Nekromanti Första intrycket av SciFi!

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Systemet är ju samma som i Fantasy! och det gillar jag ju redan, men jag tycker det är synd att bytet från ET till EP inte fick följa med till SciFi! och jag kan inte förstå varför man bytte ut Motorik mot Fingerfärdighet när Motorik är ett så mycket bättre namn på den.

Världen är däremot helt underbar och jag skulle vilja ha en tjock världsbok och en massa extraböcker att plöja igenom, det är inte så ofta jag hittar en spelvärld som jag verkligen vill använda i stället för att hitta på en egen.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det beror på att Sci-Fi! skrevs innan Fantasy! 3.0. Jag skickade systemet till Blixt, och då hade bara delar av F! ändras. Samt att herr Blixt gjorde en del ändringar i systemet för att passa hans vision.

Jag ser också gärna en fet världsbok, med några äventyr. Men det kräver att Anders har tid och ork att skriva en sådan. Vilket jag hoppas att han har.

Snart kommer Sci-Fi! även säljas separat, först då ser vi hur stort intresset för spelet är.
 

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Arfert;n152304 said:
Det beror på att Sci-Fi! skrevs innan Fantasy! 3.0. Jag skickade systemet till Blixt, och då hade bara delar av F! ändras. Samt att herr Blixt gjorde en del ändringar i systemet för att passa hans vision.

Jag ser också gärna en fet världsbok, med några äventyr. Men det kräver att Anders har tid och ork att skriva en sådan. Vilket jag hoppas att han har.

Snart kommer Sci-Fi! även säljas separat, först då ser vi hur stort intresset för spelet är.
Tyvärr har jag fem objekt i pipeline redan. Så jag kan inte göra något slags prognos alls.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
I annat fall kanske man kan skrapa fram en spökskrivare. Eller hitta på nåt annat.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Zadrith;n152273 said:
och jag kan inte förstå varför man bytte ut Motorik mot Fingerfärdighet när Motorik är ett så mycket bättre namn på den.
Bytte ut? Har man inte med båda?
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Jag gillar verkligen inte den där uppdelningen av Smidighet och Fingerfärdighet i två olika egenskaper.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,137
Location
Lund
Jag tycker också det känns lite märkligt att just smidighet krävs på större finmaskighet är ex. fysik som man också hade kunnat dela upp i mindre sub-grupper utan några större problem. Men jag gissar att det finns skäl av lämplig typ.

Någon skrev Motorik ovan vilket jag dock tycker ligger bättre i munnen för en grundegenskap. Kanske för att 'Fingerfärdighet' var en färdighet i Mutant 2089 (exempelvis) så jag är konditionerad att tycka att det är ett färdighetsnamn och inte ett grundegenskapsnamn...

Cog.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Utan att ha läst reglerna så tycker jag det låter väldigt lämpligt med uppdelning i Smidighet och Fingerfärdighet (men även jag föredrar benämningen "Motorik" framför Fingerfärdighet, av historiska skäl..)
Det är ju två helt olika egenskaper. Balettdansöser har mig veterligen trots hög SMI inte exceptionellt hög grundchans i låsdyrkning och grundat på egen empiri ligger de under genomsnittet i gevärsskytte! :)
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Inkognito;n152460 said:
Utan att ha läst reglerna så tycker jag det låter väldigt lämpligt med uppdelning i Smidighet och Fingerfärdighet (men även jag föredrar benämningen "Motorik" framför Fingerfärdighet, av historiska skäl..)
Det är ju två helt olika egenskaper. Balettdansöser har mig veterligen trots hög SMI inte exceptionellt hög grundchans i låsdyrkning och grundat på egen empiri ligger de under genomsnittet i gevärsskytte! :)
Jag håller med dig, och tycker också att det ska vara fortsatt uppdelat. Det är bara namnet jag hakat upp mig på. Hade egenskapen bara använts för sådant som att dyrka upp lås och stjäla föremål hade jag inte haft några problem med namnet heller. Att säga att någon är god skytt för han är så fingerfärdig känns däremot konstigt.
 

LordMarlowe

Veteran
Joined
15 May 2013
Messages
100
Location
Göteborg
Inkognito;n152460 said:
Det är ju två helt olika egenskaper.
Det är ju psykisk styrka, perceptionsförmåga och karisma också. (Ja, tre olika faktiskt.) Men de ryms alla under egenskapen Närvaro, Det är naturligtvis en smaksak men för mig stör det den symmetriska enkelheten som regelsystemet hade från början.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Utan att ha läst igenom boken ordentligt tycker jag också att världen i Sci-Fi! verkar riktigt bra. När det gäller spelsystemet lutar det mot att jag lyfter över min husreglade variant av Fantasy! 2.0. Det blir då fyra (för balansens skull) modifierade grundegenskaper, delvis ändrade förmågor (även det med hänsyn till balansen) och några andra justeringar för att få det både snabbare och en smula crunchigare. Jag knycker nog också erfarenhetssystemet från 3.0. Det verkar klart bättre.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag gillar verkligen inte den där uppdelningen av Smidighet och Fingerfärdighet i två olika egenskaper.
En fet gammal trollkarl kan vara en jävel på korttrick. Men usel på att krypa i ventilationstrummor och att klättra i rep. Och en elitgymnast kan vara det motsatta, smidig som sjutton, men dålig på att sno en plånbok ur någons ficka.

Smidighet och Fingerfärdighet är som sagt helt olika saker.

Skytt och Fingerfärdighet? Tja nån färdighet ska ju det gå på, och Fingerfärdighet var den minst dåliga. En fingerfärdig person darrar inte på handen. Men egentligen kanske skytte skulle vara en helt egen egenskap, då även andra sinnen är inblandade. Men lite får man offra för att systemet inte ska bli ett komplicerat monster. Lagom med "realism" räcker. ;) Det är ju ett spel, inte en avancerad, men ospelbar, simulation av verkligheten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Arfert;n152617 said:
Men lite får man offra för att systemet inte ska bli ett komplicerat monster. Lagom med "realism" räcker.
Det är nog det här som stör mig med den nya grundegenskapen och tillhörande uppdelning. För mig blir det nya systemet så att säga varken hackat eller malet.

Gamla med fyra egenskaper (och min personliga omfördelning mellan vad som gick på fysik och vad som gick på smidighet) tyckte jag var perfekt för att vara väldigt enkelt - men inte simpelt. Det var ganska precis så avskalat jag tyckte att ett system kunde vara utan att bli tråkigt.

Dessa förändringar, fine det ska erkännas att de inte är jättestora, men de gör att systemet inte längre är fullt lika enkelt, utan att för mig tillföra något överhuvudtaget. Jag köper absolut att fet trollkarl kan vara en jävel på korttrick men inte ventilationstrummeutforskande, men för mig är det här systemet inte på långa vägar nog avancerat för att berättiga sådana distinktioner, utan allt det gör för mig är att dra uppmärksamhet till alla andra distinktioner som fortfarande inte går att göra i systemet.

Som exempelvis att värdens bästa ficktjuv nu också är en mästerskytt av sällan skådat slag.

Dock ska jag erkänna att jag finner enormt nöje i att jag innan jag läste spelet kände mig besviken på fluffet men positiv till reglerna, och efter att jag läst det är positiv till fluffet men negativ till reglerna.

Detta under förutsättning att antalet referenser till strålvapen inte minskats ner sedan jag korrläste ;)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...som jag skrivit i tidigare trådar, den nya uppdelningen med en extra egenskap var nödvändig, eftersom väldigt, väldigt många, till min stora överraskning, inte fattade de tidigare (Fysik och Motorik).

Så vi har anpassat oss till verkligheten.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Arfert;n152631 said:
...som jag skrivit i tidigare trådar, den nya uppdelningen med en extra egenskap var nödvändig, eftersom väldigt, väldigt många, till min stora överraskning, inte fattade de tidigare (Fysik och Motorik).

Så vi har anpassat oss till verkligheten.
Nu blir jag nyfiken; på vilket sätt har detta utgjort ett problem?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Vilka uppdelningar man gör bör väl mest ha med systemfunktioner att göra, inte någon fåfäng tanke om "realism".

Det kan till exempel noteras att de riktigt old school rollspelen nöjer sig med en egenskap för all typ av koordination, såväl kroppskoordination som hand-öga, medan det anses viktigt att skilja mellan muskelkraft och allmänhälsa. Motivationen för detta är enbart spelbalans - man vill ha en lagom mängd attribut som fyller distinkta funktioner och alla är ungefär lika viktiga, eller kanske rättare sagt kan vara lika viktiga beroende på andra val som görs, samt interagerar på ett intressant sätt med andra delar av systemet.
 
Top