Caligo;n56813 said:Här låter det ju som du tycker att det finns många olika saker som kan göra en människa privilegierad vilket nog är vad jag tycker också. Jag tycker detta visar på att man inte blint kan dela in människor i grupper för att sedan försöka jämna ut orättvisor och fördela privilegier.
Tanken är ju att inte "dela in människor" utan att se vilka strukturer som finns. Vilka mönster och dimensioner som finns.
Sedan vet jag att många liberaler t.ex. har problem med tanken att någon utom individen ska ha "rätt" att definiera vilka strukturer en individ är en del av, men den som är överklass kan liksom inte själv bestämma att hen ska räknas som underklass. När vi beskriver strukturer så delar vi inte in; vi beskriver den indelning som redan är gjord, den indelning samhället gör. Samma sak när vi till exempel diskuterar rasifierads kontra icke rasifierade. Det är inte så att det är vi som bestämmer att de rasifierade ska vara rasifierade; vi har observerat att personer som har vissa egenskaper gemensamma oftare utsätts för rasism och oftare antas ha vissa (ofta negativa) egenskaper utifrån delar av sitt utseende; att de i många sammanhang ses som representanter för sin "ras" (där "ras" inte finns på riktigt, det är bara en klassificering många gör baserat på vissa typer av utseendevariation). Och så har vi kommit på ett ord för det -- rasifierad -- som beskriver det mönster som redan finns.
Jag håller med andra ord inte riktigt med om att det vi gör är att "blint dela in människor i grupper".