Björn Wärmedal
Björning Wheel
Med start imorgon kommer jag att jobba med servern. Det kommer att leda till driftstörningar och nedtid, med väldigt kort eller ingen förvarning. Planen är som följer:
- Stänga av servern och göra en klon. Upp till 30 minuter nedtid.
- Uppgradera klonen och testa att allt funkar. Efter det vet jag ungefär hur lång tid det kommer att ta. Planen är att uppgradera både servern och XenForo.
- Stänga av forumet och göra samma sak på det. Kan tänkas ta ett tag.
- Testa Anubis (anti-AI-verktyg) på klonen.
- Om det verkar funka kommer forumet att stängas av igen under en period för att installera det även där.
Eftersom jag inte vet hur lång tid många av stegen kommer att ta och vill undvika långa tider emellan för att ha planerade servicefönster så kommer jag att köra på så fort framåt jag kan. På måndag kommer barnen hit igen så då måste jag vara klar
- Stänga av servern och göra en klon. Upp till 30 minuter nedtid.
- Uppgradera klonen och testa att allt funkar. Efter det vet jag ungefär hur lång tid det kommer att ta. Planen är att uppgradera både servern och XenForo.
- Stänga av forumet och göra samma sak på det. Kan tänkas ta ett tag.
- Testa Anubis (anti-AI-verktyg) på klonen.
- Om det verkar funka kommer forumet att stängas av igen under en period för att installera det även där.
Eftersom jag inte vet hur lång tid många av stegen kommer att ta och vill undvika långa tider emellan för att ha planerade servicefönster så kommer jag att köra på så fort framåt jag kan. På måndag kommer barnen hit igen så då måste jag vara klar