Nekromanti Förvirrad över D&D, hur ligger det till?

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Hej! Jag har aldrig spelat något D&D utan har endast erfarenhet av Eon III. Som jag förstått så finns det flera olika versioner av D&D där det förr fanns en enklare version och en mer advancerad (AD&D) dock så har numera den enklare versioner blivit nedlagt och AD&D har döpts om till D&D och är numera i sin 4e version. Förmodligen skiljer sig reglerna från de olika versionerna? Är det stora skillnader? Kan böcker o.s.v. från tidigare versioner användas i nya?
Sen som jag har förstått det så finns det ingen D&D värld? Utan det finns flera världar t.ex. "Krynn" i Dragonlance serien (som jag läser för tillfället) men sedan kan spelledaren skapa en egen värld eller hur ligger det till?
Jag kollar även på videor av en kille som snackar allmänt om rollspel o.s.v. (Counter Monkey) och han nämner massa olika spel som D&D o.s.v. t.ex. berätta han om spelet "Planescape" och sa att det var AD&D 2nd edition, men spelet lär inte alls som jag tänker mig D&D. Är spel som Planescape bara baserade på regelsystemet eller är det en speciell värld i D&D eller hur ligger det till?
Skiljer sig världarna i teknologi? Går det att vandra mellan olika världar?

Jag är grymt förvirrad av detta så är tacksam om någon kunde bringa lite ljus i mitt mörker.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Det här är ju ganska stora frågor som kräver en hel del utläggning. Har du kikat på t.ex. Wikipedias sida om D&D? Det är en bra start, så kanske det leder till mindre, mer specifika frågor senare?

Annars är snabba svar:
1. Det jobbas på en femte version, 4e är mer brädspelsaktig än tidigare, Advanced var tilläggsregler till grunderna.
2. 4E har en implicerad setting, men annars är reglerna hyfsat fristående från settingen. Man kan skapa egen värld eller använda en färdiggjord.
3. "Planescape" är en värld man kan använda.
4. Världarna skiljer sig en del vad gäller teknologi
5. Ofta kan man vandra mellan världar. Just "Planescape" är en knutpunkt för världsvandring.
Glasgow_kiss said:
Har har kollat Wikipedia och lite annat men iprincip är det så att ju mer jag kollar upp desto mer ny fakta får jag som skapar nya frågor. Så en spelare skulle kunna besöka en värld och få tag på en bazooka, M4A1 och nån typ av flygande kärnvapenspansarvagn och sedan vandra till Krynn och bara fucka upp allt?
Jarl said:
Se Eksems svar nedan. Generellt sett är D&D-världar fantasy-världar som inte skiljer sig alltför mycket i teknologinivå. Att ta bazookas till Krynn är ungefär som att en EON-sl får för sig att Neotech och Eon är parallella universa och det går att transportera sig mellan dem.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Dungeons and Dragons finns i ett stort antal versioner, som jag skulle gruppera ungefär så här:

Original Dungeons and Dragons (OD&D)
- Detta är i princip den första D&D-lådan, samt ett antal tillägg. Här läggs grunden för mycket som är etablerat i spelet så som grundegenskaper (Styrka, Intelligens, mm), klasser (Fighter, Magic-User, Cleric, Thief, etc), raser (Elf, Dwarf, Halfling), Levels samt hela experience-systemet, magisystemet (man läser in besvärjelser varje dag och kan använda dem en gång), många ikoniska monster och magiska föremål. Det här spelet är ganska light weight. Reglerna är inte många eller särskilt komplicerade.

Advanced Dungeons and Dragons (AD&D)
- Det här är ett spel som påminner mycket om Original Dungeons and Dragons, men med ett antal regeltillägg, förtydliganden och komplikationer. Det finns ett mycket avancerat initiativsystem t.ex., och väldigt komplexa regler för vilka grundegenskaper som låter dig spela vilka klasser, och liknande. Det är ett märkbart tyngre system än OD&D, men fortfarande väldigt likt orginalet.

Basic Dungeons and Dragons (B/X, BD&D, RC, etc)
- Det kom flera varianter av Basic D&D, men de påminner starkt om varandra. Dessutom påminner de mycket om OD&D. Klasser och raser har slagits ihop till att vara samma sak, och det finns färre klasser än i AD&D eller kompletta OD&D.

Advanced Dungeons and Dragons 2 (AD&D2)
- Det här är det D&D-spel som jag har minst koll på. Det är någon slags strömlinjeformad variant på AD&D, och känt för att det finns väldigt många tilläggsböcker för de olika raserna och klasserna, vilket väl kan anses vara rollspelsstandard sedan dess.

Dungeons and Dragons 3.X (3.0, 3.5, PathFinder)
- Här tar spelet ett ganska långt kliv från tidigare versioner av D&D. Redan vid AD&D2 är det knepigt att använda material från tidigare versioner (allt innan dess är dock extremt lätt att konvertera, oftast behöver man inte ens göra det), men här är det omöjligt. Många av spelets grundstenar finns kvar, men nivåer och siffror på allt är rejält justerat. Experiencesystemet är nu mer centrerat runt att besegra monster istället för att komma över pengar, monster har många, många fler siffror än tidigare, både monster och rollpersoner har nu ett skillsystem som påminner om de som finns i spel som Drakar och Demoner eller Eon, man introducerar också "feats" som är särskilda "trick" som både rollpersoner och monster kan ha, och spelet svämmar över av klassvarianter. Reglerna är också mycket mer formaliserade och noggranna än tidigare, och saker som position i strid är mycket viktigare (att spela med miniatyrer går från att vara ett i huvudsak estetiskt val till att faktiskt vara ganska centralt i hur reglerna fungerar). Vid det här laget är också det här med att bygga ett litet kungarike som centralt slutmål nästan helt utraderat ur spelet.

Dungeons and Dragons 4E (4E)
- Ytterligare ett stort kliv. Allt färre av spelets grundstenar finns kvar. Framförallt är magisystemet är helt ersatt av ett kraftsystem som alla klasserna använder. Miniatyrer går här till att vara helt centrala i spelet som är svårt att spela utan dem. Ett helt nytt system för kroppspoäng och helande gör att D&D går från att sakta nöta ned resurser, till att i större utsträckning handla om stora encounters som definierar ett helt spelmöte.

---

Jag kan skriva mer om spelvärldar senare, men i man kan säga att det inte finns en enda D&D-värld, utan väldigt, väldigt många. Det finns en kosmologisk idé om att man kan vandra mellan de olika världarna, men det är såklart upp till de enskilda spelgrupperna huruvida detta är något som är en del av kampanjen. Troligtvis äger detta mest rum på väldigt höga nivåer i spelet, men det finns absolut en teoretisk idé om att kunna ta med sig bazookas till typ Krynn, men jag skulle inte säga att det här är typiskt för D&D-spelande (även om det säkerligen finns minst ett par spelgrupper som gjort just detta).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Eksem går igenom de olika versionerna. Rörande världarna så finns det en rad D&D settings som har sina egna världar, både utgivna av TSE/WOTC eller tredje part. Dessa är självständiga. Sedan finns det ett par settings, främst Spelljammer och Planescape, där alla olika D&D världar hänger ihop och man kan resa mellan dem. Sedan är din bild om hur man spelar D&D antagligen fel och rätt. D&D kan spelas precis hur som helst mer eller mindre, från super stelt med regel fokus till extremt filosofiskt. Lyssnar du på Counter monkey så har du ett bra intro på ett kul sätt att spela det :D Teknologi nivåerna är nästan alltid "fantasy" vilket går från Darksun som är stenålder till Ebberon som är steampunk första världskriget där Darksun är den mest high powered kampanjvärlden. Mgi spöar generellt skiten ur teknologi så din bazooka är sämre än en eldboll som vilken magic-user värd sin hat kan kasta på Krynn. Sedan är vissa världar svårare att åka till än andra världar även i Planescape/Spelljammer. Krynn är isolerat och har egna gudar och saker och den största kopplingen är att når man level 18 på Krynn sparkar gudarna ut en från planeten så man inte kan hota dem. Då landar man i en annan dimension.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
För att göra det mer komplicerat så finns det dessutom en massa spel som är som Dungeons & Dragons version X. Just nu är världens mest säljande rollspel (enligt listan postad nyss någonstans på forumet här) rollspelet Pathfinder. Pathfinder är Dungeons and Dragons version "3.75". När Wizards (som ger ut Dungeons and Dragons nu) bestämde sig för att ge ut det vi kallar för 4th edition så valde Paizo Publishing som för att istället ge ut en ny version av Wizards D&D3(.5). Det blev uppenbarligen mer populärt än vad spelet som just nu heter Dungeons & Dragons. Men om spelet heter Pathfinder så ÄR spelet ändå Dungeons & Dragons. Skillnaderna jämfört med det "riktiga" D&D3.5 är mest små förbättringar och några få monster som de av copyright-skäl inte får ha med.

Sen har det på senare år dessutom dykt upp varianter av äldre Dungeons & Dragons-versioner. Spel som Labyrinth Lord, Swords & Wizardry och Delving Deeper är försök att mer eller mindre klona någon version av Basic Dungeons & Dragons, Advanced Dungeons & Dragons och Original Dungeons & Dragons. Sen finns spel som Mazes & Minotaurs som tar någon tidigare D&D-version och anpassar den för att passa en grekisk-mytologisk setting och stil eller Lamentations of the Flame Princess som är ute efter att banda en Basic D&D-version med smidigare regler med fantasy på jorden under 1600-talet med en stor dos cthuloida tentakler...

Vad som är "Dungeons & Dragons" för folk varierar nog rätt kraftigt från person till person. På utrikiska forum är "edition wars" en stor grejj och ett tag var det så på rollspel.nu också. Men jag tror vi har kommit överens om att inte hålla med om allt här nu. Men snart släpps ju nästa version, det som kallas 5e eller D&D Next. Det ryktas om att det kommer till sommaren och då ska vi nog få fart på lite meningslöst bråk om vilken version som är bäst igen! Woooohoooo!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag har aldrig spelat något D&D utan har endast erfarenhet av Eon III. Som jag förstått så finns det flera olika versioner av D&D där det förr fanns en enklare version och en mer advancerad (AD&D) dock så har numera den enklare versioner blivit nedlagt och AD&D har döpts om till D&D och är numera i sin 4e version.
DnD fyllde 40 år för en månad sen, EON har inte ens fyllt 20. EON IV ska snart släppas, är det då så konstigt att det finns mer än dubbelt så många DnD-versioner än det finns EON-versioner?

Här är en komplett lista på de olika officiella versionerna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Editions_of_Dungeons_&_Dragons

Förmodligen skiljer sig reglerna från de olika versionerna? Är det stora skillnader? Kan böcker o.s.v. från tidigare versioner användas i nya?
Original Dungeons & Dragons från 1974 (ODD74), Advanced Dungeons & Dragons från 1977 (ADnD), de olika versionerna av Basic Dungeons & Dragons (BDnD) och Old School Renaissance-klonerna (OSR) är i princip kompatibla med varandra.

ADnD2 från 1989 är inte lika kompatibel, men går om man anstränger sig.

DnD3 från 2000 skiljer så pass mycket att man måste jobba rejält för att konvertera till/från äldre versioner. Dock är DnD3 störst, så det mesta finns redan konverterat.

DnD4 från 2008 är ett helt eget spel. Konvertering betyder att man måste skriva om allt från grunden.

DnD:Next som släpps nu hösten 2014 har man sagt ska vara kompatibelt med alla tidigare versioner - men det tror jag inte på förrän jag ser det. Räkna med att det kommer att vara mest kompatibelt med DnD3.

Sen som jag har förstått det så finns det ingen D&D värld? Utan det finns flera världar t.ex. "Krynn" i Dragonlance serien (som jag läser för tillfället) men sedan kan spelledaren skapa en egen värld eller hur ligger det till?
Ta inte illa upp, men nu tänker du som en EON-spelare. :)
Inte ens Drakar och Demoner har bara en värld: Ereb Altor, Chronopia, Trudvang,...

Det finns dussintals världar, eller Campaign Settings, till DnD:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dungeons_&_Dragons_campaign_settings

Vidgar man till alla d20-världar är det antagligen ett hundratal världar.

Är spel som Planescape bara baserade på regelsystemet eller är det en speciell värld i D&D eller hur ligger det till?
Planescape är inte ett spel, utan en Campaign Setting.

men spelet lär inte alls som jag tänker mig D&D.
Och hur tänker du dig DnD då? :)

Skiljer sig världarna i teknologi?
Nämn en teknologinivå så kan jag nämna en värld.
Återigen: vidgar man begreppet till d20-världar kan man spela Conan, Call of Cthulhu och Star Wars samt allt däremellan.

Går det att vandra mellan olika världar?
Återigen tänker du som en EON-spelare. :)
Det är spelledaren som bestämmer vilken värld man spelar i.
Det är spelledaren som bestämmer vilka andra världar som finns.
Det är spelledaren som bestämmer hur man kan färdas mellan olika världar.
Det är alltså inget som bestäms av DnD-reglerna i sig, även om det givetvis finns förslag i reglerna.

Med det sagt så finns det vissa världar som av tradition har väldigt speciella regler för hur man tar sig dit och därifrån. T.ex. Ravenloft. Kommer man till Ravenloft kommer man antagligen inte därifrån.

Planescape är lite speciell då hela idén med settingen är att man ska färdas mellan olika existensplan (Även campaign settingen Spelljammer fungerar på ett liknande sätt).
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Glasgow_kiss: känner du att du fått klarhet på något sätt eller har det bara blivit mer förvirrat? :)
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Som jag alltid tänkt mig D&D så finns det klasser som har tillgång till olika skills som de andra inte kan få (t.ex har bara cleric och paladin helningsmagi), man får exp och går upp i level för att låsa upp skills eller förbättra de man har (lite som i många rpg tv-spel). Sen tänker jag mig att det utspelar sig i en fantasymiljö under medeltiden där det ej finns några krutbaserade vapen ännu (kanoner, muskedundrar osv) men det finns magi och man slåss mot en rad olika typer av monster och varelser. Teknologinivån tänker jag mig ungefär att det finns katapulter, balista, vapen och rustning av stål. Sedlar och tryckpress är ännu ej uppfunnet i min miljö.
Bolongo said:
"Som jag alltid tänkt mig D&D så finns det klasser som har tillgång till olika skills som de andra inte kan få (t.ex har bara cleric och paladin helningsmagi"

Den moderna termen för detta är "niche protection", och ja, alla varianter av D&D har detta... i grundreglerna. Tyvärr finns det en tendens att gränserna blir mer och mer suddiga ju längre en upplaga fortlever, när nya klasser, subklasser och andra sätt att skaffa förmågor dyker upp.

Fast den här tendensen startade egentligen under AD&D 2e, tidigare upplagor var relativt förskonade från urvattning. Vilket jag misstänker är en bidragande faktor till OSR-trenden.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Glasgow_kiss;n9040 said:
Som jag alltid tänkt mig D&D så finns det klasser som har tillgång till olika skills som de andra inte kan få (t.ex har bara cleric och paladin helningsmagi), man får exp och går upp i level för att låsa upp skills eller förbättra de man har (lite som i många rpg tv-spel). Sen tänker jag mig att det utspelar sig i en fantasymiljö under medeltiden där det ej finns några krutbaserade vapen ännu (kanoner, muskedundrar osv) men det finns magi och man slåss mot en rad olika typer av monster och varelser. Teknologinivån tänker jag mig ungefär att det finns katapulter, balista, vapen och rustning av stål. Sedlar och tryckpress är ännu ej uppfunnet i min miljö.
Du kan absolut spela så :)

Jag gillar krutvapen och de har funnits i spelet sedan åtminstone 2ed som allternativ, Pathfinder har till och med en hel klass och flera skjutvapen kedjor rörande skjutvapen och i min senaste Pathfinder kampanj körde någon en revolverman.

Skills finns i vissa versioner av spelet men de finns inte i många versioner och i de flesta versioner är de inte ett dugg viktiga. Jag gillar inte skills så jag brukar köra versioner utan dem.

Jämförelsen med tv-spel fungerar inte riktigt, det är som Neverwinter nights/Baldurs gate eftersom de spelen är baserade på D&D men inte mycket annat. De flesta tv-spel har en massa förmågekedjor som för det mesta inte finns i D&D förutom för vissa klasser som man kan köra på vissa sätt. Tex 3.5 fightern.

Man slåss mot monster i de flesta kampanjer och jag gillar den biten men hur mycket man gör sådan är olika. I de flesta versioner får man mycket mer xp av skatter så man letar efter sätt att aktivt undvika strider och slåss bara "fult" (jag gillar att kasta ner vagnar med brinnande oljetunnor på folk personligen ;) ) medan man i andra versioner är ute efter den taktiska striden. Vissa versioner (så som 3.5 och Pathfinder) kan köras på båda sätten.

Den teknologiska nivån varierar mellan järnålder till den tidiga renässansen i de flesta kampanjvärldar med ett par avstickare så som Dark sun som är stenålder och Ebberon som är tidigt 1900-tal. Men teknik nivån du tänker dig kan man absolut köra med :)

Magi finns nästan alltid (systemet är inte riktigt balanserat utan det) men flera kampanjvärldar har begränsad magi, vissa har konstig magi så som psionics istället för vanlig magi och vissa kampanjvärldar har extra magi sorter (så som vissa editions av Dragonlance).
 

Glasgow_kiss

Veteran
Joined
29 Jul 2010
Messages
117
Location
Göteborg
Så skulle jag köpa D&D så köper jag först bara regelböckerna som går igenom regler. Sedan behöver jag köpa en kampanjvärld om jag inte vill skapa en egen värld? Sen i kampanjvärlden står det vilka vapen m.m. som finns tillgängliga i den världen? Men vill jag skapa en egen värld finns det olika moduler t.ex "Medeltida vapen och rustningar" och "Renässansens vapen och rustningar" eller var hittar man detta?
Bolongo said:
Nja, det finns förstås utrustningsböcker. Men alla dina normala svärd och sköldar och dylikt finns i grundreglerna. Om du bara vill köra helt vanlig kvasimedeltida mellanmjölksfantasy behöver du inget mer.

Kampanjvärldar anger ibland undantag till grundreglernas utrustningslistor, förstås.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,567
Glasgow_kiss;n9082 said:
Så skulle jag köpa D&D så köper jag först bara regelböckerna som går igenom regler. Sedan behöver jag köpa en kampanjvärld om jag inte vill skapa en egen värld? Sen i kampanjvärlden står det vilka vapen m.m. som finns tillgängliga i den världen? Men vill jag skapa en egen värld finns det olika moduler t.ex "Medeltida vapen och rustningar" och "Renässansens vapen och rustningar" eller var hittar man detta?
Alla vapnen som du kan tänkas behöva finns i grundreglerna och vill du begränsa vilka som finns tillgängliga i din värld är det bara att göra det. Den vanligaste sådana begränsningen är "inga krutvapen" tex.

Vill du kolla in reglerna så finns alla Pathfinder reglerna (som är den aktuella versionen mer eller mindre) här: http://www.d20pfsrd.com/

Där är alla regler från alla regelböckerna Paizo släppt plus en hel del 3de parts grejer.

Medan det finns en massa kampanjvärldar och jag gillar många av dem (jag gjorde till och med en fokusserie på gamla forumet) så är en av de stora tjusningarna med D&D att skapa sin egen. Vill du ha något färdigt som du inte behöver betala för skulle jag rekommendera New World kampanjen som är skrivna av en professionell spelskapare, har fyra böcker och som finns gratis här: http://slangdesign.com/rppr/the-new-world-free-4e-dd-campaign-setting/

Men min rekommendation är att testa att skapa din egen värld, det är ett av de stora nöjena med att spelleda D&D. :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Glasgow_kiss;n9082 said:
Så skulle jag köpa D&D så köper jag först bara regelböckerna som går igenom regler. Sedan behöver jag köpa en kampanjvärld om jag inte vill skapa en egen värld? Sen i kampanjvärlden står det vilka vapen m.m. som finns tillgängliga i den världen? Men vill jag skapa en egen värld finns det olika moduler t.ex "Medeltida vapen och rustningar" och "Renässansens vapen och rustningar" eller var hittar man detta?
Vill du starta med D&D så rekommenderar jag att du beroende på version skaffar:
D&D4: Players Handbook, Monster Manual, Dungeon Maters Guide.
Pathfinder: Core Rulebook, Bestiary

Vill du spela någon av de äldre versionerna så rekommenderar jag en modern klon. LL, LotFP, S&W eller liknande. Och de börjar du med att kolla på de gratisversioner som finns på nätet, sen skaffar du det du vill i bokform.
kloptok said:
Nog vet jag att du gillar LotFP och sånt där, men "Dungeon Maters Guide"? Är det något att rekommendera till en stackars nybörjare? ;)
chrull said:
Caligo said:
"Dungeon Maters Guide"... något för www.rollspel.se kanske?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
De moderna klonerna som chrull pratar om (och direktlänkar till gratis-versionerna av reglerna) är:
Labyrinth Lord (gratisversionen har inga illustrationer)
Lamentations of the Flame Princess (det här spelet har regler för tidiga krutvapen, gratisversionen har inga illustrationer)
Swords & Wizardry (hela den utökade versionen av reglerna är numera gratis, bilder och allt)

Det tog mig ett tag att släppa Eon-spelstilen och komma in i vad de gamla versionerna av D&D faktiskt handlade om och hur de fungerade, men jag lovar dig att det är otroligt värt det. Att reda ut historien bakom D&D och de olika versionerna kräver en del läsande och tålamod, men det är bara nödvändigt om du verkligen är nyfiken ;)
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,224
Location
Stockholm
För att faktiskt bidra till tråden (och inte bara larva mig med kommentarer) skulle jag vilja rekommendera Lamentations of the Flame Princess (LotFP). Jag var fram till ungefär ett år sedan mycket skeptisk till allt som var ens i närheten av Dungeons & Dragons och tyckte att spel med levels bara var för powergamers men efter att ha provat på och läst in mig på just LotFP är jag nu helt såld. Regelsystemet är snabbt och enkelt (glöm långdragna strider) och just LotFP har en fantastisk setting som jag verkligen gillar. Den semi-officiella settingen som har växt fram sedan spelet skapades är någon sorts 1600-tals-Europa med inslag av cthuloida monstrositeter, primitiva skjutvapen och ond bråd död. Fokus ligger på grottkrälande (dungeon crawling) och jag skulle säga att de flesta publicerade äventyr består av dungeons eller innehåller sådana.

Det var settingen i kombination med snygga och orädda produkter som lockade mig till just LotFP men vill du ha mer standardfantasy med alver och dvärgar kan du lika gärna rikta in dig på någon annan klon. Där har jag tyvärr ingen erfarenhet men vad jag förstått så är de alla väldigt lika och skiljer sig mest i detaljer. Dock är regelsystemet i LotFP anpassat även för standardfantasy så det är inga problem att spela det i en annan setting än den som finns i de publicerade äventyren (det finns även några publicerade äventyr som är standardfantasy).

Vill du ha hela maskineriet med klasser, feats, taktiskt stridssystem med brädspelskänsla så är det nog bättre att titta på modernare D&D-versioner. Och där har jag varken intresse eller erfarenhet, men det finns det definitivt andra här på forumet som har.
 
Top