Nekromanti Första utgåvan av Drakar och Demoner

maxtillberg

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
10
Location
Göteborg
Av rent nostalgiska skäl arbetar jag med att samanställa information om den första utgåvan av Drakar och Demoner och den spelvärld som användes där (Fantasia). Nu undrar jag om det är det någon som fortfarande använder dessa regler och om det redan finns några riktigt bra websidor om detta ämne.

MVH
Max Tillberg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Av rent nostalgiska skäl arbetar jag med att samanställa information om den första utgåvan av Drakar och Demoner och den spelvärld som användes där (Fantasia). Nu undrar jag om det är det någon som fortfarande använder dessa regler och om det redan finns några riktigt bra websidor om detta ämne."

Den första utgåvan av DoD hade ingen spelvärld. Det fanns ett spelexempel (mer eller mindre interaktivt - man uppmanades att tänka efter lite) och ett äventyr.

Rollspelsmuseumet Alvione finns lite information om DoD v1.
 

maxtillberg

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
10
Location
Göteborg
Nja,
Nu är jag inte riktigt säker på hur man definierar en spelvärld men den har ju ett namn (Fantasia) som omnämns både i inledningen av del 2 av reglerna och dels när man beskriver myntsystemet. Dessutom gavs det ju ut ett par äventyr bl.a. "The vault of Sarkath Han" som översattes i Morgonstjärnan och "Bland alfer och troll". Här hittar man t.o.m. en karta med ett par städer. Nu är jag lite osäker på i vilket värld "spindelkonungens pyramid" utspelas i men den kom ju ut innan Ereb Altor omnämns för första gången (I Sinkadus no 3?).

Max Tillberg
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Nu är jag inte riktigt säker på hur man definierar en spelvärld men den har ju ett namn (Fantasia) som omnämns både i inledningen av del 2 av reglerna och dels när man beskriver myntsystemet. Dessutom gavs det ju ut ett par äventyr bl.a. "The vault of Sarkath Han" som översattes i Morgonstjärnan och "Bland alfer och troll"."

"Sarkath Hans gravvalv" följde med som introäventyr i DoD2, och namnet Fantasia är hårt borttvättat därifrån.

"Bland svartalfer och troll" var introäventyret sist i regelhäftet i DoD1. Ingen karta över världen fanns.

"Spindelkonungens pyramid" var Ä-spels egna påhitt, och enda referensen till världen var en namngiven öken.

Ereb Altor nämndes första gången i Sinkadus 4 eller 5.
 

maxtillberg

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
10
Location
Göteborg
Jag uttryckte mig lite dåligt,
Jag menade att kartan låg med i ”Sarkath Hans gravvalv”. Detta äventyr skrevs av Perrin och låg med i ”Magic World” som delvis låg till grund för Drakar och Demoner. Den version som följde med DoD2 var av någon anledning kraftigt reviderad, bl.a. har man ändrat många av namnen från den ursprungliga översättningen som gavs ut i Morgonstjärnan. Första gången jag såg Ereb Altor nämnas var i Sinkadus no 3 (en litet blått häfte) där man beskrev någon ö och en massa ankor.

MVH
Max tillberg
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,175
Location
Ereb Altor
Spelvärld

"Första gången jag såg Ereb Altor nämnas var i Sinkadus no 3 (en litet blått häfte) där man beskrev någon ö och en massa ankor."


Det var ön Caddo som beskrevs samt religionen Den Lysande Vägen.

Vad gäller spelvärlden så skiftade den lite fram till Äventyrspaketen kom, då Ereb blev officiell spelvärld.
Vikingaäventyret utspelade väl sig i Skandinavien?
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Havets Vargar.

"Vikingaäventyret utspelade väl sig i Skandinavien?"

Japp! Man fick ge sig ut på en resa från Norge till Spainen. Jag vet att inte var så exalterad över detta drag. Tyckte å andra sidan inte äventyret var någon höjdarre heller.

Äventyrs triologin Ärans väg t.ex. utspelar sig i en ospecifierad fanatsy värld. Så som jag minns det berodde detta på att man skulle kunna placera in äventyren i den värld man själv gjort.
 

Black_Ocean

Veteran
Joined
1 Jun 2001
Messages
144
Location
Umeå
Re: Havets Vargar.

Äventyrs triologin Ärans väg t.ex. utspelar sig i en ospecifierad fanatsy värld. Så som jag minns det berodde detta på att man skulle kunna placera in äventyren i den värld man själv gjort.

Mums...nu börjar de bli nostalgi för min del. Första riktigt stora kampanj jag spelledde. Mycket bra kampanj oxå för den delen.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
Re: Havets Vargar.

"Mums...nu börjar de bli nostalgi för min del. Första riktigt stora kampanj jag spelledde. Mycket bra kampanj oxå för den delen."

hålle med, Döda skogen är en riktig klassiker imho.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag menade att kartan låg med i ”Sarkath Hans gravvalv”. Detta äventyr skrevs av Perrin och låg med i ”Magic World” som delvis låg till grund för Drakar och Demoner. Den version som följde med DoD2 var av någon anledning kraftigt reviderad, bl.a. har man ändrat många av namnen från den ursprungliga översättningen som gavs ut i Morgonstjärnan."

I sådana fall vill jag nog hävda att världen Fantasia endast marginellt (om ens det) hade något med DoD1 att göra, med tanke på att världen mer eller mindre övergavs redan i första DoD-supplementet.

" Första gången jag såg Ereb Altor nämnas var i Sinkadus no 3 (en litet blått häfte) där man beskrev någon ö och en massa ankor."

Mycket möjligt att du har rätt. #1 och #3 är de Stinkasnuser som jag saknar.
 

Zizop

Swordsman
Joined
20 Aug 2001
Messages
475
Location
Malmö
Re: Havets Vargar.

Jag kan meddela att Döda skogen är den äventyrlighet som min nuvarande spelgrupp befinner sig i... Man kan höra prasslet av löven i vinden när hösten kommer till området runt Döda skogen./images/icons/smile.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Jag brukar ju inte skriva något på DoD-forumet, men nu har ni ju hamnat så långt tillbaka i tiden att jag faktiskt har något att tillföra debatten. /images/icons/grin.gif

När DoD1 gavs ut var det en exakt översättning (om än osvensk och allmänt bedrövlig) av Basic Roleplaying + Magic World, med två undantag. Teurgisterna hade tagits bort och äventyret ur Magic World var ersatt med ett riktigt katastrofäventyr som översättaren själv (Tomas Björklund) hade gjort.

Vid den tiden gav vi ut rollspelstidningen Morgonstjärnan och vi ägnade då ett temanummer helt åt DoD. Vi publicerade bland annat rättelser till reglerna, samt översatte och publicerade reglerna för teurgister och det ursprungliga äventyret Sarkath Hans Gravvalv.

Lars-åke Thor på Äventyrsspel hade en karta över den spelvärld de planerade att använda för äventyren, och vi tiggde till oss kontrollen över en liten bit där vi placerade det enda äventyr vi själva gav ut till DoD, Tvillingbergen. Strax därefter bröts samarbetet med Äventyrsspel och vad jag vet blev aldrig den fina kartan omsatt till någon spelvärld.

/Mikael (från Titan Games)

P.S. Anledningen till den kraftiga revideringen när Sarkath Hans Gravvalv gjordes till en del av DoD2 var att man inte ville riskera att ge någon upphovsrätt till oss som hade översatt det.
 

maxtillberg

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
10
Location
Göteborg
Tack för ditt mycket intressanta svar Mikael.

Jag hade ingen aning om att kartan i Tvillingbergen var godkänd av Äventyrsspel. Var Äventyret också accepterat av Äventysspel? Jag har för mig att det blev diskussioner om rätten att ge ut produkter till Drakar och Demoner efter detta äventyr.

Sedan har jag några funderingar kring det du skriver om Morgonstjärnan. Jag har en gammal kopia av numret där Sarkath Hans Gravvalv är med men jag tror inte att jag sett några rättelser eller teurgister i det. Däremot var det något äventyr som hette Rehns heliga lampa eller något sådant (fast det är ju klart jag kan ju blandat ihop numren). Jag trodde inte att det fanns några teurgister i Magic World utan att detta var något som Äventyrsspel hittat på.

Sedan var det ju det där om kartan. Var världen som beskrevs i Sarkath Hans gravvalv integrerad i den också?

Sedan kan man ju undra vad Lars-Åke Thor gör nuförtiden, jag undrar om man komma över en kopia av den där kartan...

MVH
Max Tillberg
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Jag hade ingen aning om att kartan i Tvillingbergen var godkänd av Äventyrsspel. Var Äventyret också accepterat av Äventysspel? Jag har för mig att det blev diskussioner om rätten att ge ut produkter till Drakar och Demoner efter detta äventyr.

Jag får rota fram Tvillingbergen och Lars-Åkes karta och jämföra, men som jag minns det använde vi samma område som i Sarkath Hans gravvalv och Reens heliga lampa. Vi ritade in området från Sarkath Hans gravvalv (med Trollbobergen, Fimbulton och Ny-Sarnath) i ett ödligt bergsområde på Lars-Åkes karta och bad att få använda det i våra äventyr.

Alla äventyr vi gav ut var saktionerade av Äventyrsspel. De var glada för all reklam vi gav dem. Men du har rätt i att det strax därefter skar sig. Jag tror det började med att de tryckte upp de rättelser vi gjort till DoD1 och la med i lådorna (som vi hade kommit överens om), men målade över den lilla rutan som angav att de tidigare varit publicerade i Morgonstjärnan. Vi blev lite sura...

Sedan blev de, från sommaren 1982 till våren 1983, alltmer motvilliga till att någon annan än de skulle synas som producent av DoD-produkter. Till slut hördes vi helt enkelt inte av mer.


Sedan har jag några funderingar kring det du skriver om Morgonstjärnan. Jag har en gammal kopia av numret där Sarkath Hans Gravvalv är med men jag tror inte att jag sett några rättelser eller teurgister i det. Däremot var det något äventyr som hette Rehns heliga lampa eller något sådant (fast det är ju klart jag kan ju blandat ihop numren). Jag trodde inte att det fanns några teurgister i Magic World utan att detta var något som Äventyrsspel hittat på.

Nummer 3 av Morgonstjärnan (DoD-numret) hade rättelserna till DoD och äventyret Sarkath Hans gravvalv. Nummer 4 (Traveller-numret) hade Reens heliga lampa. I rättelserna i nummer 3 fanns även de ursprungliga reglerna för teurgister från Magic World. Översättaren hade av någon anledning ändrat på dem så till dem milda grad, att vi enades om att ändra tillbaka dem igen.


Sedan var det ju det där om kartan. Var världen som beskrevs i Sarkath Hans gravvalv integrerad i den också?

Som sagt, vi ritade in den pusselbiten i ett bergområde på Lars-Åkes karta. Meningen var att vi skulle låta våra äventyr utspela sig i den regionen.


Sedan kan man ju undra vad Lars-Åke Thor gör nuförtiden,

Jag vet faktiskt inte. Vore kul att höra av honom.


jag undrar om man komma över en kopia av den där kartan...

Jag nog tyvärr inte kopiera mitt exemplar. Upphovsrätt och sån't, du vet...


/Mikael
 

maxtillberg

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
10
Location
Göteborg
Tack för ditt mycket utförliga och snabba svar.
Jag har alltså Morgonstjärnan Nummer 4, det förklarar ju en hel del. Hur många nummer gav ni ut egentligen och var det information om Drakar och Demoner i allihopa? Jag kommer inte ens ihåg hur jag fick tag på mina numera ack så trasiga exemplar.

Sedan begriper jag inte riktigt hur det var med teurgisterna.
”I rättelserna i nummer 3 fanns även de ursprungliga reglerna för teurgister från Magic World. Översättaren hade av någon anledning ändrat på dem så till dem milda grad, att vi enades om att ändra tillbaka dem igen.”

Av någon anledning har jag inte sett någon information om dem i min kopia av Magic World men jag får väl gräva fram den gamla boxen och titta igen. Var det alltså så att Drakar och Demoner kom ut i två utgåvor med olika texter eller var det så att det kom med ett rättelseblad i de senare utgåvorna?

Sedan vill jag passa på att gratulera dig till en utmärkt översättning av D&D, lite lustigt namn (Dunder & Drakar) men riktigt trevlig. Hoppas att du får tid att skriva de övriga böckerna.

Med vänlig hälsning
Max Tillberg
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Vi gav ut fem olika nummer, 1, 2, 3, 4 och 5/6 (det sista var ett dubbelnummer). DoD1 kom ut strax innan nummer 3, så det var vårt DoD-nummer. Sedan hade vi DoD-material i både nummer 4 och nummer 5/6.

Den version av Magic World som både jag och översättaren tittade på var kopior på manuskriptet, eftersom Worlds of Wonder inte var utgivet när vi påbörjade arbetet.

Rättelserna vi gjorde lades i lådorna i form av lösa lappar - ett vikt A4 med texträttelser och en A5 med tabellrättelser.

Och tack för att du gillar Dunder&Drakar. Jag är i det närmaste klar med bok 2, men väntar på att Wizards skall godkänna de avsnitten för fri användning. Sedan behöver ju alltihop layoutas och smyckas ut med bilder också innan det känns färdigt.

/Mikael
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Första utgåvan av DoD (OT)

Nummer 4 (Traveller-numret) hade Reens heliga lampa.

Aaah... Det var därifrån jag kände igen namnet!
Vi hade nr 4 i vår Traveller-grupp. Artikeln med erfarenhetsregler var utmärkt; vi använde dem ända tills vår sista kampanj avslutades i mitten av 90-talet.

--
Åke
 
Top