Nekromanti Första generationens rollspelare

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Första generationens rollspelare
Jag har haft ett rollspelsintresse sedan jag gick i högstadiet, jag hade då inga tankar om att även äldre människor sysslade med rollspel. Nu på senare dagar har jag dock mognat och insett att rollspel har funnits länge. Den äldsta rollspelaren jag träffat är nu i runt 50-årsåldern tror jag. Finns det äldre rollspelare?

Som 14-åring upptäckte jag en underbar hobby med mina vänner, vi spelade Neotech mestadels och även lite Drakar och Demoner. En kort period fanns även ett litet intresse att b... (1316 fler tecken)

Gå till artikeln
 

BroderHolob

Veteran
Joined
5 Feb 2006
Messages
4
Jag har en lärare som spelat sedan 1984 ^^ Han är 65 år nu, tror jag! Sedan finns ju Gary Gygax, fast jag vet inte om han spelar fortfarande...
Rollspel så som vi känner det idag började väl 1974 med D&D, antar jag? Och rollspel är spritt, men bara inom nörd-kretsarna :p
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
I en av mina spelgrupper ingår min far, 66 år gammal. Men när vi började spela rollspel var det redan 80-tal, så första generationen är det inte riktigt fråga om.
Jag har också kört oneshots med arbetskamrater där flera i gruppen varit 60+.

Spelgruppen vilkens äventyr ligger till grund för experimentboken De blå regnens tid beskrevs som rätt gubbiga i förordet eller efterordet, såvitt jag minns, och det var några decennier sedan.
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Jag började spela med Gary Gygax' tidiga prylar, dvs D&D första versionen med Chainmail och Grayhawk som lösa bihang. Lennart Karlsson, en entusiast på matematiska institutionen vid Uppsala universitet, tog hem spelen från USA. Det måste ha varit 1975 eller strax därefter. Oerhört sunkiga produkter som ändå måste hedras eftersom de var nyskapande. Efter något år som spelare började jag spelleda. Därmed var jag rejält på banan med eget material när DoD kom på Svenska - egna äventyr som sedan blev Svavelvinter-sviten. Jag var runt tjugo då och är 51 år vid det här laget.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Jag är 48 och började spela D&D 1977 (på första Gothcon) med Mikael "Oldtimer" Börjesson som spelledare.

Den äldste i mitt spelgäng är 53. Han började spela ett par år efter mig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
[ QUOTE ]
Den äldste i mitt spelgäng är 53. Han började spela ett par år efter mig.


[/ QUOTE ]

The new guy? :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, känner igen historien din.
Dock så har jag inte stött på så många "gammlingar" i rollspelsvärlden, som t. ex Btrior eller Mekanurg. Dock vore det välldigt skoj att lira med dem.
Den älste som jag spealt med är nog tomasarfert på GothCon & HalmiCon.

Sedan så vet jag inte omm an kan kalla sig själv gammal inom rollspelsvärlden..
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
När man spelleder och inser att man spelat rollspel sedan innan spelarna föddes, då är man gammal inom rollspelsvärlden.

När man omtalar 15 år gamla spel som "nya" versionen av spelet, då är man gammal inom rollspelsvärlden.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
När man spelleder och inser att man spelat rollspel sedan innan spelarna föddes, då är man gammal inom rollspelsvärlden.
Shit, då är jag gammal..... :gremshocked:
Eller ja, om man räknar de kids som jag har haft & sl.at nere i butiken. Min grupp är medlålerdn ungefär lika gamaml som jag.
 

J_L_Seagull

Veteran
Joined
17 Mar 2006
Messages
114
Location
Stockholm
Japp, får nog sälla mig till de gamla rollspelarna då jag började spela samtidigt som min syster tog hem D&D från USA. Året var 1981 och jag var då 9 år gammal. Min bror spelledde mig och mina vänner som tillsammans slaktade elakingar i Keep of the borderlands. Klassiker var att bli förstenad av Medusan högt upp i grottorna samt att bli ihjälbankad av Ogren i en av de låga grottorna.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
zZzuperFly said:
min undran är hur fan man hittar nya att spela med när man är antik?
Man hänger på Rollspel.nu och ser till att träffa lite forumiter IRL över en öl.

Storuggla, Vulf, chrull, Organ och Rising är några av de jag spelat/spelar med som jag träffat på det viset.

Fast jag är blott 37, så jag kanske inte räknas som »antik«.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Fast jag är blott 37, så jag kanske inte räknas som »antik«.
Tja, var det inte du som pratade om att du skulle dö av ålderdomssvaghet när du blev 19?

Själv är jag 38, så jag är ett år visare, och jag kan fortfarande gå utan käpp!
 

pod

Veteran
Joined
13 Oct 2007
Messages
1
Hejsan Seinet,

Jag började spela rollspell för mer än 20 års sedan, några bekanta till mig importera D&D till sverige i ett företag som hete Titan Games.

Några i samma förenings om vi var aktiva i spelar fortfarande. Janne som nog lärde mig D&D (alltså inte drakar och demoner) spelar fortfarande med oss. I våras fyllde han 60 bast.

Jag känner flera som är är mellan 40-50 som spelar.
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Jag postar på samma forum som två 70-åringar. Gamla amerikanska krigsspelsveteraner som började spela rollspel runt 73 då förlagorna/testreglerna till det som skulle släppas som D&D 1974 cirkulerade bland dem som sysslade med figurslag i Wisconsin. Deras spelgrupp har sett två personer dö av ålder, men ännu ingen rollfigur.

När jag var på GothCon 83-85 så fanns där ju 50-åringar. Nördar av den riktigt gamla stammen.
 
Top