KH Första intryck

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
<Erfaren BRP-spelare skrattar klentroget.gif>
Seriously, man kan ju ha upp till 90% i något från start. Hur mycket bättre behöver man vara?
Hen har uppenbarligen aldrig slagit fram en tiggare i Stormbringer ... Eller bara en rollfigur i Drakar och Demoner -pre91 med dåliga grundegenskaper (vilket minst hälften har om slår 3d6 i ordning).
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
En skillnad mellan plus/minus som modifikation och öppningar/stängningar är att en modifikation påverkar en mindre och mer skicklig rollperson med samma antal procentenheter chans att lyckas (även om ökningen förstås är olika procentuellt). En öppning ger den mindre skickliga rollpersonen mer extra chans att lyckas än den väldigt skickliga. Samtidigt så drabbar en stängning den väldigt skickliga mer än klabbsocken.

Givet att inget färdighetsvärde är lägre än 15 kan inga av de normala stängningarna (upp till fem snäpp) göra det omöjligt att lyckas ens för den oduglige. Ackumulerar man stängningar så kan det förstås hända men blir rätt extremt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Hur mycket skall en yrkeskompetent clown ha då?

(Det här inlägget är en annons för det nya värvet Underhållare, som kommer i Sirenens klagan ;) )
107 för att kunna stila 😀 Givet hur svårigheter fungerar är det väl inte meningsfullt med högre värde än 100?

Räknas förresten dubbelnollan/100 som exceptionellt resultat?

Så nyfiken jag är på en betaversion att läsa till frukost, jobblunch och kvällsmat. Ni inser hur smärtsam den här väntan är för ett så nyfiket kritter som illrar? Jag vill snart ha en extra karta eller något för sveda och värk. 😜
 

Makaron

Veteran
Joined
6 Sep 2016
Messages
145
Givet att inget färdighetsvärde är lägre än 15 kan inga av de normala stängningarna (upp till fem snäpp) göra det omöjligt att lyckas ens för den oduglige. Ackumulerar man stängningar så kan det förstås hända men blir rätt extremt.
Blir faktiskt aldrig helt omöjligt, 10 på tärningen lyckas oavsett hur många snäpp spärrat slaget är (för 0 ligger inte i spannet 1-[hur spärrat slaget nu är], och är under färdighetsvärdet).

Och ja, 100 lär räknas som exceptionellt. Oftast exceptionellt misslyckat, men det är detaljer
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Blir faktiskt aldrig helt omöjligt, 10 på tärningen lyckas oavsett hur många snäpp spärrat slaget är (för 0 ligger inte i spannet 1-[hur spärrat slaget nu är], och är under färdighetsvärdet).

Och ja, 100 lär räknas som exceptionellt. Oftast exceptionellt misslyckat, men det är detaljer
Just det, minst 10 i värde så har man alltid minst 1% chans att lyckas, 10 om slaget är stängt 9 snäpp. Alla tiotalsresultat inom ens färdighetsvärde lyckas alltid.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Det här låter verkligen som ett klassiskt gäng KH-äventyrare!
Ja, jag gillar fantasyspel där man är lite band of the misfits, c-laget som råkar snubbla över ett äventyr 🙂

Det går att snabba upp med hjälp av förmågor och manövrar som låter RP spendera Gard för att få till olika effekter.
Ah, det förklarar saken. Jag tror vi råkade förbise många möjligheter med förmågorna.

Montarkun har, tillsammans med Krilloan, lite av en särställning som "äventyrarstad". Förvänta er mer i och runt Montarkun :)
Härligt! Det ser jag fram emot 😁

Grymt kul, stort tack och härligt att läsa om ert spelmöte!
Stort tack själv för ett fantastiskt spel och kul äventyr! 😊

Åh glömde säga, vi gillar verkligen att ritualer i magisystemet är dynamiska och kan användas snabbt! I gamla DoD var ritualer något så kostsamt och omständigt att det aldrig var någon mening med att spela denonolog exempelvis, trots att yrket verkade spännande. Här ser jag sådana möjligheter 😊
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
<Erfaren BRP-spelare skrattar klentroget.gif>
Seriously, man kan ju ha upp till 90% i något från start. Hur mycket bättre behöver man vara?
Det konstiga är att spelaren som uttryckte detta är gammal DoD-veteran sedan tonåren. Håller inte med honom, tycker man är bra från start i KH, men tyckte det kunde vara kul att ha med allas intryck, inte bara mina.
 

Froste

Veteran
Joined
17 Oct 2019
Messages
143
och rollpersonerna måste sedan lyckas med en så kallad utmaning för att själva laga ormen inför en förväntansfull publik.
Det här är ju det bästa, utmaning i gordon ramsay hell's kitchen-stuk, nice, i love it =)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
"Välkomna till Irkallas kök! I dagens föreställning skall våra tävlande tillaga friterad mantikora i färsk lotussås och krokgäddefrikadeller. Kom till lilla arenan för att se vem som blir Montarkuns Mästerkock!"
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Det här är ju det bästa, utmaning i gordon ramsay hell's kitchen-stuk, nice, i love it =)
Ja, det var riktigt kul att det sista hindret rollpersonerna ställdes inför inte var em strid utan en matlagning 😊😊
 
Top