Nekromanti Förvandling och utrustning

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Hej alla glada forumister. Sitter och knepar och knåpar på en ny rollperson och har kommit en bra bit på vägen. Men det jag funderar på då jag och vår SL är lite fundersamma om hur vi ska köra med utrustning om man använder förvandling.

Vad händer egentligen när man lägger förvandling på någon? 1. Den utrustning som personen bär försvinner den och dyker upp igen när varaktigheten gått ut.
2. Personen tappar all utrustning och den blir liggandes. Alternativt att utrustningen går sönder om personen förvandlas till ett väldigt stort djur.
3. Personen har utrustningen på sig man kan inte plocka fram föremål och den syns inte. Buren rustningen skyddar dock.
4. Det går helt inte att använda förvandling om målet inte är naken.

Det finns säkert fler tänkbara varianter. Tänkte bara höra vad ni olika tycker. Personligen tycker jag att alternativ två blir lite komplicerat då om man använder den i strid på fiender lyckas med att få de mest härdade krigarna ur fattning. Egentligen är det så med alternativ 1 också. Oj ditt Gordpansar försvann o du blev till en hund.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
M&M s114 said:
Effekten förvandlar en varelse till en valfri själlös varelse - det vill säga ett djur. Offrets sinne är precis som vanligt, men man kan inte tala eller använda vapen eller verktyg.
Jag väljer att inkludera eventuell rustning i "vapen och verktyg". Ditt förslag nummer 2 tycker jag låter vettigast och det är det jag kör med i mitt Mundana.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Effekten är ju i sig lite (eller kanske inte så lite) skum, vilket leder till resultat som det här. Personligen skulle jag använda version 2, eftersom den verkar mest konsekvent, men med tanke på att effekten i originalutförande får så pass många udda effekter (som ultrasnabba, jättestarka råttor och spindlar) så skulle jag inte utesluta variant 1 om 2:an leder till trubbel.

Som kuriosa kan nämnas att jag funnit det intressantast att ha kvar ovan nämnda udda effekter som de är...
 

Ludwig

Veteran
Joined
29 May 2004
Messages
83
Location
Hultsfred/Uppsala
Jag finner dock en personlig brist i ettan, när det finns extra tåligt/förstärkt pansar, så skapar det en viss problematik ifall personen/personerna omgår en förvandling, låt oss kalla det för korsett-effekten, så kanske ni förstår vad det är jag menar.

Däremot så har jag inte spelat Eon på tre år, så ni får gärna ge mig en kort summering om självaste färdigheten/förvandlingen/förtrollningen.

Med vänliga hälsningar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Effekten 'Förvandling' utgår i sin helhet. Den ersätts istället med effekten Sann Förvandling, som mejkar mer säns.

Vad utrustning anbelangar, brukar jag argumentera för att effekter påverkar allt som ligger innanför en individs magiska fält; dvs dess aura. Det är därför man kan påverka en person med effekter med räckvidden Beröring även om man bara rör personen utanpå dess kläder eller rustning, så länge man är såpass nära personens kropp att ens kraftfält möts. Dvs, att gripa tag i nederkanten på någons mantel eller klänningsfåll räcker nödvändigtvis inte men att knacka dem på axeln eller dra dem i håret should do the job.

På samma vis kan effekter som Osynlighet etc påverka saker som ligger tillräckligt nära kroppen och inte är alltför skrymmande för att individens kraftfält ska kunna kapsla in dem tillräckligt. Samma logik torde kunna appliceras på förvandlingseffekten.

I.e, alternativ 1 och 2 i kombo är min lösning.

- Ymir, har tänkt
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Alternativ 1 var ju "Den utrustning som personen bär försvinner den och dyker upp igen när varaktigheten gått ut.", så jag har svårt att se vad för slags "korsett-effekt" som skulle kunna uppkomma...

Effekten i fråga är nog den krångligaste i magiboken, ataxatropiskt och gör i stort sett att personen i fråga antar formen av något djur utan att något annat ändras undantaget massan, som kan modifieras i olika grad beroende på magnitud. Alla konstigheter som verkar resultera är troligtvis autentiska.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Vad utrustning anbelangar, brukar jag argumentera för att effekter påverkar allt som ligger innanför en individs magiska fält; dvs dess aura. Det är därför man kan påverka en person med effekter med räckvidden Beröring även om man bara rör personen utanpå dess kläder eller rustning, så länge man är såpass nära personens kropp att ens kraftfält möts. Dvs, att gripa tag i nederkanten på någons mantel eller klänningsfåll räcker nödvändigtvis inte men att knacka dem på axeln eller dra dem i håret should do the job.

På samma vis kan effekter som Osynlighet etc påverka saker som ligger tillräckligt nära kroppen och inte är alltför skrymmande för att individens kraftfält ska kunna kapsla in dem tillräckligt. Samma logik torde kunna appliceras på förvandlingseffekten.
Håller heltoch hållet med.
men då ska vi inte gå in på effekter med avstånd som tex blixt. Den påverkar ju uppenbart en person, och effekten påverkas av hur mycket kläder offret har på sig.
Medans tex skydd mot magi bara gäller Personen och inte kläder.
 
Top