Nekromanti Förväntningar på The Witcher

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Jag har inte spelat spelet så vet egentligen alls om det förutom att det verkar vara östeuropa-ish med snygg art work. Vilken är en god grund att bygga något på antar jag :)
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Spelet bygger ju i sin tur på en serie böcker, så man kan ju hoppas att lite material hämtas därifrån också. Vad spelet beträffar tycker jag att det är riktigt bra. Jobbig stämning.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Potentialen för något bra finns definitivt här. Lite tveksam till casting av Geralt; Henry Cavill känns lite väl tvålfager för en blek mutant.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Jarl;n320256 said:
Henry Cavill känns lite väl tvålfager för en blek mutant.
Enkelt löst: låt honom ha helskägg under inspelningen, raka sedan bort det digitalt. Han kommer att bli ful som stryk ;)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Hade väldigt svårt för böckerna men har gillat spelen, så en tredje tolkning är högst välkommen. Witcher-världen är dessutom precis så dyster som jag vill att fantasyvärldar ska vara, så jag är nog också försiktigt optimistik.
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
entomophobiac;n320269 said:
Hade väldigt svårt för böckerna men har gillat spelen, så en tredje tolkning är högst välkommen. Witcher-världen är dessutom precis så dyster som jag vill att fantasyvärldar ska vara, så jag är nog också försiktigt optimistik.
Får man fråga vad du inte gillade med böckerna? Har själv bara påbörjat en av dem för länge sedan (något annat kom emellan) och funderar på att ta upp den igen. Har inget minne av att varken ha varit speciellt imponerad eller avtänd.

Håller med dig om världen. Bitvis mycket dålig stämning.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
ÅkeZorkh;n320270 said:
Får man fråga vad du inte gillade med böckerna? Har själv bara påbörjat en av dem för länge sedan (något annat kom emellan) och funderar på att ta upp den igen. Har inget minne av att varken ha varit speciellt imponerad eller avtänd.

Håller med dig om världen. Bitvis mycket dålig stämning.
Har ju läst dem i engelsk översättning, så kanske är de bättre på polska. Men jag upplevde dem som rätt tråkiga och typiska. Kändes lite som att läsa fanfic snarare än att läsa genomtänkt fantasy. Låg kvalitet, helt enkelt. Gillade vissa idéer--men de idéerna fick ett bättre genomförande i spelen tycker jag.

Läste dock bara de första två böckerna och brydde mig inte om fler efter det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag gillade novellsamlingarna som jag läst på svenska, men inte första romanen som jag läst på engelska. Spelen blir bättre och bättre för
varje spel så man behöver inte skämmas för att börja med trean. Jag är försiktigt positiv till tv serien men det var ju ett tag sen Netflix egna serier imponerade (BoJack Horseman skaparnas nya serie Tuca & Bertie var dock oväntat bra).
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Han, Stålmannen ska väll spela huvudpersonen? Känns mer passande för honom. Killen kan ju inte se ut som om han inte är deprimerad och arg. Så perfekt här!
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
entomophobiac;n320272 said:
Har ju läst dem i engelsk översättning, så kanske är de bättre på polska. Men jag upplevde dem som rätt tråkiga och typiska. Kändes lite som att läsa fanfic snarare än att läsa genomtänkt fantasy. Låg kvalitet, helt enkelt. Gillade vissa idéer--men de idéerna fick ett bättre genomförande i spelen tycker jag.

Läste dock bara de första två böckerna och brydde mig inte om fler efter det.
Jag håller med inte bra litteratur alls. Finns väl minst 20 fantasyförfattare som är bättre som jag kan räkna upp på rak arm.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Swedish Chef;n320335 said:
Jag håller med inte bra litteratur alls. Finns väl minst 20 fantasyförfattare som är bättre som jag kan räkna upp på rak arm.
Alltså, okej? Men du fattar att det här är pulp, va? Det ska inte göra världsbyggande eller känslor eller sådan piss. Det ska vara nakna kvinnor, badass motherfuckers i huvudrollen, blod och monster. Är det "bra litteratur" så har något gått fucking fel. Gerard är butch Elric och det är fine!

Din kritik är att den här hamburgaren inte är en vegan sallad.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Spelet Witcher 3 gillade jag, men fann det väldigt olikt böckerna (har nog bara läst en). Geralt själv är som två olika personer i dessa inkarnationer tyckte jag. Böckerna påminde mig om bröderna Grimm på något vis, dvs mer centraleuropeiska än anglo-amerikanska i stilen, vilket jag gillade eftersom jag är ganska leds på det senare. Litterär kvalitet var väl inte direkt vad jag letade efter, men den var helt OK utan att vara märkvärdig efter vad jag minns (engelsk översättning). Stålmannen har jag lite svårt att se som Geralt, som mer borde vara av råbarkad Clintan-typ.

Edit: OK, klippet såg ganska acceptabelt ut ändå.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
God45;n320336 said:
Alltså, okej? Men du fattar att det här är pulp, va? Det ska inte göra världsbyggande eller känslor eller sådan piss. Det ska vara nakna kvinnor, badass motherfuckers i huvudrollen, blod och monster. Är det "bra litteratur" så har något gått fucking fel. Gerard är butch Elric och det är fine!

Din kritik är att den här hamburgaren inte är en vegan sallad.
Fast det känns som ett märkligt försvar för helt enkelt rätt dåliga böcker. Elric lyckas ju betydligt bättre med samma sak. Du kan skriva pulp och ändå göra det bra helt enkelt. Jag älskar ju Conan-novellerna, exempelvis. Det är väldigt just exakt det du beskriver, men de har mycket mer karaktär än åtminstone de två Witcher-böcker jag läste. The Last Wish hade en del coola idéer, för det var också mer novellsamling. Men när det försökte bli ståry av det så blev det fantastiskt mossigt.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,420
Location
Malmö
God45;n320336 said:
Alltså, okej? Men du fattar att det här är pulp, va? Det ska inte göra världsbyggande eller känslor eller sådan piss. Det ska vara nakna kvinnor, badass motherfuckers i huvudrollen, blod och monster. Är det "bra litteratur" så har något gått fucking fel. Gerard är butch Elric och det är fine!

Din kritik är att den här hamburgaren inte är en vegan sallad.
Nja man kan skriva bra pulp och dålig pulp, The Witcher är inte bra helt enkelt. Du behöver inte utbilda mig som jobbar i bokaffär på litteratur.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag har tyvärr inte ens spelat klart spelet, det var för mycket bök med alla potions och skit, mina svärd verkade vara gjorda av pulvermos med tanke på hur de blev slitna, jag satt mest och mosade på samma knapp i striderna, etc. Jag gillade monstrena iallafall. Jag får hoppas att Cavill inte sitter och bökar med potions svärande som jag gjorde. Resten av skådespelartruppen har jag inte ens hört talas om. Det verkar mest vara yngre människor. Jag vet att det lätt blir lökigt när merparten av skådisarna är yngre så kallade talanger. Producenten kanske satsar budgeten på special effects istället för mer kända skådespelarveteraner, vem vet?
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Swedish Chef;n320844 said:
Nja man kan skriva bra pulp och dålig pulp, The Witcher är inte bra helt enkelt. Du behöver inte utbilda mig som jobbar i bokaffär på litteratur.
Vem vet? "Skomakarens barn", och så vidare... ;)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
ÅkeZorkh;n320236 said:
Låt höra, vad har ni för förväntningar? Vilka förutfattade fördömanden kan vi få oss till livs här i forumet?
Egentligen har jag bara en förväntning - att den görs med en R rating. (Eller M, eller vad Netflix nu kallar det)
 
Top