Försvara de jävla klockorna

God45

#PrayersForBahakan
Klockor är värst, alla rollspel med klockor är lite värre. Är de där bara för att författarna vill att folk ska tänka på Blades in the Dark eller Apocalypse World? De är inte bra där heller! Det är en klyddigt upplagd mätare. De är ännu värre när man ska räkna hur skadad någon är på dem. Det är som en dum persons HP. Skademätaren från Vampire 1ed är bättre för där står i alla fall vad de olika mängderna skada innebär vid sidan om varje nivå av skada, något som inte är möjligt med en klocka.

Så, om du gillar klockorna, snälla förklara varför för mig.

2F343B69-6F49-461C-A4B4-346EA0D8874A.jpeg

Klockor är värst, alla rollspel med klockor är lite värre. Är de där bara för att författarna vill att folk ska tänka på Blades in the Dark eller Apocalypse World? De är inte bra där heller! Det är en klyddigt upplagd mätare. De är ännu värre när man ska räkna hur skadad någon är på dem. Det är som en dum persons HP. Skademätaren från Vampire 1ed är bättre för där står i alla fall vad de olika mängderna skada innebär vid sidan om varje nivå av skada, något som inte är möjligt med en klocka.

Så, om du gillar klockorna, snälla förklara varför för mig.

View attachment 24398
Har aldrig kunnat med klockor jag heller. Ser jag vid en bläddring att spel använder klockor går det fetbort, oavsett eventuella andra förtjänster.

Jag har en sån på formuläret till mitt Conan-inspirerade sword & sorcery-spel så jag kan kalla det the wheel of pain! Försök inte lura mig att du inte kan uppskatta det!

View attachment 24399

God fucking damnit det är så bra! Okej DeBracy får använda en Wheel of Pain klocka för det är perfekt för Conan. Men det är det enda undantaget!

Jag har inte använt klockor, men jag har kommit fram till samma designlösning på andra vägar.

Klockor kan fungera som:
  • En skill challenge där spelledaren fastslagit hur många slag som krävs. Det är ingenting mer. Behöver inte ens vara visualiserat som en klocka.
Det kan dock också fungera som:
  • En nedåttickande klocka (fast ... uppåt). Jag har själv inte använt detta, men se det som ett stridssystem över en längre period. Den som fyller upp sin klocka först vinner. Så enkelt är det. Du har helt rätt i iakttagelsen att det är hit points.
---

Alla system har detta redan. Det är bara rollspel, från ett annat perspektiv (som med allt i Apocalyse World). Ingenting särskilt speciellt med det, bara ett annat sätt att se på det.

Det är väl bara ett annat sätt att visualisera en nedräkning?
Tydligen finns det de som blir hjälpta av att organisera sina nedräkningar på det viset, och då är jag glad för deras skull.

Själv föredrar jag att antingen:
Om det är en nedräkning av förplanerade steg, alltså saker som sker i en viss logisk ordning (som grim portents för en front, exempelvis) att ha en lista med stegen utskrivna och kanske en kryssruta vid varje rad om man vill vara fancy.
Om det är en mer improviserad nedräkning, att sätta ut en tärning med en viss siffra på (eller om man vill vara lite mer random, rulla tärningen och siffran den stannar på är där nedräkningen börjar) och sedan ticka ned den efter en runda eller vad som är lämpligt (för fler alternativ, se Daggerheart).

Jag har inte använt klockor, men jag har kommit fram till samma designlösning på andra vägar.

Klockor kan fungera som:
  • En skill challenge där spelledaren fastslagit hur många slag som krävs. Det är ingenting mer. Behöver inte ens vara visualiserat som en klocka.
Det kan dock också fungera som:
  • En nedåttickande klocka (fast ... uppåt). Jag har själv inte använt detta, men se det som ett stridssystem över en längre period. Den som fyller upp sin klocka först vinner. Så enkelt är det. Du har helt rätt i iakttagelsen att det är hit points.
---

Alla system har detta redan. Det är bara rollspel, från ett annat perspektiv (som med allt i Apocalyse World). Ingenting särskilt speciellt med det, bara ett annat sätt att se på det.

Men det är den värsta möjliga designlösningen! Varför har alla kopierat den? Det är otydligt, begränsande och du kan inte ha inte ha någon tydlig info bredvid mätaren. Jag såg ett spel idag med en klocka med 20 delar!

Bara ha nummer om du ska ha 20 av dem!

Den enda grejen en klocka har som inte andra nedräkningsvisualiseringar har, är att det är tydligt att den ska börja om när den når noll (eller max, whatever).

Att använda en klocka när det inte ska börja om är därmed fullkomligt vansinnigt.

Men även om den ska börja om så kan i princip samma sak uppnås med en pil, och då har man inte alla nackdelar som en klocka har.

Varför kan du inte ha info bredvid mätaren? En klocka i Aw ska väl helst ha speciella regler för när den tickar om jag inte minns fel.

En klocka är ju i princip en nedräkning, det är inte en brilliant grej, men kan precis lika gärna ha siffror som du säger men den grundläggande principen vilken är en slags utmanings HP har jag inget emot. Enda så där spontana fördelen jag kan se är om man har flera parallella klockor som tickar mot olika saker på ett papper, att det då kan vara lättare får en överblick. Även om jag nog är snabbare i att tänka i siffror.

Sen ska det finnas något tematiskt med AW klockan, då olika delar är olika stora.

Det är otydligt, begränsande och du kan inte ha inte ha någon tydlig info bredvid mätaren.
Vad gör klockan otydlig, hur den är begränsande och vilken sorts information behöver du bredvid mätaren? Klockan är en tom cirkel och du fyller i hur många segment som krävs. Jag håller med om att det egentligen är onödigt, men jag kan se grejen med att ha någonting kognitivt - där en klocka symboliserar att något är på gång, precis som "slå för initiativ" är ett ritualord i rollspel som betyder "Nu börjar en strid". Initiativ är också egentligen meningslöst: vi har bara vant oss att tänka att det är en naturlig del av strid.

Klockor är ju i princip en cirkulär hit point-mätare. Som @Quadrante också vist säger, det är kryssrutor. Vad har du emot kryssrutor?

Till Matiné 2 använder jag ett bräde med tjugo nummer. Det funkar för initiativ, skill challenges och jag kan dela in brädet i segment där olika saker händer (i princip, klockor som avlöser varandra). Man sätter tärningar eller färgade stenar på brädet och flyttar dom efter varje handling.

Last edited:
Vad skiljer användandet av klockan och … till exempel en bunt kryssrutor? Är det konceptet som kopplas till dem som är problemet?

Kryssrutor är mycket bättre för de går att få översikt över snabbt och kan lättare ha saker ritade vid dem. Men kryssrutor är sämre än nummer i de flesta fall.

Vad gör klockan otydlig, hur den är begränsande och vilken sorts information behöver du bredvid mätaren? Klockan är en tom cirkel och du fyller i hur många segment som krävs. Jag håller med om att det egentligen är onödigt, men jag kan se grejen med att ha någonting kognitivt - där en klocka symboliserar att något är på gång, precis som "slå för initiativ" är ett ritualord i rollspel som betyder "Nu börjar en strid". Initiativ är också egentligen meningslöst: vi har bara vant oss att tänka att det är en naturlig del av strid.

Klockor är ju i princip en cirkulär hit point-mätare. Som @Quadrante också vist säger, det är kryssrutor. Vad har du emot kryssrutor?

Till Matiné 2 använder jag ett bräde med tjugo nummer. Det funkar för initiativ, skill challenges och jag kan dela in brädet i segment där olika saker händer (i princip, klockor som avlöser varandra). Man sätter tärningar eller färgade stenar på brädet och flyttar dom efter varje handling.

Klockor är en kass form, den är begränsad i hur många ”slicear ” den kan ha och om jag inte behöver info bredvid kan jag ha ett nummer som är bättre på alla andra sätt. Jag vet inte vem den teoretiska personen är som är hjälpt av en klocka.

Klockor är en kass form, den är begränsad i hur många ”slicear ” den kan ha och om jag inte behöver info bredvid kan jag ha ett nummer som är bättre på alla andra sätt.
OK, du svarade på en av tre frågor. Begränsad, du tänker dig att klockan är förtryckt och att man måste använda alla segment?

Jag håller med om att klockor bör ha nummer om de är förtryckta och har fler än sex segment.

OK, du svarade på en av tre frågor. Begränsad, du tänker dig att klockan är förtryckt och att man måste använda alla segment?

Jag håller med om att klockor bör ha nummer om de är förtryckta och har fler än sex segment.

Dina frågor var otydliga och jag fattar inte vad du menar. Jag förstår inte vad det är du inte fattar med min kritik? Eller vad det andra du skriver har med saker att göra.

Back