Förvånande gräsrotsfinansiering

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Svärdets Sång, Mörk Borg, Sagospelet Äventyr, Call of Cthulhu Sverige och Nordiska Väsen tillagda på listan. Det finns säkert fler jag missat.
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag har backat fler än hälften av dessa spel, och antar att det finns många fler som jag. Så en undran är hur många unika backare det handlar om.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Best of Fenix kanske platsar?
Skuggornas supplement
Skeppskortlek till En Garde och Pirater!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag har backat fler än hälften av dessa spel, och antar att det finns många fler som jag. Så en undran är hur många unika backare det handlar om.
DoD 2016 lär ha lockat en del. Annars är det nog få eller inga unika finansiärer gissar jag.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag utelämnade avsiktligen tillbehören. Tyckte listan blev lång nog ändå. :)
Saknar Symbaroum av de större spelen pga det. Ingen svensk crowdsourcing av grundboken. Synd, hade varit intressant att jämföra med övriga. Någon som vet siffrorna på förhandsbeställningarna? :)
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag skulle vilja ha siffror på försäljning i butik kontra kickstarter. Jag antar att det inte är någon som fått siffror från Adlibris, Bokus, SF-bok, samt förlagens egna webbshoppar och lagt ihop dem. Men det vore kul att veta.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
😀
Det är inte mängden som är viktigast, det är vilken avkastning de kan ge.
Jag undrar jag. Antal backers är väl snoppmätning mellan rollspelare för vem som spelar det bästa spelet?

"Men mitt favoritrollspel backades av 700 personer!"

Som ängslig hipster kan jag ju inte spela något som sålt i mer än 50 ex.

(Annars var https://www.nordnordost.se/?p=1158 rätt givande, där vi jämförde rankningen mellan "bästa spel" och "mest spelade spel" för att försöka hitta guldklimparna från de senaste tio åren av utgivning, det var inte spelen jag väntat mig som trillade ut som de objektivt bästa rollspelen.)

Och som krass kapitalist så håller jag med, avkastning är intressantast. Många sålda ex är ju ingen vidare poäng om man går med förlust på varje bok. :)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Gör ni några andra reflektioner?
Det är slående hur få backarna är - antalet unika backare till alla de här spelen kan ju bara vara ett par tusen personer. Nu vet vi inte hur många av varje spel som säljs på andra sätt men upplagorna till många av de här spelen måste ju räknas i tiotal och hundratal. Ett spel som trycks i ett par tusen ex är stort i Sverige!

Hur många rollspelare deltar i en aktiv kampanj med ett svenskt rollspel (och spelar på svenska)? Det kan ju inte handla om mer än ett par tusen personer? Vår hobby är ack så liten - på ärans och hjältarnas språk i alla fall.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det är slående hur få backarna är - antalet unika backare till alla de här spelen kan ju bara vara ett par tusen personer. Nu vet vi inte hur många av varje spel som säljs på andra sätt men upplagorna till många av de här spelen måste ju räknas i tiotal och hundratal. Ett spel som trycks i ett par tusen ex är stort i Sverige!

Hur många rollspelare deltar i en aktiv kampanj med ett svenskt rollspel (och spelar på svenska)? Det kan ju inte handla om mer än ett par tusen personer? Vår hobby är ack så liten - på ärans och hjältarnas språk i alla fall.
Ja, strax över 1000 pers som är villiga att köpa ett spel. Antalet spelare är sannolikt något fler (alla grupper består av en stackare som köper allt och 4 snyltare ;) ).

Ps. Detta kan vi jämföra med Khelataar som trycktes (och till slut såldes slut) i 8000 ex. Och det var ett litet nischat spel! På 80-talet då.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Ja, strax över 1000 pers som är villiga att köpa ett spel. Antalet spelare är sannolikt något fler (alla grupper består av en stackare som köper allt och 4 snyltare ;) ).

Ps. Detta kan vi jämföra med Khelataar som trycktes (och till slut såldes slut) i 8000 ex. Och det var ett litet nischat spel! På 80-talet då.
Den siffran kände jag inte till, men den här uppgiften att 100000 personer (läs: pojkar, länge leve sexismen) spelade Drakar på 80-talet skvalpade runt i mitt huvud när jag skrev det där.

Ett exemplar kan förivsso roa många personer, men å andra sidan tror jag många exemplar - kanske en majoritet - aldrig spelas, eller i förekommande fall ens läses. Och alla ex vill bli spelade!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Saknar Symbaroum av de större spelen pga det. Ingen svensk crowdsourcing av grundboken. Synd, hade varit intressant att jämföra med övriga. Någon som vet siffrorna på förhandsbeställningarna? :)
Har tyvärr inte koll på förhandsordrar men intresset var stort då böckerna såldes snabbt och en andra tryckning planerades tidigt. Volymerna av de första böckerna till spelet följde mönstret från Mutant: UA, inga övervolymer och brist uppstod pga stort intresse.
Det är en spaning, nästintill killgissning, men det är vad jag kan bidra med.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Jag skulle vilja ha siffror på försäljning i butik kontra kickstarter. Jag antar att det inte är någon som fått siffror från Adlibris, Bokus, SF-bok, samt förlagens egna webbshoppar och lagt ihop dem. Men det vore kul att veta.
Här pratar vi om olika perspektiv. Kickstarter är inte främst en försäljningskanal, det är en finansieringsportal. Men du säljer såklart också.
En Kickstarter för ett svenskt rollspel ger ett lager på 3-4 gånger mängden Kickstartersålda spel (tumme-pekfinger mått). Lagret avyttras dock under en mycket längre period.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Ja, strax över 1000 pers som är villiga att köpa ett spel. Antalet spelare är sannolikt något fler (alla grupper består av en stackare som köper allt och 4 snyltare ;) ).
Precis. 1000 pers kan i bra fall vara för-köpare. Antalet utövare är däremot en växande skara.
Denna formel ser nog annorlunda ut om 5-10 år.
Att Drakborgen får en koppling till Svärdets Sång kommer troligtvis också rekrytera en och annan ny utövare.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Min reflektion är att jag backat 17 av dessa varav en som jag hoppade av.

Oktoberlandet hade jag aldrig hört talas om innan Kickstartern och jag gissar att jag inte var ensam om det. Att jag upptäckte det beror på att jag följt Fria Ligans alla projekt från start, men att jag fastnade var en blandning av bra text och illustrationer men delvis också för att jag förlitade mig på att allt som Fria Ligan producerade var bra grejer med hög produktionskvalitet. Jag förvånades kanske lite av att spelet inte hade fler finansiärer men detta var nog innan Fria Ligan hade hunnit bli en såpass välkänd label. Hade istället spelet släppts idag så tror jag därför man hade haft väldigt många fler backers.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Tyckte först att det lät mycket att @McKatla backat fler än hälften (alltså 20+) och @Henke 17 av spelen. Insåg sedan att jag själv backat 5, köpt 9 och fått 1 av spelen. Nästan lika imponerande alltså, eller om man så vill: nästan lika illa.
 
Top