det ända som kan bryta detta är att magikern blir attackerad, alternativt att den förvirrade klarar motståndsslaget (eller att magikern misslyckas om det är en RP som är magikern)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Ja, begreppet koncentration betyder alltså inte vad det gör i vissa andra spel, att magikern måste spendera sina rundor på att fokusera på att upprätthålla trollformeln och inte kan göra något annat medan den är igång.
 
Top