Nekromanti Försvarshandlingar

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Läste igenom stridsreglerna häromdan och kom på att det är lite luddigt med försvarshandlingarna.
Anfall får man göra flera mot samma, kan man göra flera försvarshandlingar mot ett anfall också?
Exempel:
Thagrim slåss mot Urkburk.
Urkburk vevar till med sin morgonstjärna,
får Thagrim då först parera slaget och sedan följa upp med ett motanfall?

Eller viktigare, skulle Thagrim kunna parera, utföra ripost och sedan dessutom motanfalla?

Det borde fungera, men jag tänkte kolla upp det för säkerhets skull.
 

sirfrog

Warrior
Joined
29 May 2011
Messages
230
Location
Elsweyr
Enligt mina regeltolkningar kan en försvarshandling endast utföras som mothandling mot ett anfall. Alltså kan du parera ett slag, undvika ett andra och motanfalla det tredje.

Dock är ripost en mycket obehaglig teknik om man möter den, då den tja, helt enkelt låter dig både blockera slaget och anfalla därefter. I normala fall får man inte motanfalla och blockera samma anfall.

Dock har jag varken regelboken eller Vapenmästaren framför mig, så jag ska inte säga säkert.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
problemet med ripost är att det tillåter dig att motanfalla med halv skada. motanfall är redan den på halv skada. så det är alltså fjärdedels vanlig skada du slår med. inte så farligt egentligen.

Edit: Plus att den bara kan göras med ett vapen med andra SI på 3 eller mer.

Edit 2: Samt att för att motanfalla och parera så blir både pareringen och motanfallet en nivå svårare pga olika försvarshandlingar.
Så för att fortsätta exemplet skulle Thagrim då parera på ob4t6 och motanfalla på Ob4t6.

Den ökade svårighetsgraden får mig att känna att det kanske inte skulle vara obalanserat ändå.
Detta är då utan tekniken "två vapen" då man isf skulle göra båda på Ob3t6 likförbannat.
Detta skulle troligtvis dessutom balansera upp 2X1H mot 2H kämpar ganska lagom.
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Så som jag uppfattat regelboken, och så som vi kör i våran spelgrupp så fungerar det enligt följande exempel nedan. Jag har aldrig läst något om att ett vanligt motanfall skulle reducera skadeverkan dock. Vet inte var du fått det ifrån men hänvisa gärna.
Vi antar här att det är två st spelare som slåss mot varandra:

Scenario ett, simpelt:

Thagrim och Urkburk påbörjar en strid, båda slår VINIT.
Urkburk vinner VINIT och blir därför anfallare.
Båda spelare bestämmer tyst vad de ska göra denna runda. Urkburk bestämmer sig för ett simpelt anfall medans Thagrim bestämmer sig för att parera det första slaget som kommer mot honom och, om det lyckas, göra en ripost.
Urkburk gör sitt anfall på Ob3T6, som träffar.
Thagrim gör sin parad på Ob3T6, som lyckas. Därefter gör han direkt sin Ripost på Ob3T6 som också lyckas.
Nu får Urkburk välja om han tar smällen, eller försöker sig på ett instinktivt försvar. Han väljer att försöka sig på ett instinktivt försvar: Undvika. Slaget blir på hela Ob6T6 och han misslyckas (Ob3T6 grund, +Ob1T6 för en handling redan utförd, +Ob2T6 för instinktivt.)
Riposten går igenom som ett snabbt anfall med halverad skadeverkan (inte 25% skadeverkan).
Tack vare att Urkburk valde att gå på instinktivt försvar så har dessutom Thagrim övertagit rollen som anfallare nästa runda.


Scenario Två, nu blir det mer komplicerat:

Thagrim och Urkburk påbörjar en strid, båda slår VINIT.
Urkburk vinner VINIT och blir därför anfallare.
Båda spelare bestämmer tyst vad de ska göra denna runda. Urkburk bestämmer sig för att göra två st anfall medans Thagrim bestämmer sig för att parera alla slag som kommer mot honom, göra en ripost på det sista om det lyckas, och sen ett motanfall efter riposten.

Urkburk gör sitt första anfall på Ob4T6,(Ob3T6 grund+Ob1T6 för han gör två anfallshandlingar denna runda) som träffar.
Thagrim gör sin parad på Ob3T6, som lyckas.
Urkburk gör sitt andra anfall på Ob4T6 som också träffar.
Thagrim gör sin andra parad på Ob4T6 (Ob3T6 grund +Ob1T6 för att han redan har gjort en försvarshandling denna rundan) Paraden lyckas och eftersom detta var Urkburks sista anfall så slår Thagrim därför Ob3T6 mot sin stridskonst för att göra en Ripost. Han lyckas.
Nu får Urkburk välja om han tar smällen, eller försöker sig på ett instinktivt försvar. Urkburk Känner att det är lite för svårt att försöka undvika på Ob7T6 (Ob3T6 grund+Ob2T6 för två handlingar utförda+Ob2T6 för instinktivt försvar) så han avstår och tar smällen.
Riposten går igenom som ett snabbt anfall med halverad skadeverkan (inte 25% skadeverkan).
Efter detta gör Thagrim sitt motanfall på Ob5T6 (Ob3T6 grund+Ob2T6 för två utförda försvarshandlingar denna runda)
Urkburk får återigen välja om han vill gå på instinktivt försvar eller ta smällen. Dock är det fortfarande Ob7T6 för instinktivt försvar så Urkburk tar motvilligt emot smällen även denna gången.


Nu finns det många variationer att tänka på. Men en av de krångligaste jag kan komma på är den här:
I scenario två, om Urkburk skulle missat sin andra attack, så skulle Thagrim inte parerat den, alltså skulle han inte heller kunnat göra en ripost utan fått gå direkt till sitt motanfall, som då skulle hamnat på Ob4T6.


Viktigt att tänka på är skillnaden på hur tärningar läggs till för anfallare respektive försvarare.

för anfallare läggs Ob tärningen till på alla anfall han tänker göra. så om han gör ett anfall är det på Ob3T6
gör han två anfall så är BÅDA anfallen på Ob4T6
gör han tre anfall så är ALLA anfallen på Ob5T6 osv.

För försvarare fungerar det lite annorlunda. detta för att försvararen inte vet hur många attacker som kommer mot honom, och bara behöver göra nåt åt de som faktiskt träffar. så därför läggs det bara till en ObT6 succesivt för varje försvar.

Thagrim får ett anfall mot sig. han parerar då detta på Ob3T6
Thagrim får två anfall mot sig. han parerar det första på Ob3T6 och det andra på Ob4T6
Thagrim får tre anfall mot sig han parerar det första på Ob3T6, det andra på Ob4T6 och det tredje på Ob5T6.

Motanfall kommer alltid sist, och får alltså lägga till alla tidigare Ob tärningar från försvaren, därför kan det vara väldigt riskabelt att göra motanfall. motanfallen i de tre exemplen ovan skulle ligga på Ob4,Ob5 respektive Ob6T6.

Annan viktig sak att tänka på är hur försvararen nämner sina försvar. han skulle kunna säga "jag parerar ett anfall, och gör sedan ett motanfall"
eller "jag parerar alla anfall som kommer mot mig, och gör sedan ett motanfall"
Det är ju snarlikt, men i första fallet så skulle det inte vara särskilt trevligt om försvararen fick mer än ett anfall mot sig...


Hoppas att detta inlägg (som blev alldeles för långt egentligen) är till någon hjälp. :gremsmile:
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Väldigt hjälpsamt, tack så mycket.
Sen angående halv skadeverkan på motanfall står det första meningen i andra stycket under rubriken regel om just motanfall.
I ripost står det att man motanfaller med halv skadeverkan, och det är dessutom snabbt.
Jag har läst detta som att det är ett motanfall (halv skada) som gör halv skadeverkan. Och dessutom får Ob1t6 mindre i skadeverkan.

Nu när jag ser efter så skulle detta göra att en normalstark individ inte kan göra skada på ripost med ett långsvärd eller motsvarande.
Sen gör en normalstark individ knappt någon skada alls redan till att börja med på en ripost.

Ob2t6 och sedan halverad skadeverkan är knappt så att det är värt det. I synnerhet inte om detta dessutom skulle delas ytterligare en gång.

Om någon från neogames kunde säga vilket som är vilket skulle jag vara tacksam. Då kan jag skriva en liten anteckning i min vapenmästaren och låta det vara avklarat.
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Trevligt att det kom till nytta. :gremsmile:

Nu har jag tyvärr inte spelledarens guide tillgänglig, så jag kan inte kolla upp det där om motanfall för tillfället. Skulle du kunna ge mig en sidreferens också till när jag väl har boken tillgänglig? :gremsmile: Jag antar att vi talar om Eon III, så det inte är någon tidigare versions regelbok du har. då uppstår ju lätt förvirring.

Oavsett, om det nu är så att motanfall gör halverad skadeverkan, så skulle jag anta att Ripost räknas som ett vanligt motanfall, fast snabbt. alltså -Ob1T6 skada, sen halverad skadeverkan.

Och ja, det är väldigt svårt för en normal person att göra några rejäla skador med ripost. Oavsett om skadan halveras eller om den fyrdelas...

Däremot så skulle man ju kunna kombinera Ripost med tekniken medföljning, och sedan agera i fulldefensivt läge. köra parad+ripost på alla attacker som kommer mot en. Väldigt svårt för motståndaren att få igenom en attack i det försvaret om han inte knäcker av ditt vapen. Och principen i "death by a thousand cuts" kommer in ganska starkt här efter ett tag.

Men, det är ju långt ifrån lika effektivt som många andra teknik kombinationer tyvärr.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Sida 35.

Och ja, jag är ett stort fan av vapen med aningens mer moment. Jag undrade bara om detta var en möjlig sak att göra iom att det ser ballt ut i mitt huvud när jag tänker mig ripost+motanfall.
Sen om det är opraktiskt spelar egentligen inte så stor roll.
 

Thedax

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
120
Soulreaper Urkburk gör sitt första anfall på Ob4T6 said:
Pareringen skulle bli på 4T6 då han bestämt ett motanfall. För vanliga försvarshandlingar ökar svårigheten med varje slag men motanfall är undantag. De räknas som att man bestämt ett anfall och därför blir alla slag Ob1T6 svårare.

Annars håller jag med att ripost gör halv skada, inte en fjärdedels. Det jag tycker kronglar till strider är när flera är involverade, då önskar man sig nästan ett mer DoD liknande system..
 

Soulreaper

Veteran
Joined
6 Feb 2010
Messages
20
Location
Gullbrandstorp, Halland
Thedax said:
Pareringen skulle bli på 4T6 då han bestämt ett motanfall. För vanliga försvarshandlingar ökar svårigheten med varje slag men motanfall är undantag. De räknas som att man bestämt ett anfall och därför blir alla slag Ob1T6 svårare.
Jag tycks mig minnas ett exempel i regelboken där motanfall läggs in och ger succesiv svårighetsökning, precis som alla andra försvarsalternativ. Men då jag som tidigare nämnt inte har boken tillgänglig kan jag inte kolla upp det för tillfället...
 
Top