Nekromanti Förtrollad metall

Renegade

Veteran
Joined
26 Sep 2000
Messages
70
Location
Kristianstad
Det står speciellt att mithril kan förtrollas. Betyder detta att järn inte kan förtrollas? Och vilka metaller eller andra material kan förtrollas isåfall?

"Fight your holy war, raise your mighty sword.
You're the chosen face the evil, son of holy ice."
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Just de...bra fråga...*le*...om man ser i grundböckerna (nu talar jag om 91:an, de nyare vet jag inte vad det står i) så står de att järn och magi inte går ihop... alltså järn kan inte förtrollas, enbart mithril, brons och silver. Det stora frågetecknet kommer på man läser i Magikerns handbok. Där står det plötsligt att järn går att förtrolla.
Så äventyrspel har väl gjort en liten miss...igen *le* så det blir väl upp till var och en SL att ta ställning till om järn går att förtrolla eller inte

"Better to be hated for who you are than loved for who you're not"
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Betyder detta att järn inte kan förtrollas? "

Det finns inga restriktioner i DoD6 för vad som kan förtrollas vad jag vet. Regeln om att magiker inte kan använda magi om de är i kontakt med järn är oxå borta.

Jag kan dock tänka mig att i framtida magimoduler så lär nog olika matrials fördelar att förtrolla förklaras närmare.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd
 

Scanmaster_K

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
88
Location
Visby, Sverige
Var det inte så att i 91:ans upplaga så kunde inte trollkarlar använda järn så kanske det är något sådant. Att järn inte kan användas i magiska syften.

För varje person som tillber mig ökar min styrka.
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Förtrollad metall (ot)

Tja, i DoD finns det ju t om svärdsmagiker. Så magiker kan hantera järn. Men jag tyckte ändå att det var en löjlig regel. Däremot så leder ju metall fortfarande ström, så blixtkastande magiker bör kanske inte ha rustning.

Däremot blir det lite fånigt att en vanlig magiker numera kan hoppa in i en torner-rustning och kasta isviggar därifrån... /images/icons/tongue.gif



[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 

Tellah

Veteran
Joined
27 May 2001
Messages
3
Magikers rustning

En magiker kan enligt reglerna inte ha bättre rustning än tjockt tyg. Enligt mig så kan man ha bättre rustning men inte kasta magi i dem pga rörelsefriheten.
 

Janus

Veteran
Joined
2 Jun 2001
Messages
36
Location
Gôteborg, Linné, lägenhet, stol.
Våra regler...

som vi använder när vi spelar är att en trollkar kan ha rustning men då kan han inte använda sig av magi då rustningen är i vägen. Samma gäller tjuvar (tjuv förmågor och smidighet), präster (maktböner) m,m. Så alla yrken kan ha alla rustningar men då kan de inte använda sig av sina speciella yrkesfärdigheter och blir mycket långsammare.
Även kör vi med att i deras yrke är man helt enkelt inte tränad att bära en sådan slags rustning.

If you dance with the devil the devil don't change, the devil changes you
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
"<EM>Det stora frågetecknet kommer på man läser i Magikerns handbok. Där står det plötsligt att järn går att förtrolla.
Så äventyrspel har väl gjort en liten miss..</EM>"
Target Games, som gjorde Magikerns Handbok, ändrade så att järn kunde förtrollas i grundboken (DoD4, 91:ans upplaga). Det ledde till att massor av dussinföremål "dök upp på marknaden".

/[color:green]Han</font color=green> som aktar sig för typer med bronsvapen
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Kollade lite i regelboken till DoD6. På sidan 84 under Stavar och Spön står att mitrhil, silverlind, järnek och mistel är material som är särskilt bra på att innehålla magi. Däremot står det ingenting om hur detta bör behandlas regelmässigt.



[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
G

Guest

Guest
Re: Förtrollad metall (ot)

Varför blir det fånigt om magicker kan trolla och vara i kontakt med järn?
Jag tycker att det motsata är löjligt!
 
G

Guest

Guest
Re: Våra regler... göra om och göra rätt

Jag har svårt att tänka mig att en bön/magi från en magiker eller präst skulle bli mer hindrad av rustning i sitt magi/bön utövande en en krigare som svingar ett svärd.
Ne där tycker jag att du får tänka om.
 

Rex

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
17
Location
GBG
Re: Förtrollad metall (ot)

Magiker KAN inte använda plåtrustningar!!!Inte ens svärdsmagiker!Kolla bara på tabellen på vilka yrken som kan använda vilka rustningar. :)
 
Joined
25 May 2001
Messages
1,039
Location
Åbo, Finland
Re: Våra regler... göra om och göra rätt

Krigarna är tränade att slåss i tunga rörelser, och deras svärdshugg är inte lika precisa som en magikers besvärjelse, så det är en bra regel tycker jag, logisk...

"I may be small but I can still kick your ass!"
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,522
Location
Helsingborg
Re: Förtrollad metall (ot)

"<EM>Varför blir det fånigt om magicker kan trolla och vara i kontakt med järn?
Jag tycker att det motsata är löjligt!</EM>"
Beror på vilken DoDvers. man är uppväxt med. Att magiker inte kan ha kontakt med järn är lite sådär mystiskt förklarat i DoD3 och äldre. Inte den eg. orsaken. Detta för att magiker inte skulle både kunna trolla och springa omkring och latscha med svärd (En restriktion!).

/[color:green]Han</font color=green> som undrar hur paladiner bär sig åt när de trollar
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Re: Förtrollad metall (ot)

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Magiker KAN inte använda plåtrustningar!!!Inte ens svärdsmagiker!Kolla bara på tabellen på vilka yrken som kan använda vilka rustningar. :)<p><hr></blockquote><p>
Det kan visst använda "plåtrustningar". Den där tabellen är bara en rekommendation, inte restriktion.

[color:blue]De ödmjuka skola ärva jorden, men de brutala kommer bli härskare över universum</font color=blue>
 
G

Guest

Guest
Re: Förtrollad metall (ot)

Jag tycker inte man ska behöva några såna restriktioner, varför kan inte en trollkarl springa runt med ett svärd ?
 
G

Guest

Guest
Re: Våra regler... göra om och göra rätt

"Krigarna är tränade att slåss i tunga rörelser, och deras svärdshugg är inte lika precisa som en magikers besvärjelse, så det är en bra regel tycker jag, logisk..."

Det är tydligt att du inte har en aning om vad du talar om, och det finns ingen logik i ditt påstående, på vad för sätt hindrar en metal rustning "pressisa" rörelser mer en t.ex en h-läder rustning.

Vidare, när slås en krigare med tunga rörelser ????

Doedinan säger: Du må vara liten men du sparkar ingen i röven !
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Re: Förtrollad metall (ot)

Jag tycker inte man ska behöva några såna restriktioner, varför kan inte en trollkarl springa runt med ett svärd ?

Tja, om SL säger att man inte kan springa runt med ett svärd och metallrustning när man är magiker så kan man inte det. Det är helt upp till varje spelgrupp hur man vill göra. Jag är en av dem som tycker att magiker och krigare är helt skilda saker (paladiner från krigarens handbok och utbyggdsjägare som undantag då). Jag har alltid kört med regeln om trollkarlar och järn och den sitter i ryggmärgen, kommer aldrig att överge den.

Jag kan inte ge dig någon bra motivering till varför en trollkarl inte skulle få springa runt med svärd. Om du vill att han ska få det så låt honom.

Angående [color:green]Han</font color=green>s frågan om hur paladiner gör när de trollar. Om de har järn på sig trollar de inte alls. Om de har bronssvärd och liknande går det fina fisken, bara att trolla på.

Inser att jag har lite dubbelmoral om krigare/magiker eftersom jag släpper igenom ovan två nämnde yrken med både vapen och magi, men men, jag kör med reglerna från DoD4 och så får det vara. Ingen i spelgruppen har klagat/images/icons/smile.gif.

//[color:red]Feuflux
"Kärleken är som ozonlagret, man saknar den inte förrän den är borta"</font color=red>
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Restriktionen om magiker och järn är löjlig i tidigare versioner liksom det är löjligt att magiker inte kan ha rustning.
MEN varför finns dessa restriktioner?
Enbart för att skapa en balans mellan de olika typerna av karaktärer. Inte för att det är logiskt.
Dessa regler är till för de spelargrupper som spelar "kobold" liknande, d.v.s. utnyttjar systemen och skapar "the ultimate character". Inte för dem som klarar av att skapa karaktärer som ändock blir balanserade.
 
Top