Nekromanti Första Spelmötet

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Hade första spelmötet med n2 idag.. det var underhållande.. mina spelare blev trötta efter bara 1 karriärval och ville komma igång å börja skjuta.. det slutade med att objektet för äventyret (skydda en avhoppad mafioso) blev dödat av gängmedlemmar påväg till ett skyddshus.. inte såå lyckat!
Har nån nåra bra tips på hur man får rambotyper att inse att en kula i skallen är dödande utan att dom blir sura över att dom får göra nya RPs hela tiden?

<A HREF="http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm" target="_new">http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm</A>
 

Jools

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
136
Location
Halmstad, Sverige
hade problem med 'rambo' typer själv innan men sen lirade vi onaturlig jakt [av ripperdoc, underbart äventyr]
efter det har de lugnat ner sig ganska mycket...
problemet med "kulor dödar" har jag inget bra svar på... =]

Buckle your seatbelt Dorothy 'cause Kansas... is going bye'bye
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Har nån nåra bra tips på hur man får rambotyper att inse att en kula i skallen är dödande utan att dom blir sura över att dom får göra nya RPs hela tiden?"

Fråga om de själva IRL har fått en kula i pannan...

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hade första spelmötet med n2 idag.. det var underhållande.. mina spelare blev trötta efter bara 1 karriärval och ville komma igång å börja skjuta.. det slutade med att objektet för äventyret (skydda en avhoppad mafioso) blev dödat av gängmedlemmar påväg till ett skyddshus.. inte såå lyckat!
Har nån nåra bra tips på hur man får rambotyper att inse att en kula i skallen är dödande utan att dom blir sura över att dom får göra nya RPs hela tiden?<p><hr></blockquote><p>Egentligen kan man tycka att spelarna borde fatta nått när de dött 2 gånger i samma spelomgång... Annars kan du ju säga att de inte får vara med förrän nästa spelomgång eller ännu värre förrän äventyret är slut. Det kan ju låta häfftigt, men det borde få dem att fatta att det bara finns en Rambo! /images/icons/smile.gif

/Honken
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag skulle inte oroa mig för det. Efter ett tag skaffar de sig varsinn gubbe de gillar och då blir de mer försiktiga.

Men rent allmänt kan det vara bra att balansera äventyren rejält, så att man som sl inte faller i samma fälla som spelarna. Begränsa våldsinslagen i äventyren och gör det viktigt med andra saker också. Taktik exempelvis. Eller varför inte sociala färdigheter, kontakter och liknande.

Genom att begränsa våldet kan man nämligen få det att kännas betydligt farligare när det väl finns där.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Yaqobo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
19
Location
Göteborg
>Har nån nåra bra tips på hur man får rambotyper att inse att en kula i skallen är dödande utan att dom blir sura över att dom får >göra nya RPs hela tiden?

Hmmm... mina Rambotyper insåg detta och skaffade sig stålskalle.
Fast om man använder rejäl social stigma i och med cybertech kan nog även detta undvikas, man vill ju inte sluta med att spelleda ett gäng vandrande stridsvagnar, det blir jobbigt för alla juh...

Man kan ju göra det väldigt tydligt att det är kört för RP:na om de vill "illa fäkta".
Kanske med kraftigt beväpnade bovar/vakter, som kan ha (t ex) en riktigt stor KSP som RP:na inte kan känna igen
Den behöver inte vara bra, det viktigaste är ju att RP:na känner sig underlägsna, påpeka gärna för dem hur chanslösa de är... det kanske hjälper.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hmmm... mina Rambotyper insåg detta och skaffade sig stålskalle.
Fast om man använder rejäl social stigma i och med cybertech kan nog även detta undvikas, man vill ju inte sluta med att spelleda ett gäng vandrande stridsvagnar, det blir jobbigt för alla juh...

Man kan ju göra det väldigt tydligt att det är kört för RP:na om de vill "illa fäkta". Kanske med kraftigt beväpnade bovar/vakter, som kan ha (t ex) en riktigt stor KSP som RP:na inte kan känna igen. Den behöver inte vara bra, det viktigaste är ju att RP:na känner sig underlägsna, påpeka gärna för dem hur chanslösa de är... det kanske hjälper.<p><hr></blockquote><p>Enligt min åsikt så ska varje strid vara dödlig. Detta innebär att motståndarna kommer oftast att vara på samma nivå som spelarna. Spelarna kan inte få "fördel" av att ha bättre bössa, för då får deras motståndare samma bössor. Jag har sagt det till mina spelare, och de verkar ha accepterat det...

/Honken
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Jaa ..

Ni får väl komma överens om vilken "nivå" det hela ska ligga på. Om dom nu vill bara springa omkring och skjuta får dom välan byta SL ... eller du börja med sådant (huga!).


MvH
Kullendorff
*inte lika trött*
 

SKIN69

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
308
Location
SKövde
Hur begränsar man våldet när odm hellre sepnderar pengar på vapen än kläder? hur begränsar man våldet när dom skjuter ner alla som inte gör exakt som dom vill..?? Karaktärsskapandet tar så lång tid att det är risk att dom tröttnar på n2 om dom dör hela tiden... *suckar* har en lite för koboldig spelgrupp, nån som vill byta med mig?

<A HREF="http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm" target="_new">http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm</A>
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Koboldig spelgrupp ..

Ja.

Det första du bör göra är att sätta dig ner och snacka med spelarna. Om dom nu bara vill springa omkring och ha ihjäl saker kan du ju alltid ge Mutant till dom och be dom skaffa en ny SL.

Annars får ni försöka kompromissa.
Rollspel ska vara kul för alla, spelare och spelledare.


MvH
Kullendorff
*som har ett omvänt problem*
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Re: Onaturlig jakt...

www.nogo.nu Byt bara ut inledningen och byt ut den där Predatorn mot någonting annat så är det en väldans kul äventyrs idé.


MvH
Kullendorff
*som nu ska iväg och spela EON i Forgotten Realms*
 

BOTJER

Veteran
Joined
20 Jun 2000
Messages
40
Re: Onaturlig jakt...

hur man hanterar det, ett lvi per äventyr, lägg ALLtid ner tid på genereringen, när de dör bränn deras rollformulär.
det gör ont även om man bara vill slåss
 
G

Guest

Guest
Re: Första Spelmötet = svaret

Du ger de dumma spelarna stryk (på riktigt) tills de förstått att de äckligt äckliga våldsfantaster (som jag).

Mäster Azazel
 

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
En SL krönika

Okay, jag började spela rollspel någon gång i tredje klass, vi hade en fantastisk SL och otroligt kul varje gång.
Senare började jag spel leda för en grupp nära vänner och vi hade kul då också. Senare intregrerades vi med en annan spel grupp och då föll allt samman. Deras spelstil var totalt olik min, de var totalt lössläppta och brydde sig inte ens om att slå grundegenskaperna utan fyllde i dem som de ville, allt centrerades kring våld och till min fasa blev vissa av mina spelare stormförtjusta. Gruppen splittrades då vi bara var ett fåtal kvar som ville spela mer fredligt vilket innebar ett stopp i mitt rollspelande i ca 6 mån. Sedan startade vi upp en förening med de ursprungliga spelarna men tyvvär gick även de andra med och vi återinföll återigen i kaos (min åsikt) där ankor var bäst grillade, munkar bäst med hål och där den första halvlängdsmanslungan skapades...
Jag är sååååå trött....
Nu har vi iallafall startat en ny liten grupp med spelare med ett sätt där man inte BARA siktar på att utveckla sin karaktärs värden utan även hans personlighet och tro det eller ej men så här förbannat kul har jag inte haft sen jag gick i trean!!

Mitt tips är att om du ser en potential för några av spelarna att spela seriöst så försök att spela med enbart dem, vilket förhindrar att de värsta dårarna utövar ett negativt inflytande.visst det är grymt mot de andra men du ska väl inte lida för deras skull. Om det inte funkar så sluta spela, och om du bor i en större stad kanske det finns fler grupper med en mer seriös inriktning.

David -
Har skådat mäster kobolderna i vitögat men undslapp, med djupa ärr

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Skicka in en måttlig skara med fiender, som kanske inte är beväpnade med mp3000 utan med hagelgevär och inte alltför högt TO och inte högt värde i sjutvapen, realistikt sett så kommer rollpersonerna bara möta mp3000 om dom tjafsar med en piket styrka, som också är roligt :)

Förra mötet så fick en rollperson sitt huvud bortsprängt utav ett hagelgevär. (Ja, hjärna!)

Han överlevde och på sjukhuset så fixade dom till honom. Han har nu en skuld på 70.000

//Martin
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Jag löste det enkelt, vår nya kampanj bygger på att dom är poliser... Vill du att jag ska skicka kampanjen så säg till, den liggr på 12 sidor om jag inte misstar mig, den är något på beta stadiet men funkar...

`/Martin
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Re: Koboldig spelgrupp ..

Vi försökte oss på en deckar - kriminalare kampanj som jag nämde tidigare... och det var faktiskt skitkul, jag la upp det så att då rollpersonerna agerade, sökte upp bevis, förhörde personer så tryckte det av andra händelser vilket gjorde det hela händelserikt, så ska jag fortsätta att lägga upp mina uppdrag.

/Martin , låt rollpersonerna jobba - eller så kan man göra jobbet åt dom, låt dom vara jagade!
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Re: Onaturlig jakt...

Jag har den bästa!

Byt ut Predatorn mot en 67 år gammal gubbe klädd i regnställ och beväpnad med ett mastodont gevär från 1891, och krydda med en smula galenskap och en smula humor!

//Martin
 
Top