Nekromanti Första spelmöte/rollspel att väcka aptiten hos en seminy grupp intresserade av hobbyn

Joined
27 May 2014
Messages
90
Hej forumet.

Jag har spelat rollspel från och till under runt 15-16 år och det har tyvärr varit fokus på "från" under den perioden. Körde mycket Eon, Call of Cthulhu och Neotech för länge sen och lyckades väcka upp nytt intresse hos mina nuvarande vänner när år noll slog ner för några år sedan.

Tyvärr rann år noll ut lite i sanden då det var lite blandad kvalitet på spelarnas engagemang och tillgänglighet, men en spelare har visat bevis på båda och har idogt frågat mig när vi ska fortsätta med kampanjen. Majoriteten av den gruppen har sen länge gått vidare, men vi har nu hittat två andra möjliga intressenter för hobbyn och det ser ut som vi ska köra igång ett inledande spelmöte någon gång nästa vecka för att "komma igång".

Nu är frågan hur jag hakar fast dessa potentiella rollspelare på "kroken". Vi är fyra stycken totalt, och tre av oss är intresserade av år noll. Den fjärde spelaren är en tjej som är väldigt intresserad av brädspel men har egentligen ingen relation till rollspel annat än på datorn. Hon har sagt att hon är beredd att testa, och kan i princip testa vad som helst.

Jag har föreslagit att vi ska börja med nåt rollspel som är jätteenkelt att komma in i och som gör att vi direkt kommer till "spelet". Som jag har tänkt pendlar det mellan år noll, hjältarnas tid och Call of Cthulhu, men det känns som övriga kandidater hägrar framför mig och det är förslag på dessa alternativ som jag behöver hjälp med.

Det här är mina tankar kring de förslag jag kommit på:

År noll: Har redan lyckats med konststycket att "kroka" folk och det är ett spel som har väldigt enkelt att inspirera mig. Momentet att tillsammans bygga arken är ett fantastiskt sätt att bygga upp engagemanget inför en kampanj, men det är också detta moment som gör att jag undrar om det gör det till ett bra "första spelmöte". Första arkmötet är lite trevande och slött, då det inte blir så mycket "faktiskt" spel, och jag undrar om det är en bra introduktion till hobbyn i sig. Å andra sidan har man så klockren motivation på varför man springer ut på uppdrag. Har beställt nya startboxen och tänkte nog köra kampanjen i den med gruppen när den dimper ner och vi känner oss redo, för att sen helt enkelt köra vidare på år noll.

Hjältarnas tid: Det verkar vara byggt som en bra introduktion, men är det kanske för basic? Jag känner att jag riskerar underskatta den eleganta enkelheten i och med en sån kommentar, för jag gillar flera moment i första äventyret som att man fritt ska beskriva sina karaktärer och detaljer i omgivningen men undrar samtidigt om spelare kan bli irriterade över den styrda introduktionen. Insikter om detta spel skulle uppskattas mycket.

Call of Cthulhu: Funderar specifikt på att köra "Edge of Darkness" för det var definitivt intro scenariot jag å min gamla grupp uppskattade absolut mest när vi körde CoC "back in the day". Jag tror vår nybörjare skulle uppskatta ett deckar scenario och det är ett väldigt bra introduktionsscenario överlag, dessutom har spelaren som verkligen vill köra år noll redan kört "the Haunting". Skulle kunna tänka mig köra "realms of cthulhu" för jag gillar savage worlds och det är ett så otroligt enkelt men flexibelt system, plus att det bidrar till att komma in väldigt snabbt i spelet (Vilket är poängen med alla dessa kandidater jag radat upp). En nackdel är att spelaren som gillar år noll inte var så förtjust i "the haunting" men han är ju redan "krokad" på år noll och det är viktigare att få med vår nykomling på intressetåget.

Så det är mina tankar så långt, men är väldigt öppen för förslag och alternativa tankar.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Jag tycker att alla alternativen du radar upp är bra. Edge of Darkness är en av mina favoriter, samtidigt som jag tror att allt med Arken kan locka en brädspelare.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Varför inte nämna att olika rollspel kan ge väldig olika upplevelser, så de bör prova minst två. Sedan kör du t.ex. CoC först, då det är ett scenario inte borde bli allt för många spelomgångar. Sedan År Noll som använder arken som krok för att investera spelarna (och för att intresset finns, så om de inte gillar första så är spel två lockande).

Vill de sedan gå tillbaka till CoC för de gillade det bäst, fortsätta med år Noll som de håller på med, eller prova något annat; så är de i alla fall inne i rollspelandet.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag är inne lite på det Lupus säger. Testa lita av några och ta tag i det som känns bäst.

Det jag funderar på är att tjejen du skriver om spelar en del rollspel över datorn, hör med henne vilken typ av rollspel hon spelar, är det i Fantasymiljö? Urban? Skräck? För att fånga henne kanske du inte ska nöja dig med "jag kan testa vad som helst", så säger folk som inte vet vad det finns att välja på och då kan vi som vet lite vad det finns att välja på behöva fundera lite extra på vad vi presenterar för pitch.

Jag tycker att alla dina förslag är genomtänkta. Om du tänker att arken är för långsam som startäventyr så starta i så fall med ett äventyr som tar spelarna genom zonen till en ny plats för en ny ark. De kanske kan träffas där ute och slå sina påsar ihop?

Lycka till! Det kommer nog gå bra! Underskatta aldrig vikten av att fråga vad folk tänker och känner. :)
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,149
Startboxen till Mutant: År Noll är i mitt tycke en bra inkörsport. Arken är visserligen en bra "krok" för fortsatt spel, men jag tror det är bättre med lite mer action och räls under de första mötena.

Eftersom CoC är med i listan antar jag att det inte är uteslutet med engelskspråkiga spel. Då vill jag gärna lyfta fram Starter Set till Dungeons & Dragons (femte utgåvan). Förutom att det är enkelt att komma igång med kan det vara en bra brygga från datorspelen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
baron Max Durhal;n207371 said:
Call of Cthulhu: Funderar specifikt på att köra "Edge of Darkness" för det var definitivt intro scenariot jag å min gamla grupp uppskattade absolut mest när vi körde CoC "back in the day". Jag tror vår nybörjare skulle uppskatta ett deckar scenario och det är ett väldigt bra introduktionsscenario överlag, dessutom har spelaren som verkligen vill köra år noll redan kört "the Haunting". Skulle kunna tänka mig köra "realms of cthulhu" för jag gillar savage worlds och det är ett så otroligt enkelt men flexibelt system, plus att det bidrar till att komma in väldigt snabbt i spelet (Vilket är poängen med alla dessa kandidater jag radat upp). En nackdel är att spelaren som gillar år noll inte var så förtjust i "the haunting" men han är ju redan "krokad" på år noll och det är viktigare att få med vår nykomling på intressetåget.
Om du vill ha ett system som är betydligt enklare, och därför lägger mer fokus på själva mysterielösandet, och som uppmuntrar vad jag för mig själv börjat kalla "eftertänksamt spelande" (som motsats till "djärvt spelande" som en del föredrar), så kommer mitt cthulhu-regelsystem Kutulu snart. Det är till 95% klart, lite slutkorr och layout kvar bara. Skicka PM så ger jag tillgång till dokumenten.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Om nu 3 av 4 spelare vill spela MÅ0 så faller det väl sig naturligt att börja där. Spelet innehåller väl även en del brädspelselement som marker och kort vilket kan vara till fördel för tjejen som var en mer van brädspelare. Dessutom kan du lyfta på andra brädspelselement i form av olika handouts, kartor, med mera props, vilka troligen förhöjer spelvärdet. Skäm bort spelarna helt enkelt.

Sen tror jag att starta en kampanj handlar mycket om att dels presentera spelvärlden bra och inlevelsefullt. Men även att skapa en plats för spelarnas rollpersoner att delta via. Haka fast RPna i storyn och ge dem egna uppdrag och aktiviteter som gör att spelarna vill fortsätta spela. Inte bara för gruppens framskridande, utan även rollpersonens utveckling, vad det nu innebär för spelaren.

Kanske självklara ord, men väl värda att fundera på. Hoppas ni lyckas få igång kampanjen.
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Tack så mycket för svaren, känner överlag att jag fått bekräftelse för att mina idéer kring första spelmötet stämmer. Det blir Realms of Cthulhu med scenariot "Edge of Darkness". Det jag funderar på nu är lite hur jag ska presentera hobbyn och det specifika rollspelet, och håller på att läsa in mig på både system och äventyr. Ser mycket fram emot vårt första möte som ska ta plats onsdag kväll.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
baron Max Durhal;n208327 said:
Tack så mycket för svaren, känner överlag att jag fått bekräftelse för att mina idéer kring första spelmötet stämmer. Det blir Realms of Cthulhu med scenariot "Edge of Darkness". Det jag funderar på nu är lite hur jag ska presentera hobbyn och det specifika rollspelet, och håller på att läsa in mig på både system och äventyr. Ser mycket fram emot vårt första möte som ska ta plats onsdag kväll.
Besök Yog-Sothoth och deras forum om du inte redan känner till det . Finns mycket att ta del av där från andra spelare.

http://www.yog-sothoth.com
 
Joined
27 May 2014
Messages
90
Nu har vi ÄNTLIGEN lyckats få till spelmötet, snökaoset satte stopp för de planerna förra gången. Vi tappade en spelare som åkte till Malta medans vi körde denna gång, men för de som lyckades komma vart det definitivt lyckat. Ska berätta lite här, men det är SPOILERS FÖR SCENARIOT EDGE OF DARKNESS I DENNA POST.

Vår tjejkompis som gillar brädspel spelade en burdus journalist, och det var anmärkningsvärt att hon valde att spela en man. Det kändes helt enkelt mer bekvämt för henne men överlag kändes det fullt naturligt. De andra spelarna var en arrogant psykolog respektive en engelsk polis. Polisen var definitivt den mest sympatiska i gruppen, och med tanke på att det vart lite utrymme för ofarlig action i form av handgemäng så är jag glad att jag valde realms of cthulhu.

Överlag var det en del att läsa, spelarna tyckte det var mycket ledtrådar som pekade mot lite olika ställen och det var lite svårt för dem att förstå "metatänket" men de fattade det mycket bättre ju längre vi spelade. Överlag kände alla att vi la en stark grund detta första spelmöte, och det blev flera roliga situationer. Jag hade redan koll på sidor som yog-sothoth innan jag postade detta inlägg, men tycker tyvärr att massiva text handouts inte alltid är av godo, eftersom såna props kan stanna upp spelet på tok för mycket.

En av de märkligare blev när gruppen gått igenom inledande ledtrådar och konstareade att "Det är bråttom, om Rupert Merriweather dör så blir varelsen fri." Varpå telefonen ringer och sjukhuset meddelar att han dött. Detta var en inlevelsefull scen där psykologspelaren gestaltade emottagandet av beskedet bra, men då börjar journalistens spelare att garva. Hon tyckte tajmingen blev dråplig, men det uppfattades som att karaktären var lite skruvad.

Det var också roligt när polisen, som åkte i förväg själv till byn Ross Corners, blev irriterad på lokalbefolkningens kalla mottagande och därmed vred om armen på en av dem. Det resulterade i att tre bråkmakare flög på honom, men han avslutade fighten med en rejäl smäll med sin batong i plytet på ledaren för gruppen.

Detta följdes upp när de tre rollpersonerna undersökte lätena i källaren, varpå polisen helt misslyckas med sitt notice slag och luffaren därnere får in en superträff med SIN påk, som totalt golvar den storväxte polisen. Detta följdes upp av att psykologen skulle skjuta luffarformen i mörkret i källaren, men inser han lagt 0 poäng i färdigheten. Han åtgärdar detta genom att slå en 4 följt av en till 4 och lyckas därmed sänka luffaren med en träff i axeln. Efter detta går han fram mot formen på marken och säger "Jag avrättar honom" vilket uppmanade journalistspelaren att stoppa honom.

Det enda tråkiga blev att vi inte hann klart. Precis efter allt detektivarbete och dramatiken kring luffaren så insåg RP hur de behövde utföra ritualen, men då var journalistspelaren tvungen att gå. Att göra karaktärer och spela tog 6 timmar, jag underskattade hur mycket spelarna behövde sätta sig in i Savage Worlds systemet. Jag avslutade med att berätta hur spelarna hörde ett medvetet krafsande läte från taket i huset, men de verkar smart nog inte nyfikna på att öppna vindsluckan. Luffaren blev lugnad av psykologens expertis så han verkar överleva scenariot. Jag funderar på att Rupert Merriweathers son Bertrand ska dyka upp efter allt är klart och fråga om de hittat nåt mystiskt arv hans far efterlämnade, det kan bli intressant om det reanimerade liket av bondefrun finns i närheten av stugan när scenariot är klart.
 
Top