Nekromanti Försvar

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Har lite funderingar runt det här med färdigheten försvar. Som jag har förstått det ska målets försvarsvärde dras av från träffchansen. Detta gör ju att det blir orimligt stora skillnader på att träffa en erfaren revolverman och en nybörjare. Har för mej att försvar fanns i gammla western oxå men då låg värdet runt 2-3 istället för 10 för en nybliven RP.

Vad är tanken bakom detta?


/Jon
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Dina och mina åsikter går (kanske) lite isär här. Du har uppfattat det helt rätt, man drar ifrån motståndarens Försvar från sin chans att träffa. Varför är det då så förbenat svårt att träffa en erfaren revolverman jämfört med en nybörjare?

Helt enkelt därför att nybörjaren har inte lika stor "vana" av att bli skjuten på som den erfarne. Och (av egen erfarenhet skall tilläggas, jag råkade ut för ett flertal beskjutningar i Bosnien -94 när jag tjänstgjorde som FN-soldat där) så står man inte bara still när man blir beskjuten, det är dock lätt hänt att man "fryser" ett ögonblick och undrar vad som i hela friden pågår. Är man erfaren så kan man säga att man vet "the tricks of the trade", hur man utgör en så liten måltavla som möjligt, man "fryser" inte lika lätt, man vet hur och var man får bästa skydd etc. Många nybörjare vet hur man hanterar en picka på rätt sätt, men det är någonting helt annat när måltavlan skjuter tillbaka...

Detta kanske kan utgöra någon form av förklaring.

M.v.h.

Red Dust.
 
Top