Förvånande gräsrotsfinansiering

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Om det nya forumet vill samarbeta ser ni nedan en lista över svenskspråkiga rollspel (ej tillbehör) som gräsrotsfinansierats.

Rollspel
Antal finansiärer
Drakar & Demoner 2016
1 435​
Ur varselklotet
1 039​
Mutant: Hindenburg
1 008​
Eon IV
981​
Svärdets Sång
798​
Mutant: Genlab Alfa
782​
Mutant: Maskinarium
746​
Mutant: Elysium
718​
Nordiska Väsen
606​
Neotech Edge
555​
Call of Cthulhu Sverige
520​
Coriolis – Mörkret mellan stjärnorna
481​
Järn
431​
Western IV
378​
Mutant: År noll
365​
Handbok för superhjältar
345​
Sagospelet Äventyr
341​
Chock: Åter från graven
327​
Kopparhavets Hjältar
277​
Oktoberlandet
265​
Ensamma vargen
254​
Skrômt
247​
Vindsjäl
237​
Mörk Borg
231​
Legend
180​
Skjut dom i huvudet
178​
Gudasaga
177​
Svenska kulter
130​
Fornsaga
128​
Dunder och Drakar: Basregler
126​
Utan frid
107​
Sagospelet Rymd
105​
Historiska äventyr i Göteborg
91​
Saga, andra utgåvan
87​
Nyckelringsrollspelet
83​
Zanguina
80​
Leviathan
73​
Rotsystem
51​
QuestCore
34​
Skuggornas Mästare – jubileumsutgåva
31​
Assei
24​
Starchallange
19​
Dunder & Drakar
15​
Bläster
9​

På några punkter gjorde listan mig förvånad:
  • Eon IV hade 981 finansiärer. Det var fler än jag förväntat mig. Antar att Eon helt enkelt är mer populärt än jag trott.
  • Järn hade 431 finansiärer. Även det fler än jag förväntat mig, men det känns samtidigt som att Järn har en stark USP.
  • Fornsaga hade 128 finansiärer. Oväntat mycket för en relativt okänd spelmakare, eller är @APM mer känd än jag insett?
  • Kopparhavets Hjältar hade 277 finansiärer. Det var mindre än jag förväntat mig. Kan det vara så att folk är en aning mätta på DoD-ättlingar?
  • Oktoberlandet hade 265 finansiärer. Även det mindre än jag förväntat mig. Är Oktoberlandet måhända lite för udda för en större publik?
Gör ni några andra reflektioner?
 
Last edited by a moderator:

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
- Jag hittar inte data för rollspelet Freeway Warrior (Åskfågeln) men den skulle också vara lite missvisande. Det låstes upp i kickstartern till soloäventyren med samma namn.
(- Skrômt heter spelet./Fixat)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Och @wilper har finansierat på gräsrotsnivå direkt via Drivethrurpg, finns det någon data att dela därifrån? Cool modell.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
- Jag hittar inte data för rollspelet Freeway Warrior (Åskfågeln) men den skulle också vara lite missvisande. Det låstes upp i kickstartern till soloäventyren med samma namn.
- Skrômt heter spelet.
Då tycker jag att vi hoppar över motorvägen. Hindenburg är i och för sig också missvisande. Många backade nog den för att få MUA. Och felstavningen på Skrômt är nu åtgärdad.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Konstaterar att siffrorna varierar lite beroende på vilka kampanjer det handlar om och om man räknar finansiärer lokaliserade i Sverige (som man kan göra t.ex. på Kickstarter) eller alla som varit med på ett uteslutande svenskspråkigt spel.
(Ex. Ur varselklotet som hade över 1000 från Sverige och kom ut på svenska även om det var en engelskpråkig kampanj, https://www.kickstarter.com/project...loop-roleplaying-in-the-80s-that-ne/community
eller Genlab Alpha, vars svenskspråkiga kampanj samlade 782 finansiärer, https://www.indiegogo.com/projects/mutant-genlab-alfa#/, medan den engelska översättningen fick ihop 1010.)
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Många backade nog den för att få MUA. .
Ja, men det får ändå räknas. Ligan har säkert vunnit någon backare på det, andra Kickstarters har ju reducerade priser på redan utgivna produkter också varit tillgängliga. Via Mutant Maskinarium hade man också chansen att förvärva den sprillans nyupplåsta Startboxen om jag inte missminner mig helt.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Konstaterar att siffrorna varierar lite beroende på vilka kampanjer det handlar om och om man räknar finansiärer lokaliserade i Sverige (som man kan göra t.ex. på Kickstarter) eller alla som varit med på ett uteslutande svenskspråkigt spel.
(Ex. Ur varselklotet som hade över 1000 från Sverige och kom ut på svenska även om det var en engelskpråkig kampanj, https://www.kickstarter.com/project...loop-roleplaying-in-the-80s-that-ne/community
eller Genlab Alpha, vars svenskspråkiga kampanj samlade 782 finansiärer, https://www.indiegogo.com/projects/mutant-genlab-alfa#/, medan den engelska översättningen fick ihop 1010.)
I så fall skulle Ur varselklotet kunna få vara med på listan med 1 039 finansiärer, och Genlab Alfa borde såklart ha 782 finansiärer. Jag slarvade visst lite där.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Eftersom @Bifur visade mig att man kan se backare per land på Kickstarter borde jag även lägga till Svärdets Sång. Vi får anta att backare från Sverige köper spelet på svenska. Det är såklart inte 100 % sant, men i brist på bättre så. Jag letar upp den siffran imorgon.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
@APM är känd från tv, och har spelat huvudrollen i flera av x-menfilmerna, samt har skrivit åtta deckare om skånepolisen. Det borde ha spelat in.

Eller så finns det ett sug efter bra vikingaspel, och det var ett tag sedan Viking var i ropet nu.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Och @wilper har finansierat på gräsrotsnivå direkt via Drivethrurpg, finns det någon data att dela därifrån? Cool modell.
Du tänker på Köpman i röd zon, som just nu har sålt 29 ex. Där har jag lovat att som "stretchgoal" skriva ytterligare 300 ord för varje sålt ex, upp till max 90, vilket skulle göra det till en svensk best seller för mig.


Jag gjorde en liknande grej för några år sen, men det spelet var på engelska, där var stretchgoalet att jag köpte en bild per tio sålda ex under en viss tid eller något sådant, det sålde i 33 ex under kampanjen. Jag blev så entusiastisk av de fina bilderna är jag matchade backarna. Och jag har fått tillbaka de pengarna tack vare långa svansen.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Du tänker på Köpman i röd zon, som just nu har sålt 29 ex. Där har jag lovat att som "stretchgoal" skriva ytterligare 300 ord för varje sålt ex, upp till max 90, vilket skulle göra det till en svensk best seller för mig.


Jag gjorde en liknande grej för några år sen, men det spelet var på engelska, där var stretchgoalet att jag köpte en bild per tio sålda ex under en viss tid eller något sådant, det sålde i 33 ex under kampanjen. Jag blev så entusiastisk av de fina bilderna är jag matchade backarna. Och jag har fått tillbaka de pengarna tack vare långa svansen.
Claudias bilder väl? Svinsnygga.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Och @wilper har finansierat på gräsrotsnivå direkt via Drivethrurpg, finns det någon data att dela därifrån? Cool modell.
Vad mina backare på KIRZ tycker om sina stretchgoals så här långt är lite oklart, men de har fått tio uppgraderingar i alla fall, är och har ett gäng till att vänta i närtid.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
  • Kopparhavets Hjältar hade 277 finansiärer. Det var mindre än jag förväntat mig. Kan det vara så att folk är en aning mätta på DoD-ättlingar?
Ja, så var det alldeles säkert. Vi hade ingen fanbase och kom lite senare till festen. Dock gissar jag att det kommer ändras. Vi är ingen billig retroklon och får rätt många förfrågningar kring late pledge.

Men det visste vi, och vår strategi är lite mer långsiktig.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Mörk Borg hade 231 svenska backare enligt kickstartersidan.
Sagospelet Äventyr 341 backare.
 
Top