Nekromanti Försvarshandlingar

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
I regelboken (Eon III) finner jag det lite otydligt när man skall välja försvarshandlingar.

Jag är väl medveten om att försvararen väljer handlingar först, och säger han då t.ex "jag blockarar alla anfall" eller "jag blockerar inte mer än 3 anfall".
Eller säger han "jag blockerar nästa anfall", sedan anfaller killen som slår på honom.
Sedan "jag blockerar nästa anfall", killen som anfaller slår på honom.

Så väljer man ALLA handlingar i en försvarsrunda DIREKT eller VÄLJER man dem succesivt (jag vet att svårigheten går succesivt uppåt).
 

Heatseeker

Veteran
Joined
25 Oct 2000
Messages
54
Location
Södertälje
Hur vi tolkar och gör det:
jag tror att det är så att man säger, jag blockar och då får man blocka så många man vill förutom att svårigheten går upp, vi har även ibland kört med att om man fummlar så får man inte fortsätta blockera/undvika problemet som jag har upplevt är försvarsmanövern motanfall, för om man säger jag blockerar och sedan tänker jag göra två motanfall och den som anfaller gör 7 anfall, om man blockerar dessa anfall är det inte säkert att man längre vill göra motanfallen. (nu börjar det spåra ut och bli rörigt märker jag :gremtongue:)

kontentan av pannkakan är tror jag att man säger "jag blockerar" sedan får man välja vid varje anfall hurvida man vill blockera eller ej dvs succesivt. fast detta är snällvarianten är man elak och tycker att det går för lätt för spelare kan man alltid låta anfallaren skriva ner vilka manövrar denne gör, sedan skriver försvararen ner sina och sedan kör man, fast det tenderar att fungera kass.

Hoppas att något av det jag skrev var användbart
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Jadå, det är såhär jag kört med men i regelboken så finns det vissa tendenser som pekar åt andra hållet... :gremcrazy:

Vet inte riktigt vad jag skall tro...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,925
Location
Sandukar
Du väljer alla olika typer av handlingar från start, och alla som inte är rena "undkomma skada"-handlingar måste definieras också (motanfall).

Ex. Du blir attackerad. Du är försvarare. Du säger "Jag blockerar och slänger in två motanfall (för att du är en tokskalle ,-)". Motanfallen kommer alltid sist, men ökar svg med +Ob2T6, sålunda får det första lyckade anfallet du blockerar mot en svg på Ob4T6 (Ob2T6+Ob2T6). Säg att du blockerar igen, nu med Ob5T6. Sedan kommer motanfall ett, svårighet Ob7T6 (Ob3T6+Ob2T6+Ob2T6), och motanfall två på Ob8T6 (Ob3T6+Ob2T6+Ob3T6).
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
På vilket sätt skiler sig Eon IIIs relger om det från Eon 1&2? Jag tycker det verkar vara precis samma...
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
På vilket sätt skiler sig Eon IIIs relger om det från Eon 1&2? Jag tycker det verkar vara precis samma...

Skillnaderna mellan Eon 2 och Eon 3 är inte såå stora, det finns små skillander, bland annat hur man använder VINIT, och att många av de handlingar som finns tillgängliga är ordentligt mycket bättre förklarade.

/Honken
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
När vi ändå är inne på det: Hur stora regelmässiga skillnader är det mellan 2 och 3? Jag har inte bestämt mig än om det är värt kostnaden i min nuvarande ekonomiska situation att köpa trean än... (Har helt säkert diskuterats tidigare...)
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Det är vissa regelmässiga skillnader, men det jag tycker briljerar i Eon III är ju alla spelar och spelledartips och kampanjinfo och allt.. Sen kostar det bara 199 kr på tradition för boxen (samma pris på SFbok tror jag) så det är väldigt värt för Spelarens bok, spelledarens guide, ett äventyr och tärningar (jag gillar tärningar :p)
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Ahh, alltså väljer man undvik/blockad/parera handling inför varje attack (om det skulle komma mer än en).

En fråga till då, måste man välja just motanfallen i början och i så fall kan man ångra sig om det blir mer anfall mot en själv än vad man trodde så svårigheterna blir tokigt höga?

Ex: Numer 1

Rp: Jag vill blockera första attacken mor mig och vill ha ett motanfall också.

Sl: du lyckas blockera men det kommer ett slag till.

Rp: Jag blockerar det också

Sl: du lyckas, nu är det inga slag kvar

Rp: Hmmm, lite många tärningar... skit i motanfallet

Sl *lätt sur för att rp lever*

Eller: Numer 2

Rp: Jag blockerar första mot mig och gör ett motanfall i slutet..

Sl: du lyckas blockera men det kommer ett slag till.

Rp: Jag blockerar det också.

Sl: du lyckas, nu är det inga slag kvar..

Rp: hmm lite många tärningar nu va?

Sl: tyvär du sa att du skulle göra ett motanfall

Rp: rullar tärningar och fumlar

Sl: *skrattar sadistiskt*

Numer 3

Rp: Jag vill blockera alla anfall mot mig och sedan ett motanfall

Sl: första attacken, andra attacken, tredje attacken

Rp: wow det var många anfall från en person, just det nu måste jag slå ett motanfall *sväljer tungt*
 
Top