Förvaring av pamfletter och zines

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Har stött på något av ett lyxproblem och det är att förvara zines och pamflettäventyr och liknande. Har aldrig haft så många dylika saker tidigare, men i och med vurmen för dem under de senaste åren så blir de allt fler. Och ryggarna är liksom meningslösa, så att hantera dem som böcker i en bokhylla blir högst märkligt.

Frågan är därför: har någon en bra idé på förvaring för pamfletter och zines och foldrar och dylikt? Hur förvarar ni era grejor?
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Jag tänker det är bra att förvara sådant liggande, gärna i arkivlådor. Många arkivarier tycker ju att handlingar (till skiland från trycksaker här) ska rensas från gem, häftklamrar och plastfickor, som alla kan skada papper på lång sikt. Så gjorde vi i alla fall på arkivet jag var chef för under ett par år.

Mina egna gamla rollspelspapper ligger i en himla röra, och mår nog inte så bra.
 
Last edited:

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,006
Location
Umeå
Om innehållet är viktigare än att bevara formatet så kan man binda ihop tidningar till en bok. Man kan binda in en innehållsförteckning i början om man känner sig ambitiös så går det lättare att hitta sedan.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Tidskriftssamlare har jag ingen bra erfarenhet av, de leder mest till skador.
Jag har mina trycksaker i https://bigso.com/products/office/birger/.
Det var väldigt fräsiga lådor. Kul grej.

Jag tror dock fortfarande på tidskriftssamlare som ett prisvärt förvaringssätt personligen.
Det kräver en del snits för att funka bra, men när man väl har det så tycker jag som sagt att det går bra, nackdel är att tidningarna kan bli dammiga, det problemet löser ju lådorna automatiskt.
 
Top